پمپ, پمپ دیزلی

پمپ اب بدون برق و سوخت

پمپ اب بدون برق و سوخت

با گسترش صنایع نیاز به پمپاژ آب و سایر سیالات بیش از پیش احساس می شود. برای این منظور از تجهیزاتی همچون انواع پمپ ها استفاده می گردد. این پمپ ها می توانند از انرژی های مختلف به عنوان نیروی محرکه ای جهت شروع به کار استفاده نمایند. این نیرو محرکه می تواند در غالب موارد، انرژی الکتریکی و نیروی باد باشد. اما در مواردی نیز پمپاژ آب بدون برق صورت می گیرد. پمپ هایی تحت عنوان پمپ بدون برق و توسط سوخت های فسیلی با نام پمپ های دیزلی و پمپ های بنزینی این عملیات را انجام می دهند.  علاوه بر همه این ها انواع پمپ اب بدون برق و سوخت نیز وجود دارد که با نیروی مکانیکی و هیدرولیکی کار می کند.

امروزه خرید پمپ آب بدون برق خیلی رایج نیست. چراکه ساخت پمپ آب بدون برق دشوار بوده و چون پمپ های ضعیفی خواهند بود، قیمت پمپ آب بدون برق در مقایسه با میزان پمپاژی که انجام می دهد، به صرفه نمی باشد. با توجه به موارد ذکر شده در بالا، معمولا استفاده از پمپ بدون برق  و سوخت در موارد کشاورزی و صنعتی توصیه نمی شود. در این مقاله به تشریح بیشتر این قبیل پمپ ها برای اثبات این موضوع خواهیم پرداخت. با شهر پمپ همراه باشید.

پمپاژ آب بدون برق

با توجه به نیرویی که برای راه اندازی پمپ اب بدون برق و سوخت استفاده می شود، به این قبیل پمپ ها پمپ های گرانشی نیز گفته می شود. البته لازم به ذکر است که این پمپ ها برای انتقال ظرفیت های پایین آب استفاده می شوند. چرا که بر خلاف سایر پمپ ها، خرید پمپ آب بدون برق ، بدون الکتروموتور صورت می گیرد. و صرفا باید از جریان منابع همیشگی آب نظیر رودخانه ها و نهر ها برای راه اندازی پمپ بدون برق و تامین انرژی آن بهره برد. به این صورت که فشار حاصل از جریان آب منجر به حرکت این نوع پمپ های خاص شده و پمپاژ آب بدون برق صورت می گیرد.

پمپاژ آب بدون برق

ساخت پمپ آب بدون برق و نحوه کار آن

در ساخت پمپ آب بدون برق ، باید این نکته را مد نظر داشت که از انرژی مکانیکی جهت انتقال آب استفاده می گردد. بنابراین لازم است که محل قرارگیری آن در نقطه ای پایین تر از منبع آب در نظر گرفته شود. از این طریق آب می تواند به راحتی جاری گردد و فشار لازم را ایجاد کند. با افزایش این میزان فشار، فشار منبع نیز افزیش خواهد یافت. در این حالت آب وارد محفظه شده و دریچه بسته می شود. از طرفی سیال با فشاری که به هوای داخل محفظه وارد می کند، منجر به بازگشت آن می شود. نهایتا نیز سوپاپ بسته شده و پمپ آب را به منبع ذخیره منتقل می نماید.

کاربرد پمپ اب بدون برق و سوخت

این نوع پمپ ها چون جزو مدل های قدیمی تجهیزات هستند. امروزه در مقایسه با گذشته تولید و استفاده بسیار کمتری دارند و خرید پمپ آب بدون برق در بازار امروز ایران رایج نیست. در گذشته نیز مکان هایی همچون مناطق کوهستانی که فاقد برق و سوخت های فسیلی در عوض نهر های آب داشته، مناسب استفاده از این پمپ ها بوده است. چرا که قیمت پمپ آب بدون برق ، با توجه به موارد استفاده شان در آن دوره مقرون به صرفه محسوب می شده است. اما امروزه در مناطق محروم فاقد انرژی الکتریکی از پمپ های دیزلی استفاده می شود.

(برای مشاهده محصولات پمپ های دیزلی اینجا کلیک کنید)

ساخت پمپ آب بدون برق

مزایای پمپ بدون برق و سوخت

این پمپ ها با توجه به عملکردی که دارند، دارای نکات مثبت بسیاری بودند که در گذشته باعث می شده از آن ها استفاده نمود. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • امکان کار بدون سوخت و برق و تنها با جریان آب رودخانه ها
  • دارای ساختمان ساده
  • نصب راحت
  • احتمال بسیار کم سایش قطعات و در نتیجه امکان کم بروز خرابی در آن ها
  • قابلیت کارکرد به صورت دائمی
  • طول عمر و قابلیت اطمینان بالا
  • جلوگیری از هدر رفت آب از طریق گردش آن هنگام پمپاژ آب بدون برق و استفاده ی مجدد از آن ها

2 دیدگاه در “پمپ اب بدون برق و سوخت

  1. اسمعیل افضلی گفت:

    پمپ آب بدون برق با روش جدید خیلی قوی تر از پمپ برقی چینی و ایرانی هست و به نفع کشور است . هرچند که ممکن است وضعیت پمپ برقی فروشان و مغازداران را دچار مشکل کند . هر کس سنگ خودش سینه زند .

    1. آرزو نجفی گفت:

      سلام وقت بخیر بله دقیقا درست می فرمایید ممنون از نظر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *