پمپ, پمپ بنزینی, پمپ دیزلی

مقایسه ی پمپ آب دیزلی و پمپ آب بنزینی

پمپ آب بنزینی و موتور آب دیزلی

امروزه با گسترش صنایع کشاورزی شامل مزارع و نحوه آبیاری آن ها، نیاز به دستگاهی به منظور انتقال آب از نقطه ای به نقطه ی دیگر، آن هم با بهره گیری از یک نیروی خارجی به شدت احساس می شود. در جهت رفع این مسئله، بشر اقدام به تولید تجهیزاتی با نام انواع موتور پمپ آب کشاورزی نموده است. دو نمونه از رایج ترین این تجهیزات نیز پمپ آب بنزینی و موتور آب دیزلی می باشند.

همانطور که از نام این موتور پمپ ها مشخص است، این تجهیزات صرفا برای مصارف کشاورزی کاربرد دارند. مخصوصا که چون با نیرویی به جز انرژی الکتریکی کار می کنند، قابلیت استفاده در نقاط دور افتاده را هم دارند. در این مقاله قصد داریم به تعریف این دو نوع موتور پمپ و مقایسه آن ها با هم به لحاظ مشخصات فنی که دارند، بپردازیم. همچنین لازم به ذکر است که شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر از هر دسته از این دو محصول برای داشتن خریدی متناسب با نیاز خود و دریافت مشاوره های رایگان در این زمینه با کارشناسان ما در شهر پمپ تماس حاصل فرمایید.

تعاریف

  • پمپ آب بنزینی

موتور پمپ آب بنزینی نوعی پمپ آب محسوب می شود که به دلیل تشکیل شدن از دو قسمت موتور و پمپ، متصل شده به هم توسط یک شاسی، از انواع قابل حمل این پمپ های آب به شمار می روند. نیروی محرکه اولیه پمپ آب بنزینی ، همانطور که از نام آن ها مشخص است، بنزین می باشد. بنابراین از تجهیزات بسیار مناسب در مکان هایی هستند که امکان دسترسی به برق در آن ها وجود ندارد.

با توجه به توضیحات بالا کاربری اصلی این موتور پمپ ها، در تخلیه انواع چاه ها، مخازن آب و استخر ها خلاصه می شود. اما جدا از این کاربرد ها در هر نوع صنعت دیگری که برق وجود نداشته باشد، می توان از انواع موتور پمپ آب بنزینی استفاده کرد. از جمله این صنایع، مصارف آتش نشانی، جمع آوری آب در انباری ها و پارکینگ ها می باشد.

پمپ آب بنزینی

  • موتور آب دیزلی

موتور آب دیزلی که به پمپ دیزلی هم معروف است، نوع دیگری از پمپ های آب بدون نیاز به برق به حساب می آیند. سوخت مورد استفاده در این موتور پمپ ها، گازوئیل بوده و در مصارف بسیاری از جمله باغبانی، مرغداری، جنگل داری و انتقال آب های سطحی در صنایع راه و ساختمان کاربرد دارند. از آنجاییکه انواع متنوعی از موتور آب دیزلی در بازار فروش عرضه می شود، برای انتخاب آن ها باید به مواردی همچون طول لوله ی متصل به موتور، ارتفاع مورد نیاز برای بالا کشیدن آب و میزان دبی آن ها توجه شود. لازم به ذکر است که هر چه مقدار دبی موتور بالا تر باشد، میزان آب قابل پمپاژ توسط این تجهیزات در واحد زمان هم بیشتر خواهد بود.

موتور آب دیزلی

شباهت پمپ آب بنزینی و موتور آب دیزلی

با توجه به توضیحات بالا متوجه شدیم که ماهیت کلی این دو دسته از پمپ ها بسیار مشابه هم می باشد. بنابراین بدیهی است که دارای وجوه اشتراک بی شماری با یکدیگر باشند. در ادامه به برخی از با اهمیت ترین این مشترکات اشاره شده است:

  • هر دو مناسب پمپاژ آب
  • هر دو نوع از جمله موتور های درون سوز
  • دارای نیروی محرکه ای به جز برق و قابل استفاده توسط سوخت های فسیلی
  • دارای کاربرد های یکسان
  • متشکل از دو بخش موتور و پمپ

تفاوت های موتور آب دیزلی و پمپ آب بنزینی

شاید شکل ظاهری، نیروی اولیه برای کار و ماهیت و نوع عملکرد محصولات پمپ آب بنزینی و محصولات موتور آب دیزلی مشابه هم باشد، اما تفاوت در سوخت مورد استفاده در آن ها باعث شده است که این دو مدل موتور پمپ، دارای تفاوت های بی شماری با یکدیگر هم باشند. آشنایی کامل با این تفاوت ها باعث می شود که انتخاب بهتری بین این دو نوع هنگام خرید آن ها داشته باشیم. در راستای این هدف در ادامه به ذکر این تفاوت ها پرداخته شده است.

  • تفاوت اصلی این دو دسته در نحوه احتراق آن ها هنگام شروع به کار می باشد. در انواع دیزلی، راه اندازی بدون نیاز به شمع برای ایجاد جرقه و تنها با تراکم بسیار بالای سوخت انجام می شود. این در حالیست که انواع بنزینی در ساختمان داخلی خود دارای شمع بوده و نیاز به احتراق و جرقه اولیه دارند.
  • میزان مصرف این دو موتور پمپ هم با هم تفاوت دارد. مصرف سوخت پمپ دیزلی از پمپ بنزینی بیشتر است. با این حال این موضوع ملاک انتخاب بین دو موتور پمپ محسوب نمی شود. برای این منظور باید به این نکته توجه گردد که کدام سوخت بیشتر در دسترس می باشد.
  • عملکرد موتور های دیزلی در آب و هوای سرد از موتور های بنزینی کمتر است. به این معنی که نوع دیزلی برای داشتن کارایی لازم، باید به صورت مداوم در حال کار باشند. در صورتی که موتور های بنزینی عملکرد خوبی را در هر نوع شرایط آب و هوایی از خود ارائه می دهند.
  • پمپ های دیزلی سر و صدای بیشتری را در مقایسه با پمپ های بنزینی تولید می کنند.
  • وزن انواع دیزلی نیز بسیار بالا تر از مدل های بنزینی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *