مخزن آب

روش نصب مخزن آب

روش نصب مخزن آب

اگر در مناطقی زندگی می کنید که با قطعی آب و کمبود فشار آب رو به رو هستند، می توانید از مخازن آب استفاده کنید. مخازن آب مقدار بسیار زیادی آب را در خود جای می دهند تا در مواقع ضروری از آب درون آن ها برای مصارف مختلف خود استفاده کنید. مسئله ای که در رابطه با مخازن آب وجود دارد، نحوه نصب آن ها است. به همین دلیل بسیار مهم است که با نحوه نصب مخازن آب به خوبی آشنا شوید. در این مقاله در مورد روش نصب مخزن آب و نکاتی که لازم است در حین نصب به آن ها توجه کنید، توضیح داده شده است.

مبانی نصب مخزن آب

به طور کلی مخزن های آب دو حالت دارند. یا روی زمین نصب می شوند، یا در زیر زمین قرار می گیرند. مخازنی که روی زمین استفاده می شوند، معمولا از پلاستیک ساخته می شوند. اما مدل های زیر زمینی از جنس بتن هستند.

هر دو معایب و مزایای مخصوص به خود را دارند. به همین دلیل قبل از آشنایی با روش نصب مخزن آب ابتدا بهتر است که یکی از این دو مدل مخزن را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید. مخزن های آب را از طریق فروشگاه های مخصوص اطراف خود خریداری کنید. فقط دقت داشته باشید که قبل از خرید مخزن باید یک پایه محکم نیز برای آن انتخاب کنید.

مخازن بتنی در برابر مخازن پلاستیکی

روش نصب مخزن آب

مخازن بتنی گران قیمت تر از مدل های پلاستیکی هستند و به نسبت قیمت نیز کیفیت بهتری دارند و دوام بیشتری خواهند داشت. به همین دلیل شما نیازی به تعویض مخزن تا مدتی طولانی نخواهید داشت. اما مشکلات مهمی که مخزن های بتنی دارند این است که روش نصب مخزن آب بتنی سخت تر است؛ زیرا بسیار سنگین هستند.

مخازن پلاستیکی سبک و ارزان هستند. نصب آن ها نیز نسبت به مدل های بتنی ساده تر است. تنها نکته منفی ای که مخزن های پلاستیکی نسبت به مدل های بتنی دارند، این است که مخازن پلاستیکی عمر به نسبت کمتری دارند و احتمالا شما بعد از مدتی باید آن ها را تعویض کنید.

در مورد نصب نیز باید گفت که فرقی نمی کند شما از مدل های پلاستیکی استفاده می کنید یا مدل های بتنی. بلکه مهم سطحی است که می خواهید مخزن را روی آن ها نصب کنید. در مورد روش نصب مخزن باید گفت که سطحی که مخزن روی آن قرار می گیرد باید کاملا صاف باشد؛ زیرا صاف نبودن سطح مخزن باعث راکد شدن آب داخل مخزن می شود.

شیوه نصب مخزن آب

شیوه نصب مخزن آب

هر نوع مخزنی شیوه نصب متفاوتی دارد. به همین دلیل در ابتدا شما باید دستورالعمل های مربوط به نصب مخزن خود را خوب مطالعه کنید تا مطمئن شوید که شیوه نصب شما گارانتی محصول را باطل نمی کند. اما اگر پس از خواندن دستورالعمل هنوز هم نمی دانید که چگونه مخزن را نصب کنید، می توانید طبق مراحل زیر پیش بروید:

  1. پایه مخزن را آماده کنید

روش نصب مخزن آب در هر مدلی می تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی همه آن ها به یک مکان صاف برای نصب نیاز دارند. در اولین قدم ابتدا یک محیط مناسب برای نصب مخزن انتخاب کنید.

بعد از انتخاب محیط نصب مخزن باید یک پایه مناسب انتخاب کنید. مخازن وقتی پر از آب هستند، بسیار سنگین می شوند. به همین دلیل مهم است پایه ای که انتخاب می کنید محکم و صاف باشد. روش نصب مخزن آب به گونه است که آن ها را می توان روی پایه هایی از جنس ماسه، بتن یا سکو های ساخته شده از چوب یا فولاد قرار داد. با گذشت زمان پایه های ماسه ای و چوبی فرسایش می یابند و ممکن است که باعث آسیب دیدن مخزن شوند. به همین دلیل پایه های از جنس فولاد یا بتن، برای استفاده طولانی مدت گزینه های مناسب تری هستند.

بعد از انتخاب پایه برای قرار دادن مخزن روی آن، به کمک حداقل یک نفر دیگر نیاز خواهید داشت. مخزن خالی چندان سنگین نیست، اما برای قرار دادن آن به تنهایی احتمالا به مشکل خواهید خورد.

پایه مخزن را آماده کنید

  1. اتصالات ورودی مخزن را ایجاد کنید

در روش نصب مخزن آب بعد از قرار دادن آن روی پایه لازم است که اتصالات ورودی و خروجی مخزن را ایجاد کنید. در قدم اول و برای ایجاد اتصالات ورودی می توانید از اره منبت کاری، اره مویی یا دیگر انواع اره استفاده کنید. برای این که مخزن بعدا نشتی نداشته باشد، اتصالات ورودی باید با دقت تمام برش داده شوند.

قبل از ایجاد اتصالات ورودی دستورالعمل های سازنده را به خوبی مطالعه کنید تا مطمئن شوید اتصالات ورودی را به درستی روی مخزن نصب می کنید. برخی از قطعات و اتصالات مخزن باید به صورت دائمی ایجاد شوند. برخی دیگر نیز برای تمیز کردن یا تعویض به صورت موقتی ایجاد می شوند.

بعد از ایجاد سوراخ ها، ابتدا تمامی قطعات را یک بار بدون چسب در جای خود قرار دهید تا مطمئن شوید تمامی قطعات به درستی جا به جا می شوند. بعد از اطمینان می توانید قطعات را با استفاده از پرایمر و چسب لوله PVC متصل کنید.

  1. اتصالات خروجی را ایجاد کنید

درست مانند اتصالات ورودی مخزن، اتصالات خروجی مخزن را نیز باید ایجاد کنید. برای ایجاد اتصالات خروجی نیز دقت زیادی داشته باشید تا بعدا دچار مشکلی نشتی و تخلیه آب از مخزن نشوید. می توانید برای به حداقل رساندن احتمال نشتی نوار تفلون را دور قطعات بپیچید و سپس آن رها را نصب کنید. همچنین اگر از پمپ آب استفاده می کنید، سعی کنید شلنگی که برای اتصال پمپ به مخزن انتخاب می کنید تا حد امکان نرم باشد. شلنگ نرم لرزش را جذب می کند و احتمال خرابی پمپ و مخزن را پایین می آورد.

نتیجه گیری

روش نصب مخزن آب بسته به نوع مخزن و مکان قرارگیری آن می تواند متفاوت باشد و فرآیند نصب را به یک کار دشوار یا یک کار ساده تبدیل کند. قبل از نصب مخزن حتما دستورالعمل های سازنده را مطالعه کنید و طبق آن ها پیش بروید. اما اگر هنوز هم به کمک بیشتری نیاز دارید، می توانید مخزن خود را از طریق مراحلی که در این مقاله شرح داده شد، نصب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *