پمپ

فرق پمپ سانتریفیوژ و جابجایی مثبت

فرق پمپ سانتریفیوژ و جابجایی مثبت

مقدمه

به صورت کلی، تمامی مدل های پمپ ها در دو دسته کلی انواع پمپ های جابجایی مثبت و انواع پمپ سانتریفیوژ قرار می گیرند. بدیهی است که موارد بسیاری را می توان تحت عنوان فرق پمپ سانتریفیوژ و جابجایی مثبت ذکر کرد. چراکه ماهیت این دو دسته با هم متفاوت است. البته لازم به ذکر است که هر یک از انواع پمپ جابجایی مثبت و سانتریفیوژ خود شامل چندین مدل ریز تر نیز می شوند. در این مقاله قصد داریم ابتدا به معرفی هر دسته و سپس به ذکر تفاوت پمپ های سانتریفیوژ و جابجایی مثبت بپردازیم.  

تعاریف

  • پمپ جابجایی مثبت

پمپ های جابجایی مثبت شامل دو دسته رفت و برگشتی و دوار می شوند. عملکرد کلی آن ها به این صورت است که یا قطعه ای نظیر دیافراگم یا پیستون درون آن ها وجود دارد که یک حرکت رفت و برگشتی مداوم دارد و این حرکت رفت و برگشتی منجر به انتقال سیال و نهایتا پمپاژ آن می شود و یا در مدل دوم قطعه ای به نام چرخدنده وجود دارد. در این حالت این چرخ دنده ها هستند که با حرکت دوار و پیوسته خود باعث جریان یافتن و پمپاژ سیال می گردند.

تفاوت پمپ های سانتریفیوژ و جابجایی مثبت

 

  • پمپ سانتریفیوژ

در این دسته از پمپ ها که تنوع بی شماری دارند، قطعه ای به نام پروانه، نقش اصلی را ایفا می کند. به این شکل که ابتدا توسط یک نیروی محرکه شروع به گردش نموده و باعث افزایش فشار می گردد. این افزایش فشار به سیال هم منتقل شده و انرژی جنبشی اش را افزایش می دهد. به این صورت سیال شروع به حرکت کرده و در طول مسیر از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل می گردد. از جمله رایج ترین پمپ های سانتریفیوژ می توان به دو نوع گریز از مرکز و جریان محور اشاره کرد.

شباهت پمپ های سانتریفیوژ و پمپ های جابجایی مثبت

با توجه به این موضوع که پمپ های صنعتی یا از نوع پمپ جابجایی مثبت هستند یا از نوع سانتریفیوژ، بنابراین منطقی است که این دو نوع پمپ، شباهت زیادی با هم نداشته باشند. زیرا اساس کاری آن ها متفاوت از هم طراحی شده است. شباهت هایی که می توان برای این دو مدل پمپ قائل شد، موارد کلی و عمومی مشترک بین همه پمپ هاست. بر این اساس می توان به فهرست زیر به عنوان اشتراکات این دو دسته اشاره نمود.

  • دارای وظیفه کلی پمپاژ انواع سیالات
  • امکان انتقال سیالاتی با ویژگی ها، جنس ها و دما های مختلف
  • پوشش طیف وسیعی از هد و دبی
  • امکان ساخت آن ها با متریال های متنوع

فرق پمپ سانتریفیوژ و جابجایی مثبت

با توجه به توضیحات بالا موارد بسیاری را می توان برای تفاوت پمپ های سانتریفیوژ و جابجایی مثبت ذکر کرد. در این مقاله به مهم ترین این موارد جهت آشنایی بیشتر شما با مدل های مختلف این پمپ ها پرداخته شده است. همچنین لازم به ذکر است که فروشگاه اینترنتی شهر پمپ ارائه دهنده انواع پمپ های صنعتی و خانگی فارغ از دسته ای که در آن قرار می گیرند، می باشد.

تفاوت ها

  • اصلی ترین فرق پمپ سانتریفیوژ و جابجایی مثبت ، نحوه عملکرد آن ها برای پمپاژ سیالات مختلف می باشد. در نوع سانتریفیوژ، پروانه پمپ با افزودن انرژی جنبشی سیال با استفاده از قدرت یک موتور متصل به پمپ این عملیات را انجام می دهد. حال آن که در نوع جابجایی مثبت این عملیات به کمک قطعه ای دارای حرکت رفت و برگشتی دائمی صورت می گیرد. به این طریق که سیال ابتدا داخل پمپ حبس شده، سپس با حرکت دائمی قطعه ذکر شده، به سمت دریچه خروجی هل داده می شود.
  • نمودار زیر ارتباط بین آبدهی و بازدهی این دو نوع پمپ را به عنوان یک تفاوت دیگر نشان می دهد.

نمودار پمپ سانتریفیوژ و پمپ جابجایی مثبت

از دیگر تفاوت ها

  • تولید جریان در مدل سانتریفیوژ دائمی بوده، ولی در پمپ جابه جایی مثبت به صورت دوره ای تولید می گردد.
  • پمپ های سانتریفیوژ مخصوص انتقال سیالاتی بدون ویسکوزیته همچون آب طراحی شده اند. در حالیکه انواع پمپ های جابجایی مثبت مخصوص پمپاژ سیالاتی با ویسکوزیته های بالا می باشند.
  • علاوه بر ویژگی بالا در رابطه با سیالات مورد پمپاژ هر مدل پمپ، ذکر این نکته نیز ضروری است که پمپ های سانتریفیوژ مناسب انتقال مواد حساس نیستند. زیرا لزوم عبور سیال از پره های تیز پروانه موجود در پمپ ها، منجر به صدمه به بافت این مواد می شود. در حالیکه شیوه پمپاژ سیالات در پمپ های جا بجایی مثبت به گونه ایست که کمترین آسیب را به ساختمان سیال بزند.
  • در پمپ سانتریفیوژ، میزان دبی، مستقیما به مقدار فشار یا هد پمپ بستگی دارد. به این معنی که پمپ، تنها در فشارهایی خاص (نقاط کاری پمپ)، حداکثر بازدهی را خواهد داشت. در مقابل، میزان دبی یا آبدهی در پمپ جابجایی مثبت ، ثابت بوده و مستقل از دیگر متغیرها همچون فشار پمپ می باشد.
  • به صورت کلی ماهیت پمپ های سانتریفیوژ در حالت استاندارد به گونه ای نیست که قابلیت مکش را به خودی خود داشته باشند. البته لازم به ذکر است که در سال های اخیر این قابلیت خود راه اندازی به این مدل پمپ ها اضافه شده و انواع خودمکش آن ها نیز طراحی و روانه بازار گردیده است. اما انواع پمپ های جابجایی مثبت از ابتدای تولیدشان ماهیتی خودمکش و خود راه انداز داشتند.

برای مشاهده و خرید انواع پمپ ها اینجا کلیک نمایید.

6 دیدگاه در “فرق پمپ سانتریفیوژ و جابجایی مثبت

  1. علی گفت:

    توضیحات خلاصه و کاملا مفید بود . خیلی به دردم خورد . ممنون از زحماتتتون

    1. مهسا جهانی گفت:

      خواهش می کنم، ممنون از حسن توجه شما. خوشحالیم که براتون مفید بوده.

  2. Mohammad گفت:

    خعلی عالی

    1. مهسا جهانی گفت:

      خواهش می کنم. سپاس از توجه شما

  3. مرتضی شیرازی گفت:

    سلام. فوق‌العاده عالی بود.ساده وپر مغز

    1. مهسا جهانی گفت:

      با سلام و سپاس از حسن توجه شما
      خوشحالیم که مورد رضایت واقع شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *