پمپ, پمپ آب خانگی

تعمیر نشتی پمپ آب

تعمیر نشتی پمپ آب

به صورت کلی نشتی پمپ آب یکی از معضلات رایج پمپ های آب خانگی محسوب می شود و توجه به آن از آنجایی حائز اهمیت است که در صورت عدم تعمیر نشتی پمپ آب در زمان مقرر، ممکن است منجر به خسارات بیشتری گردد و از آنجاییکه امروزه پمپ های آب به دلیل گسترش آپارتمان نشینی، اسفاده زیادی در واحد های مسکونی دارند، اهمیت به این موضوع لازم و ضروری است.

معمولا نشتی پمپ آب با نشانه هایی همراه است که شناسایی نشتی را در مدار ساده تر می نماید. این نشانه ها در ادامه به صورت کامل ذکر شده است. همچنین علل بروز نشتی نیز در برخی مواقع مربوط به خود پمپ بوده و گاهی نیز به خطوط لوله کشی یا اتصالات موجود بین پمپ و سایر اجزای سیستم آبرسانی مربوط می شود. در این صورت نحوه تعمیر آن ها نیز متفاوت خواهد بود. با ما همراه باشید تا به شرح تمامی این موارد پرداخته شود.

نشانه های بروز نشتی پمپ آب

همانطور که در قسمت بالا ذکر شد، اینکه در یک مدار، نشتی وجود دارد یا خیر به کمک علائمی خاص به راحتی قابل تشخیص می باشد. تنها کافی است که فردی متخصص در این زمینه، این نشانه ها را بررسی نماید. شهر پمپ با داشتن ده ها سال تجربه قصد دارد در ادامه به ذکر این نشانه ها بپردازد تا مشتریان محترم راحت تر این موارد را شناسایی نمایند.

  • روشن شدن مکرر پمپ حتی در صورت بسته بودن تمامی شیر های آب ساختمان
  • کاهش محسوس فشار آب
  • خروج حباب های هوا هنگام باز کردن شیر به دلیل ورود هوا به سیستم پمپ آب
  • افزایش بی رویه مصرف آب و برق سیستم آبرسانی ساختمان

نشتی پمپ آب

علل نشتی پمپ آب

می دانیم که مهم ترین عامل به وجود آمدن نشتی پمپ آب می باشد. اما این عامل خود شامل دو قسمت قطعات داخلی پمپ و یا قطعات خارجی آن می شود. در ادامه به ذکر این موارد پرداخته شده است. 

نشتی خارجی پمپ آب

به صورت کلی عوامل خارجی نشتی علاوه بر قطعات خارجی خود پمپ، می تواند موارد دیگری همچون اتصالات خارجی را نیز در بر بگیرد. از جمله قطعات خارجی تاثیر گذار روی نشتی پمپ آب نیز شافت پمپ می باشد که در قسمت های پایین به تشریح بیشتر آن پرداخته شده است.   

  • شافت پمپ آب

شافت پمپ از جمله قطعات اصلی پمپ محسوب می شود که با اتصال به بدنه ی پمپ از طریق پیچ، محل قرارگیری اجزایی از پمپ که در تماس با آب هستند، می باشد. عواملی همچون زنگ زدگی، خوردگی و رسوب ناشی از استفاده از پمپ در گذر زمان باعث می شود که حالت آب بندی پمپ تا حد زیادی کاهش یابد. این موضوع منجر به نشتی آب مورد پمپاژ در پروانه پمپ در نقطه ای که شافت قرار دارد، می شود.

علت نشتی پمپ آب
  • اتصالات خارجی

به صورت معمول محل نشتی آب در اتصالات، در نقاطی است که یا ورودی پمپ به یک مخزن وصل می شود و یا خروجی پمپ به لوله کشی آب ساختمان متصل می شود. علت آن نیز فرسوده شدن این خطوط لوله و به تبع آن از بین رفتن نوار چسب لوله ها می باشد.

نشتی داخلی پمپ آب

از آنجاییکه تمامی قطعات داخلی محصولات پمپ آب خانگی درگیر انتقال آب در لوله کشی ها نمی شوند، بنابراین در صورت بروز نشتی، این اتفاق باید در رابطه با قطعاتی از پمپ که این وظیفه را بر عهده دارند، بررسی شود. با توجه به این موضوع اصلی ترین قطعه موثر در نشتی پمپ آب ، کاسه نمد آن می باشد که در ادامه توضیحات تکمیلی از آن نیز ارائه شده است.

  • تعویض کاسه نمد پمپ آب

کاسه نمد از جمله قطعات داخلی آب بندی پمپ به شمار می رود. بنابراین وظیفه آن جلوگیری از ورود آب به بخش های مختلف پمپ می باشد. بر این اساس اگر کاسه نمد به دلایلی همچون خشکی و رسوب، کارایی خود را از دست بدهد، احتمال نشتی و نفوذ آب به موتور پمپ تا حد زیادی افزایش می یابد و در صورت بی توجهی به این مشکل، نهایتا منجر به سوختن پمپ آب می شود. 

تعویض-کاسه-نمد-پمپ-آب

تعمیر نشتی پمپ آب

همانطور که در قسمت های پیشین ذکر شد، عدم توجه به نشتی پمپ آب ، منجر به ایجاد مشکلات ثانویه و تحمیل هزینه های اضافی خواهد شد. بنابراین سرویس به موقع پمپ ها برای جلوگیری از بروز این نوع اتفاقات لازم و ضروری است. همچنین شناسایی عوامل موثر در بروز نشتی نیز بسیار مهم می باشد.

چراکه از این طریق و با توجه به علت نشتی می توان بهترین راهکار را برای تعمیر نشتی پمپ آب انتخاب نمود. بر این اساس راه حل مناسب برای هر یک از علل ذکر شده در بالا به شرح زیر می باشد. لازم به ذکر است که شهر پمپ دارای خدمات تعمیر انواع پمپ نیز می باشد. کافی است با ما تماس بگیرید.

  • در صورت وجود مشکل در شافت پمپ:

ابتدا باید اتصالات پیچ های شافت را باز کرده و آن را توسط یک محلول ضد رسوب به خوبی شسته و در نهایت مجددا روی بدنه پمپ بسته شود. در صورت رزوه ای بودن اتصالات نیز باید آن ها را هر چه سریع تر تعویض نمود.

  • در صورت وجود مشکل در اتصالات خارجی پمپ:

در این وضعیت نیز همچون مورد بالا، پس از پیدا کردن محل دقیق نشتی در خطوط لوله، ابتدا باید لوله را از محل خروجی پمپ یا مخزن جدا نمود. رسوبات آن را با دقت تمیز نموده و سپس مجددا  لوله ها را در محل قبلی شان توسط پیچ وصل نمود. استفاده از بست لوله و نوار تفلون برای عمر بیشتر لوله کشی ها ضروری است.

  • در صورت وجود مشکل در کاسه نمد پمپ:

تنها راه حل در صورت خرابی کاسه نمد پمپ ها به منظور تعمیر نشتی پمپ آب ، تعویض آن ها می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *