پمپ, پمپ روغن داغ

نصب پمپ روغن داغ

نصب پمپ روغن داغ

به صورت کلی پمپ های روغن داغ جزو اولین پمپ های سانتریفیوژ به شمار می روند. این دسته از پمپ ها وظیفه پمپاژ و سیرکوله کردن روغن یا آب با دما های بسیار بالا را بر عهده دارند. در مقالات پیشین به صورت کامل به تشریح اجزا، لوازم و عملکرد این پمپ ها پرداخته ایم. به همین خاطر در این مقاله صرفا به بررسی نحوه راه اندازی و نصب پمپ روغن داغ خواهیم پرداخت. در انتها نیز بحث موارد قابل توجه در عیب یابی و تعمیر پمپ روغن داغ توضیح داده خواهد شد.

پمپ های روغن داغ

پمپ های روغن داغ به نحوی طراحی شده اند تا قابلیت گردش روغن های بسیار داغ را در داخل موتور با هدف جذب حرارت آن ها توسط روغن داشته باشند. این حرارت از طریق چرخش قطعات داخلی موتور و بعضا برخورد آن ها با یکدیگر به وجود می آید. جهت جلوگیری از آسیب رسیدن به موتور به دلیل گرمای بیش از حد اجزای آن، ساده ترین راه، جذب این حرارت توسط روغن موتور می باشد. البته برای مصارفی مشابه می توان از آب نیز به جای این سیال استفاده نمود.

بیشترین دمای سیالات مورد پمپاژ توسط پمپ روغن داغ برای آب و روغن به ترتیب تا 180 درجه و تا 380 درجه سانتی گراد می باشد. علت ساخت این پمپ ها از متریال چدن نیز همین موضوع است که پمپ، مقاومت کافی در برابر تحمل این حجم از حرارت را داشته باشد. با توجه به میزان دمای سیستم و اینکه سیال آب باشد یا روغن، انواع مختلفی از پمپ های روغن داغ وجود دارند. به منظور انتخاب مناسب ترین مدل و برند، متناسب با نیاز مد نظر، کارشناسان ما در شهر پمپ می توانند با ارائه مشاوره های رایگان، مرجعی مناسب برای داشتن یک خرید عالی محسوب شوند.

نصب پمپ روغن داغ

جدا از بحث انتخاب بهترین مدل از این پمپ ها، موضوع قابل توجه دیگر چگونگی نصب پمپ روغن داغ می باشد. به دلیل حساس بودن کار این پمپ ها و وظیفه مهمی که در سیستم بر عهده دارند، ضروری است که عملیات نصب آن ها به صورت کاملا صحیح صورت پذیرد. برای اطمینان از این موضوع کافی است، نصب پمپ روغن داغ را به افراد متخصص در این زمینه سپرد. چراکه در صورت اشتباه نصب کردن آن ها، مشکلات متعددی برای سیستم به وجود خواهد آمد. با این حال در ادامه به ذکر مهم ترین نکات در این رابطه پرداخته شده است.

  • محل نصب پمپ روغن داغ ، همچنین فلنج مکش، رانش و پوشش محافظ محور این پمپ ها باید عاری از هر گونه آلودگی، رطوبت، احتمال یخ زدگی و خطر انفجار باشد.
  • مساحت محل نصب، از دیگر نکات مهم در این رابطه به حساب می آید. به این معنی که باید فضای کافی جهت بررسی، بلند کردن و حتی تعمیر پمپ روغن داغ وجود داشته باشد. علاوه بر این، نصب این پمپ ها باید روی زمینی سفت و محکم انجام شود.
  • در صورت وجود کوپلینگ بین پمپ و موتور، باید به صورت صحیح به تراز کردن آن ها پرداخته شده و در بازه های زمانی مشخص، مجددا مورد بررسی واقع شوند. زیرا اصلی ترین علت لرزش، ایجاد سر و صدا، گرم شدن یاتاقان ها و تحمیل بار اضافه به موتور، عدم تراز بودن این کوپلینگ ها می باشد.

موارد تکمیلی

  • جدا از بحث کوپلینگ به منظور جلوگیری از بروز هر گونه مشکل و خطری، باید دیگر اتصالات پمپ هم به درستی انجام شود. این اتصالات شامل لوله کشی ها و یا نحوه متصل شدن پمپ به گیج فشار و دیگر لوازم جانبی آن ها می باشد.
  • معمولا هر نوع پمپی برای تخلیه، دارای در پوش هایی جهت اتصال به مخزنی مناسب می باشد. این درپوش ها به لوله تخلیه ای وصل هستند که باید دارای شیر مجزا بوده و با فشار کاری پمپ نیز همخوانی داشته باشند.
  • به منظور جلوگیری از ورود رطوبت و آب به داخل پمپ، ضروری است عملیات روغن‌ کاری آن ها به موقع انجام شود.
  • نکته آخر پس از اتمام نصب پمپ روغن داغ ، اطمینان از چرخش ساده روتور های داخل پمپ است. می توان با چند بار چرخاندن روتور به صورت دستی از این موضوع هم اطمینان حاصل نمود.

تعمیر پمپ روغن داغ

راه اندازی پمپ روغن داغ

هرچند نصب پمپ روغن داغ از اهمیت بالایی برخوردار است، اما به منظور تضمین عملکرد صحیح این محصولات، نکته دیگر نحوه راه اندازی آن ها می باشد. این موضوع نیز همچون نصب پمپ ها خود شامل چندین مرحله می شود. با وجود اینکه در ادامه سعی شده است به صورت خلاصه به این مراحل پرداخته شود، اما توصیه می شود این راه اندازی نیز همچون نصب پمپ ها توسط افراد خبره در این زمینه انجام شود.

  • مرحله اول هواگیری پمپ است. معمولا روی محفظه ی حلزونی شکل پمپ ها دو درپوش برای پر کردن محفظه با سیال وجود دارد. برای هواگیری این تجهیزات کافی است حین پر شدن محفظه با سیال، محور پمپ به صورت دستی و آهسته چرخانده شود. از این طریق می توان از عدم وجود هر نوع نشتی در این محفظه مطمئن شد. توجه داشته باشید که در نهایت این درپوش‌ ها باید به درستی در محل اولیه ی خود بسته شوند.
  • در ابتدای راه‌ اندازی لازم است تمامی قطعات داخلی و لوازم جانبی پمپ روغن داغ به صورت کامل بررسی گردد تا پیش از شروع به کار پمپ از سالم بودن آن ها اطمینان حاصل نمود. یکی از موارد مهم در این بررسی ها توجه به عدم وجود انحراف در زاویه قرار گیری قطعات پمپ می باشد.
  • بعد از شروع به کار پمپ های روغن داغ برای اولین بار، دمای سیال به ‌مرور افزایش خواهد یافت. وقتی این دما به بالا ترین حد خود رسید، باید پمپ را خاموش کرده و سلامت کوپلینگ ها را بررسی نمود.
  • در نهایت نیز پس از مدتی کارکرد مداوم این پمپ ها، در صورت عدم مشاهده اصطکاک در آن ها و در واقع روان کار کردنشان، می توان از راه‌ اندازی و قرار گیری صحیح اجزای پمپ مطمئن شد.

 تعمیر پمپ روغن داغ

به صورت کلی هر نوع پمپی، دارای طول عمر مفید و مشخصی می باشد. در صورت نصب و راه اندازی صحیح این پمپ ها می توان این طول عمر را افزایش هم داد. اما در هر صورت هر نوع تجهیزی پس از مدتی کار کردن ممکن است دچار مشکلاتی شود. بهترین راه در این موقعیت ها، شناسایی به موقع این مشکلات و اقدام به تعمیر پمپ روغن داغ در زمان مناسب آن است. بروز این مشکلات همواره همراه با نشانه هایی بوده که با آشنایی با آن ها می توان تعمیر پمپ روغن داغ را به موقع انجام داد. شهر پمپ در کنار فروش محصولات پمپ روغن داغ، به دلیل ارائه خدمات تعمیرات پمپ در ادامه به ذکر مهم ترین این علائم پرداخته است.

  • کاهش فشار و دبی پمپ

در صورت کاهش قابل توجه میزان توان پمپ ها در پمپاژ سیالات، باید وضعیت آب بندی خود پمپ و تجهیزات ورودی و خروجی آن ها مورد بررسی قرار گیرد.

  • داغ شدن بیش از حد الکتروموتور

اگر الکتروموتور بیش از حد معمول داغ شود، به این معناست که پمپ روغن داغ وظیفه خنک کاری خود را به درستی انجام نداده است. در نتیجه باید عملکرد صحیح هر یک از اجزای داخلی پمپ به صورت مجزا کنترل شود.

  • لرزش های شدید الکتروموتور

این موضوع مربوط به بروز مشکلاتی در قسمت کوپلینگ تجهیزات با هم می باشد. بنابراین باید تراز بودن آن ها، همچنین میزان بار ورودی، مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *