پمپ, پمپ پیستونی, پمپ دنده ای

تفاوت پمپ پیستونی و دنده ای

تفاوت پمپ پیستونی و دنده ای

انواع پمپ های جا به جایی مثبت از جمله پمپ هایی هستند که با داشتن قابلیت تولید جریان های بالا برای راه اندازی سیستم های مختلف در صنایع، مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع پمپ ها شامل مدل های مختلفی می شوند. پمپ های پیستونی و پمپ های دنده ای ، نمونه ای از این پمپ ها به شمار می روند. در ادامه قصد داریم به تعریف، ذکر شباهت و تفاوت پمپ پیستونی و دنده ای بپردازیم. 

از این طریق می توان انتخاب مناسب تری بین این دو مدل داشت تا بهترین پاسخ گویی را به نیاز ما داشته باشد. همچنین لازم به ذکر است که فروشگاه اینترنتی شهر پمپ، علاوه بر ارائه مشاوره رایگان، مرجعی مناسب برای استعلام قیمت این پمپ ها محسوب می شود.

تعاریف

  • پمپ پیستونی

پمپ پیستونی همانطور که از نام آن مشخص است، دارای یک پیستون به عنوان اصلی ترین عضو در ساختمان خود می باشد. به این معنی که عملیات پمپاژ در این پمپ ها مستقیما وابسته به حرکت رفت و برگشتی این قطعه می باشد. به این ترتیب که سیال به داخل و سپس به خارج از پمپ هدایت می شود. 

پمپ پیستونی

  • پمپ دنده ای

عملکرد کلی انواع پمپ دنده ای نیز تقریبا مشابه با پمپ های پیستونی می باشد. با این فرق که به جای حرکت رفت و برگشتی پیستون، عملیات پمپاژ در آن ها توسط حرکت چرخشی چرخ دنده های موجود در داخل پمپ انجام می­ گیرد.

پمپ دنده ای

شباهت پمپ دنده ای و پیستونی

از آنجاییکه هر دوی این پمپ ها از سری انواع پمپ جا به جایی مثبت به شمار می آیند، تنها در مواردی بنیادی دارای اشتراکاتی با هم می باشند. در ادامه به ذکر خلاصه ای از این موارد پرداخته شده است.

  • هر دو پمپ، از نوع پمپ های جا به جایی مثبت محسوب می شوند.
  • با توجه به مورد بالا، عملکرد این دو پمپ نیز مشابه هم می باشد. به این طریق که برای پمپاژ، سیال ابتدا وارد پمپ شده و پس از تکمیل هر سیکل کاری، از خروجی پمپ خارج می شود.
  • در هر دو نوع پمپ تولید فشار، کاملا مستقل از هد و میزان ارتفاع موجود برای پمپاژ است.
  • سیال مورد پمپاژ در هر دو پمپ یکسان بوده و می تواند هر نوع سیالی که مورد استفاده در صنایع بهداشتی، دارویی، غذایی و صنعتی است، باشد.

تفاوت پمپ پیستونی و دنده ای

در مقایسه با تعداد وجه اشتراک، تفاوت پمپ پیستونی و دنده ای بیشتر می باشد. این تفاوت ها که به داشتن انتخابی صحیح تر کمک می کند، در ادامه به صورت کامل آورده شده است. همچنین لازم به ذکر است، شما می توانید برای خرید محصولات پمپ های دنده ای و محصولات پمپ های پیستونی از بخش فروش محصولات پمپ در سایت دیدن فرمایید.

  • همانطور که در قسمت تعاریف ذکر شد، عملکرد کلی این دو پمپ برای پمپاژ سیالات مختلف که شامل اتمام یک سیکل کاری است، یکسان می باشد. اما این سیکل کاری در انواع پیستونی ، حرکت رفت و برگشتی پیستون و در مدل های دنده ای، یک دور چرخش کامل چرخ دنده هاست.
  • به صورت کلی امکان تولید میزان جریان های بالا در انواع پیستونی نسبت به دنده ای بسیار بیشتر است. به همین خاطر غالبا در صنایع سنگین و مواردی که توان بالا مورد نیاز است، از پمپ های پیستونی استفاده بیشتری می شود.
  • از دیگر امکانات مدل پیستونی قابلیت تنظیم آن به منظور تولید دبی های متفاوتی است. اما مدل های دنده ای تنها قادر به تولید دبی ثابتی می باشند.
  • با توجه به نکات ذکر شده در بالا، انواع پیستونی با امکان تولید جریان های بالا تر و نیز امکان تنظیم شدن، از نظر مصرف انرژی بهینه تر از انواع دنده ای هستند. بنابراین میزان سوخت و انرژی الکتریکی کمتری را هم نسبت به مدل های دنده ای در توان های بالا استفاده می کنند.

پمپ های پیستونی و پمپ های دنده ای

  •  از دیگر تفاوت مدل پیستونی با دنده ای قدمت بیشتر مدل پیستونی در مقایسه با مدل دنده ای می باشد.
  • نکته دیگر مربوط به امکانات کنترلی پمپهای پیستونی و دنده ای است. این امکانات که شامل حسگر بار، جبران ساز فشار و قابلیت کنترل فشار از راه دور می باشد، تنها در پمپ های پیستونی وجود دارد.
  • در طراحی پمپ پیستونی در مقایسه با پمپ دنده ای اجزا، محدود تر و انعطاف پذیر تر می باشند.
  • همچنین پمپ های پیستونی دارای قابلیت های بیشتری همچون سیستم خنک کننده نیز هستند. این نوع سیستم، این امکان را فراهم می کند تا پمپ ، متناسب با دما تنظیم گردد. به این صورت که با افزایش دما، فن سریع تر کار کرده و با کاهش آن، آرام تر کار می کند.
  • انواع پیستونی پمپ ها در دسته پمپ های رفت و برگشتی و انواع دنده ای در دسته پمپ های دورانی از میان تمامی مدل های پمپ های جا به جایی مثبت، قرار می گیرند.
  • در عوض پمپ پیستونی به نسبت پمپ دنده ای، اصطکاک بیشتری هنگام کار  دارد.

2 دیدگاه در “تفاوت پمپ پیستونی و دنده ای

  1. هادی گفت:

    سلام ببخشید تا جایی که ما با پمپ سرو کار داریم حرف شما منطفی نیست معمولا پمپ دنده ای با دور بالا کار می‌کند و توان بیشتری دارد ودوام بیشتری نسبت به پیستونی دارد پمپ پیستونی دور پایین است و از نظر دوام ودارایی نسبت به دنده ای ضعیف تر است ومقایسه کردن آنها اشتباه است

    1. مهسا جهانی گفت:

      با سلام و ممنون از نظر شما
      بله حق با شماست. این دو پمپ کاربرد های کاملا متفاوتی هم با هم دارند. اما ما به صورت معمول به دلیل درخواست های مشتریان و اینکه تفاوت های هر نوع پمپ به صورت هر چه بهتر با سایر پمپ ها مشخص بشه، در برخی از مقالاتمون به مقایسه اون ها با هم می پردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *