پمپ, تجهیزات, لوازم جانبی

درجه حفاظتی یا IP چیست ؟

درجه حفاظتی یا IP چیست

امروزه پیشرفت تکنولوژی باعث شده است که تجهیزات و گجت های مختلفی برای استفاده در مصارف گوناگون طراحی، تولید و نهایتا به بازار فروش عرضه شوند. این تنوع مربوط به تفاوت در مشخصات فنی آن هاست. یکی از مشخصاتی که میزان آن با توجه به شرایط محیطی انتخاب می شود، مقاومت این دستگاه هاست که با نام IP یا درجه حفاظتی شناخته می شوند و جزو استاندارد های مربوط به حفاظت الکتریکی به شمار می روند.

بدیهی است که هرچه دستگاه در محیط های مختلف، دارای مقاومت بالا تری باشد، برای استفاده در صنایع مختلف مناسب تر می باشد. چراکه میزان این مقاومت یکی از شاخصه های مهم در تجهیزات صنعتی محسوب می شود. در این مقاله قصد داریم ابتدا به تعریف این مفهوم پرداخته و سپس با نحوه عدد گذاری آن ها در جدول درجه حفاظت IP دستگاه های مختلف آشنا شویم.

درجه حفاظتی یا IP چیست

احتمالا بارها نوشته هایی نظیر IP57 یا IP68 را روی پلاک تجهیزات مختلف مشاهده کرده اید. درجه حفاظتی یا IP ، مخفف شده عبارت Ingress Protection است که اصطلاحی در استاندارد IEC60529 محسوب می شود. بنابراین IP یکی از استاندارد های حفاظت الکتریکی بین المللی به شمار می رود که نشان دهنده کیفیت لوازم برقی می باشد. در واقع این کد نشان دهنده میزان محافظت یک دستگاه الکتریکی در مقابل مواد جامدی همچون گرد و غبار و مایعاتی نظیر آب می باشد.

درجه حفاظتی

با توجه به این توضیح، درجه حفاظتی را می توان به لوازمی ساده همچون دوربین های مدار بسته، مادربورد کامپیوتر و تلفن های همراه تا تجهیزات پیچیده تری اعم از الکتروموتورها و دکل های مخابراتی نسبت داد. همچنین لازم به ذکر است همانطور که در بالا گفته شد، این ویژگی در انتخاب مدل مناسب هر دستگاهی حائز اهمیت بوده و چون مزایایی را به دستگاه اضافه می کند در قیمت آن ها نیز تاثیر به سزایی دارد.

نحوه عدد گذاری IP در تجهیزات مختلف

این پارامتر شامل یک عدد دو رقمی بوده که کنار کد IP روی پلاک لوازم مختلف نوشته می شود. هر یک از ارقام درج شده در کنار این استاندارد نشان دهنده یک ویژگی خاص می باشد. به این صورت که عدد نوشته شده در سمت چپ، نشان دهنده میزان مقاومت دستگاه در برابر جامدات بوده و عدد سمت راست در واقع میزان مقاومت این دستگاه را در برابر مایعات نشان می دهد. بر این اساس به طور مثال دستگاهی که جلوی IP آن عدد صفر نوشته شده است، به این معناست که هیچ گونه حفاظتی در برابر مواد جامد و مایع ندارد. یعنی ضد آب نیست و در صورت ورود آب به آن، احتمال خرابی و سوختن وجود دارد.

IP

جدول درجه حفاظت IP

با توجه به توضیحات فوق الذکر، خواندن جدول درجه حفاظت IP بسیار ساده می باشد. این جدول شامل اعدادی است که به صورت استاندارد در همه تجهیزات یک معنا را دارد. در ادامه جدول درجه حفاظت IP به همراه معنی هر عدد در آن آورده شده است که به کمک آن می توان دریافت کدام عدد، بهترین نوع حفاظت را نشان می دهد. با توجه به این موضوع، مشتریان می توانند انتخابی دقیقا متناسب با نیاز خود داشته باشند.

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که در برخی تجهیزات، مخصوصا اجناس وارداتی ممکن است عدد نوشته شده برای این استاندارد واقعی نباشد. این مورد برای محصولاتی است که تقلبی بوده و بی شک کیفیت کافی را ندارند. برای جلوگیری از بروز این قبیل مسائل، کافی است دستگاه مورد نیاز خود را از مراکز معتبر خریداری نمایید. شهر پمپ به عنوان نمایندگی قانونی برند های موجود در سایت، شما را از اصل بودن کالای خود مطمئن می سازد. 

جدول درجه حفاظت IP

با توجه به توضیحات ذکر شده متوجه شدیم که برای خرید مناسب ترین دستگاه برقی با بالا ترین مقامت ممکن، نسبت به سیستم مورد نظر ما، تنها کافی است به  IP درج شده روی پلاک آن توجه نمود. بر اساس جدول بالا هر چه مقدار این اعداد بیشتر باشد، مقاومت دستگاه هم بیشتر خواهد بود. به طور مثال دستگاهی با استاندارد IP00 هیچ نوع مقاومتی در برابر مایعات و جامدات نداشته و ضعیف ترین دستگاه برقی محسوب می شود. در مقابل دستگاهی با استاندارد IP68 مقاوم ترین وسیله ی برقی در برابر مواد جامد و مایع به حساب آمده و می توان از آن ها در سخت ترین شرایط کاری هم استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *