پمپ, پمپ حلزونی

روش صحیح استارت پمپ های گریز از مرکز

روش صحیح استارت پمپ های گریز از مرکز

در این مقاله قصد داریم به روش صحیح استارت پمپ های گریز از مرکز بپردازیم. این موضوع از آنجایی اهمیت دارد که به صورت کلی تمامی پمپ ها به دو دسته ی پمپ گریز از مرکز و پمپ جا به جایی مثبت تقسیم بندی می شوند. بر این اساس ساختار بیش از نیمی از پمپ ها از نوع گریز از مرکز یا سانتریفیوژی بوده، بنابراین ضروری است که با مراحل راه اندازی پمپ گریز از مرکز به صورت کامل آشنا بود.

اما پیش از آشنایی با روش صحیح استارت پمپ های گریز از مرکز ، لازم است ابتدا به این موضوع پرداخته شود که این پمپ ها دارای چه نوع عملکردی هستند، سپس به مراحل راه اندازی پمپ گریز از مرکز و نکاتی در رابطه با نحوه عیب یابی در آن ها پرداخته خواهد شد. همچنین شهر پمپ در زمینه خرید این محصولات، استعلام قیمت و تعمیرات آن ها، آماده خدمت گذاری به مشتریان محترم می باشد.

تعریف پمپ گریز از مرکز

به طور کلی این پمپ ها همانطور که از نامشان مشخص است، عملکردی بر اساس نیروی گریز از مرکز دارند. به این معنی که برای شروع به کار پمپ های گریز از مرکز، ابتدا باید الکتروموتور متصل به این پمپ ها را روشن نمود. به این صورت انرژی الکتریکی تولیدی توسط الکتروموتور به انرژی مکانیکی برای به حرکت درآوردن پروانه های پمپ تبدیل می شود.

نصب-پمپ-گریز-از-مرکز

سپس از طریق این انرژی، پروانه ها شروع به چرخش کرده و در نتیجه فشار سیال به این صورت افزایش خواهد یافت و نهایتا منجر به پمپاژ پر فشار این سیالات به بیرون می شود. از آنجاییکه انواع پمپ گریز از مرکز خود می توانند به شکل های مختلف از جمله یک یا چند طبقه و نیز بر اساس محل قرار گیری شان به دو صورت عمودی و افقی نصب گردند، دارای تنوع مدلی بالایی نیز می باشند.

روش صحیح استارت پمپ های گریز از مرکز

روش صحیح استارت پمپ های گریز از مرکز ، مستقیما به نحوه نصب صحیح آن ها مربوط می باشد و بر همین اساس مهم ترین نکته قابل توجه نیز هنگام نصب این پمپ ها، انتخاب نوع مناسب آن ها نسبت به سیستم مورد نظر می باشد. در صورت عدم انتخاب صحیح این پمپ ها، پس از مدتی کارکرد با خرابی آن ها مواجه خواهید شد که این موضوع منجر به افزایش هزینه های مربوط به تعمیرات آن ها می گردد.

بنابراین باید نهایت دقت را برای این منظور به کار برد. از جمله پارامتر های قابل توجه هنگام خرید محصولات پمپ های گریز از مرکز علاوه بر هد و دبی، توجه به ظرفیت موتور مورد استفاده در کنار این پمپ ها، قطر پروانه پمپ و راندمان آن ها می باشد. پس از انتخاب، مراحل راه اندازی پمپ گریز از مرکز حائز اهمیت می باشد که در ادامه به مهم ترین نکات در این باره اشاره شد است.

  • توجه به تراز بودن الکتروموتور و پمپ پس از اتصال آن دو به هم از جمله اولین نکات مهم هنگام نصب این تجهیزات محسوب می شود. 
  • این نوع از پمپ ها برای قرارگیری در محل نصب مورد نظر و ثابت نگهداشتن آن ها در آن نقطه نیاز به فونداسیون و شاسی دارند که در این میان، فونداسیون بتنی گزینه مناسب تری برای غالب پمپ های گریز از مرکز به شمار می آید.
  • اتصالات و استفاده از با کیفیت ترین لوله ها در لوله کشی از مهم ترین موارد در مراحل راه اندازی پمپ گریز از مرکز محسوب می شود. همچنین باید این نکته نیز رعایت شود که پمپ در نزدیک ترین فاصله ممکن نسبت به منبع قرار گیرد.
  • فضای خالی در اطراف پمپ باید به اندازه ای باشد که برای عملیات تهویه و تعمیر (در صورت نیاز) مشکلی به وجود نیاید.

پمپ گریز از مرکز

عیب یابی پمپ های گریز از مرکز

از جمله مواردی که جزو نشانه های عدم کارکرد درست پمپ بوده و باعث می شود که پمپ نیاز به تعمیر داشته باشد، شامل فهرست زیر می شوند. در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر شما می توانید به منظور اطمینان از سالم بودن یا نبودن پمپ خود اقدام نمایید.

  • عدم خروج سیال از پمپ
  • تولید گرمای بیش از حد پمپ حین کارکرد
  • کمتر بودن فشار خروجی و فشار ورودی پمپ از میزان فشار مد نظر
  • لرزش بیش از حد پمپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *