دسته‌بندی نشده

نحوه تنظیم شیر فشار شکن

نحوه تنظیم شیر فشار شکن

شیر های هیدرولیک که به آن ها شیر های فشار شکن نیز می گویند، برای محافظت از قطعات مختلف، فشار سیستم را محدود می کنند. این شیر ها حداکثر نیروی خروجی سیستم را نیز کم می کنند. در نتیجه برای ایمنی بیشتر در هر سیستمی که با فشار سر و کار داشته باشد، می توانید شیر فشار شکن را مشاهده کنید. در این مقاله قصد داریم درمورد نحوه تنظیم شیر فشار شکن و نکاتی که لازم است در رابطه با آن بدانید، توضیح دهیم.

شیر فشار شکن چیست؟

شیر های فشار شکن برای حفاظت از سیستم، میزان فشار و حداکثر فشاری را که دستگاه می تواند داشته باشد، محدود می کند. بیشتر شیر های فشار شکنی که در سیستم ها به کار می روند با متعادل کردن نیروی هیدرولیک و نیروی فنر قابل تنظیم کار می کنند. هر زمان که شیر فشار شکن، فشار بیش از حد را در سیستم احساس کند، باز می شود و گرما آزاد می کند. شیر هایی که به درستی نصب شده باشند، به سیستم کمک می کنند تا فشار خود را کنترل کند.

اگر به نحوه تنظیم شیر فشار شکن دقت نکرده باشید، ممکن است که به درستی کار نکند و سیستم هیدرولیک شما دچار نقص شود یا آسیب جدی ببیند.

نحوه تنظیم شیر فشار شکن

نحوه تنظیم شیر فشار شکن

  • قدم اول

در قدم اول باید مشخص کنید که کدام مدار نیاز به شیر فشار شکن دارد. شما می توانید خودتان این کار را انجام دهید یا برای اطمینان بیشتر از تکنسین ها یا مهندس های باتجربه کمک بگیرید. در این مدار ها همیشه شیر ها را به صورت موازی با پمپ لوله می کنند. همچنین مکان نصب شیر باید تا حد امکان به پمپ نزدیک باشد.

  • قدم دوم

شلنگ هیدرولیک را در سمت سیستم شیر فشار شکن پیدا و سپس خارج کنید. بعد از آن شلنگ و سوپاپ را با درپوش یا دوشاخه مناسب JIC ببندید. فقط دقت داشته باشید که طرف برگشت یا مخزن شیر کمکی را نباید درپوش بگذارید؛ زیرا بستن یا وصل کردن شلنگ و اتصالات استفاده نشده مانع از دست رفتن مایع هیدرولیک و فشار سیستم می شود.

درمورد نحوه تنظیم شیر فشار شکن ذکر این نکته ضروری است که استفاده از هر روش دیگر برای بستن یا وصل کردن شیر فشار شکن به سیستم هیدرولیک به غیر از دو شاخه یا کلاهک مناسب JIC ناایمن است و به هیچ وجه توصیه نمی شود. به دلیل این که این کار مدار هیدرولیک را به منظور ایزوله کردن سیستم فقط به پمپ و شیر تخلیه منتقل می کند.

  • قدم سوم

برای ایمنی بیشتر، یک فشارسنج بین شیر فشار شکن و پمپ وصل کنید. بیشتر تجهیزات به صورت اختصاصی یک پورت برای نصب فشارسنج دارند. اگر نداشتند می توانید از آداپتور برای نصب فشارسنج استفاده کنید.

  • قدم چهارم

درباره این که نحوه تنظیم شیر فشار شکن چگونه باید باشد به این نکته توجه کنید که این شیر باید تا حد امکان شل بسته شود. دلیلش هم این است که شیر فشار شکن یک مهره شش گوش قفل کننده و یک تنظیم کننده سر آلن یا تنظیم کننده چرخ دستی دارد و نیازی نیست بیش از حد سفت شود. پس از نصب شیر فشار شکن می توانید تجهیزات را راه اندازی و مدار هیدرولیک را فعال کنید.

بعد از نصب و قبل از راه انداختن سیستم باید دقت داشته باشید که فشاری که فشارسنج نشان می دهد صفر باشد. اگر فشارسنج عدد صفر را نشان ندهد، به این معنی است که نحوه تنظیم شیر فشارسنج صحیح نبوده و مشکلی در سیستم یا نصب پیش آمده است.

شیر فشار شکن چیست؟

  • قدم پنجم

در مرحله بعد باید شیر فشار شکن را با چرخاندن در جهت عقربه های ساعت تنظیم کنید. چرخش باید تا جایی ادامه داشته باشد که فشار روی فشارسنج به فشاری که روی نقشه های ماشین مشخص شده است، برسد. این فشار همان فشاری است که با عنوان ترک دریچه نیز شناخته می شود. یعنی اگر فشار در سیستم از میزان فشاری که شما مشخص کرده اید فراتر برود، شیر شروع به باز شدن و تخلیه فشار می کند. البته در صورتی که نحوه تنظیم شیر فشار شکن صحیح بوده باشد. مهره قفل تنظیم کننده را محکم کنید و مراقب باشید که به تنظیمات سوپاپ آسیبی نرسانید.

  • قدم ششم

بعد از استفاده از سیستم هیدرولیک باید ماشین آلات را خاموش کنید و اجازه دهید که فشار از سیستم خارج شود. دو شاخه ها و درپوش های JIC را بردارید و هر شلنگی را که در مرحله دو جدا شده است، دوباره وصل کنید. دقت داشته باشید که فشار روی مدار نباید از فشاری که روی شیر تخلیه تنظیم شده است، بالا تر برود.

به طور کلی نحوه تنظیم شیر فشارسنج به این صورت است و شما می توانید با طی کردن این مراحل این کار را انجام دهید.

خرابی شیر فشار شکن

خرابی شیر فشار شکن

چند علامت رایجی که نشان از خرابی شیر فشار شکن می دهند عبارت اند از:

  • فشار بیش از حد پایین

اگر فشار سیستم بیش از حد پایین باشد، به این معنی است که دریچه یا شیر به درستی کالیبره نشده است. اگر پس از کالیبره کردن مشکل حل نشد باید شیر فشار شکن خود را عوض کنید.

  • فشار بیش از حد بالا

اگر فشار مداوم از حد ایمن بالا تر می رود، احتمالا شیر تخلیه شما دچار مشکل شده است. در قدم اول شیر را کالیبره کنید و در صورتی که مشکل حل نشد، آن را تعویض کنید.

  • نشتی

اگر سیستم شما فشاری ندارد، احتمالا شیر دچار نشتی شده است. تشخیص نشتی کمی دشوار است. اما به طور کلی برای حل مشکل به بررسی و تعمیر نشتی نیاز است.

جمع بندی

شیر های فشار شکن عضوی ضروری از سیستم های هیدرولیک هستند. این شیر ها در صورتی که سیستم به فشار بیش از حد مجاز برسد، فورا اقدام به تخلیه فشار می کنند و سیستم را ایمن نگه می دارند. از این رو آشنایی با نحوه تنظیم شیر فشار شکن بسیار مهم است. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد این شیر ها و نحوه تنظیم آن ها نکاتی را بیان کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *