پمپ, پمپ آب خانگی

تفاوت پمپ بشقابی و محیطی

تفاوت پمپ بشقابی و محیطی

در این مقاله قصد داریم به تفاوت پمپ بشقابی و محیطی بپردازیم. چراکه در مقالات قبلی به کرات ذکر شد که امروزه افزایش جمعیت منجر به افزایش آپارتمان نشینی گردیده است. همین امر لزوم استفاده از تجهیزات مرتبط با ساختمان ها به منظور ساده کردن زندگی ساکنین آن ها را فراهم نموده است. یکی از این موارد تامین آب و راه حل آن استفاده از پمپ های آب خانگی می باشد.

با توجه به تنوع در تعداد طبقات و واحد های آپارتمان ها، انواع مختلفی از پمپ های آب اعم از پمپ های بشقابی، محیطی و جتی نیز طراحی و تولید می شوند. در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت پمپ آب محیطی و بشقابی بپردازیم. همچنین در کنار آن به تعریف اینکه پمپ های بشقابی و پمپ محیطی چیست نیز پرداخته شده است. شما می توانید برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب نوع مناسب پمپ بر اساس نیاز خود با شهر پمپ در ارتباط باشید.

پمپ بشقابی چیست؟

پمپ های بشقابی یکی از رایج ترین انواع پمپ های آب هستند. زیرا در توان های مختلف ساخته می شوند. علاوه بر این هزینه های پایین نصب و نگهداری این نوع از پمپ ها و نیز ساختمان ساده ای که دارند، از دیگر علل رایج بودن آن ها به حساب می آید.

ساز و کار ساده پمپ های بشقابی متشکل از یک پروانه داخل محفظه پمپ و نیروی گریز از مرکز می باشد. به این صورت که سیال ایتدا وارد پمپ شده و به کمک پروانه های داخل محفظه، انرژی آن ها افزایش می یابد. این موضوع و نیز نیروی گریز از مرکز، منجر به حرکت سیال و نهایتا انتقالش به نقطه مورد نظر می گردد. قطر این پروانه ها و قدرت الکتروموتور های متصل به پمپ، سرعت این انتقال را تعیین می کند.

پمپ بشقابی

پمپ محیطی چیست ؟

پاسخ به این پرسش که پمپ محیطی چیست ، تفاوت چندانی با اینکه پمپ آب بشقابی چیست ندارد. هر دوی آن ها عملیات پمپاژ را توسط چرخش پروانه ها و انتقال به کمک پره های این پروانه ها انجام می دهند. البته لازم به ذکر است که پمپ محیطی این امکان را دارد که برای حجم ها و دبی های کم نیز، فشار آب را تا حد زیادی افزایش دهد.

 

پمپ آب محیطی چیست

شباهت های پمپ های بشقابی و محیطی

این دو نوع پمپ چون هر دو از یک خانواده محسوب می شوند، پس بدیهی است که شباهت های زیادی با هم داشته باشند. زیرا اساس طراحی آن ها یکی است. به همین خاطر محصولات آن ها نیز در یک گروه قرار می گیرد. برای مشاهده این محصولات پمپ آب خانگی اینجا کلیک نمایید. با این وجود نیز پیش از ذکر تفاوت پمپ بشقابی و محیطی ، در ادامه به مهم ترین وجوه اشتراک پمپ های بشقابی و پمپ های محیطی به صورت موردی می پردازیم.

  • کاربرد یکسان، جهت پمپاژ و افزایش فشار آب در سیستم های آبرسانی
  • هر دو مناسب جهت پمپاژ آب تمیز
  • ساختمان و قطعات داخلی یکسان
  • دارای عملکرد مشابه، به صورت سانتریفیوژی
  • شباهت در نحوه نصب پمپ ها در هر دو مدل

تفاوت پمپ بشقابی و محیطی

هرچند که حتی با توجه به ظاهر این دو مدل پمپ، می توان به تفاوت پمپ آب محیطی و بشقابی پی برد، اما در ادامه به صورت مفصل، موارد تفاوت این دو مدل شرح داده شده است.

  • تفاوت در ابعاد و شکل ظاهری کلگی پمپ ها
  • تفاوت در نوع پروانه ها و تعداد آن ها (پمپ های بشقابی می توانند تا دو پروانه را در خود جای دهند.)
  • نحوه عبور سیال (در نوع بشقابی، سیال پس از یک بار عبور از پروانه، پمپاژ شده، اما در نوع محیطی، سیال باید به دفعات بین پره های پروانه ها جهت افزایش فشارشان جا به جا گردد و سپس از پمپ خارج شود.)
  • تفاوت در میزان هد و دبی و به تبع آن مصارف استفاده (پمپ آب محیطی مناسب فشار های بالا و دارای دبی کمتر از پمپ بشقابی می باشد.)
  • امکان پمپاژ آب همراه با کمی هوا یا گاز توسط پمپ های محیطی بر خلاف پمپ بشقابی
  • تفاوت در منحنی عملکرد پمپ ها (نمودار های مدل محیطی دارای شیب خطی یکسانی با هر میزان دبی می باشند.)
  • کمتر بودن میزان هد مکش مثبت پمپ محیطی در مقایسه با نوع بشقابی
  • امکان کار به صورت خشک در انواع محیطی بر عکس مدل بشقابی (زیرا در مدل محیطی، محفظه پمپ همیشه پر از آب می باشد.)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *