پمپ

انواع برج خنک کننده

طرز-کار-برج-خنک-کننده

اغلب تجهیزات و ماشین آلات صنعتی و غیر صنعتی پس از مدتی کار کردن گرم می ‌شوند. درصد کمی از این تجهیزات توسط هوای محیط، گرمای تولید شده را به اطراف منتقل می ‌کنند. ولی بیشتر این تجهیزات جهت خارج کردن گرمای اضافی تولیدی خود از انواع برج خنک کننده یا کولینگ تاوراستفاده می‌ کنند. در واقع در یک جمله ی مختصر طرز کار برج خنک کننده را این گونه می توان بیان کرد. که منبع تولید کننده ی آب خنک مورد نیاز در هر صنعتی می باشد. در ادامه به طور مفصل به مزایا و معایب برج خنک کننده می پردازیم. همچنین انواع و اجزای برج خنک کننده را بیان می کنیم.

طرز کار برج خنک کننده

خروج حرارت از جریان آب داغ ورودی به برج، از طریق تبخیر مقداری از جریان آب صورت می گیرد. طرز کار برج کننده به این شکل است که، بخشی از آب در گردش پس از تماس بین آب و جریان طبیعی یا اجباری هوا داخل برج، تبخیر شده. به این ترتیب دمای آبی که باقی مانده کاهش پیدا می کند. به بیان راحتر، گرمای آب داغ ورودی به جریان هوای عبوری از طریق فرایند تبخیر منتقل می شود. در نتیجه ضمن پایین آمدن دمای آب، گرمای نهان هوا یا دمای مرطوب آن به شدت افزایش می یابد.

به این ترتیب میزان توانایی کولینگ تاور برای کاهش دمای آب، به مقدار رطوبتی بستگی دارد. که هوای ورودی به برج می تواند جذب کند. در این صورت سیستم هایی مانند این برج و کولر آبی که عملکرد آن ها بر مبنای فرآیند سرمایش تبخیری است. در محیط هایی با هوای مرطوب و شرجی، نمی توانند کارکرد مناسبی داشته باشند. کاربرد آن ها در ساختمان های مسکونی، اکثر ماشین آلات صنعتی مثل توربین ها، کوره ها، استفاده در پالایشگاه ها، نیروگاه ها و… می باشد.

 

انواع برج خنک کننده

انواع برج خنک کننده از لحاظ نوع عملکرد به دو مدل تقسیم می شوند. عملکرد هر دو نوع بر اساس تبادل حرارتی است ولی تفاوت هایی با یکدیگر دارند.

برج خنک کننده مدار بسته

در این نوع، سیال و یا آب در گردش به صورت مستقیم با هوا در ارتباط نمی باشد. به این صورت که سیال از کوئل هایی عبور و وارد سیستم خنک کننده می شود. و این عمل باعث می شود که مقدار سیال ثابت بوده و به شکل تبخیر حجم آن کم نمی شود.

برج خنک کننده مدار باز

در این نوع مدل آب و یا سیالی که وارد برج می شود به طور مستقیم با هوا در ارتباط است. و با تبادل دمایی مستقیم دمای آب به هوا منتقل شده و باعث خنک شدن آن می شود. در این عملکرد بدیهی است که مقداری از آب تبخیر می شود و برای جبران آن مقداری آب جدید وارد چرخه می شود.

مزایا و معایب برج خنک کننده

از جمله معایب آن ای است که در برخی برج های خنک کننده شایع است. رسوب مواد سنگین آب در قسمت های مختلف دستگاه می باشد. از دیگر مشکلات آن می توان به رشد جلبک اشاره کرد. که اگر سرویس به موقع انجام گیرد و دستگاه مناسبی خریداری شود می توان از مشکلات آن جلوگیری کرد. از مزایای آن می توان به خنک کاری تجهیزات، راندمان بالا، قابلیت تعویض و ارتقاء قطعات، مقاومت بالا در برابر باد، گرمای شدید، بارندگی و رطوبت اشاره کرد.

اجزای برج خنک کننده

می توان به الکتروموتور، پروانه و فن، سطوح خنک کننده، نازل، کویل، فلنج های ورودی و خروجی، آب پخش کن و… اشاره کرد.

قیمت برج خنک کننده با توجه به ظرفیت های آن متفاوت است. برای خرید و استعلام قیمت برج خنک کننده باید به جنس و اندازه های آن با توجه به استفاده ی آن توجه کرد. برای گرفتن راهنمایی می توانید با ما در شهر پمپ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *