گیربکس

تعمیر گیربکس صنعتی در 6 مرحله

تعمیر گیربکس صنعتی

گیربکس دستگاه بسیار پیچیده و در عین حال حساسی است که نصب، استفاده، نگهداری، تعمیر و تعویض آن باید با دقت زیادی انجام شود. این قطعه را قلب هر دستگاه می دانند؛ زیرا دستگاه بدون آن قادر نیست به کار خود ادامه دهد. بنابراین نحوه نگهداری صحیح از آن اهمیت زیادی دارد. اگر می خواهید درمورد تعمیر گیربکس صنعتی اطلاعاتی کسب کنید، پیشنهاد می کنیم ابتدا با نحوه نگهداری آن آشنا شوید تا عمر دستگاهتان زیاد شود و نیازی به تعمیر نداشته باشید. در این نوشته ما می کوشیم روش های نگهداری گیربکس را توضیح دهیم و سپس بیان کنیم که در صورت خرابی، چگونه گیربکس خود را تعمیر کنید.

روش های حفظ و نگهداری گیربکس صنعتی

برای این که گیربکستان دچار اختلال نشود، بهتر است نگهداری از آن را جدی بگیرید. در ادامه برخی از مهم ترین این روش ها را شرح می دهیم:

  • ظاهر آن را بررسی کنید.

بسیاری از مشکلات احتمالی این دستگاه از ظاهرش مشخص است. شما باید به طور مداوم بازرسی بصری انجام دهید تا در صورت بروز مشکل فورا آن را برطرف کنید. برای مثال نشتی روغن گیربکس در محور های ورودی و خروجی و یا هر گونه تغییر رنگ نشان می دهد که دستگاه بیش از ظرفیتش گرم شده است. با دقت به گیربکس خود گوش دهید و لرزش زیاد آن را نیز کنترل کنید.

تعمیر گیربکس صنعتی

  • آن را تمیز نگه دارید.

مدام به دستگاه خود سر بزنید و آن را از جهت تمیز بودن بررسی کنید. تا جایی که می توانید گرد و غباری را که بر آن نشسته است، پاک کنید؛ زیرا ممکن است دستگاه را بیش از حد گرم کند. ما توصیه می کنیم که به طور مرتب آن را تمیز کنید تا به تعمیر گیربکس صنعتی نیازی نداشته باشید.

  • سطح روغن را چک کنید.

شما باید برنامه روغن کاری گیربکس خود را به خاطر بسپارید. البته این که گیربکس شما چه زمانی به روغن کاری نیاز دارد، به تخصص نیاز دارد. شما می توانید این اطلاعات را از شرکت سازنده دستگاه و یا از دفترچه راهنمای آن کسب کنید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که روغن کاری شما باید با روغن های با کیفیت و افزودنی های مناسب دستگاهتان انجام شود. اگر در این زمینه نیز ابهامی داشتید، با سازنده یا توزیع کننده دستگاه تماس بگیرید و راهنمایی بخواهید.

  • دمای گیربکس را کنترل کنید.

شما می توانید این کار را با یک تفنگ مادون قرمز انجام دهید. در صورتی که با هرگونه تغییر ناگهانی دما مواجه شدید، آن را به طور قطع نشان دهنده یک مشکل بدانید و مطمئن باشید که به تعمیر گیربکس صنعتی نیاز دارید. یکی از دلایل گرمای زیاد این است که شما از روان کننده ای با ویسکوزیته نامناسب برای بهبود عملکرد دستگاه خود استفاده کرده اید. یکی دیگر از دلایل این اختلال که خیلی هم معمول است، اصطکاک ناشی از نبود تعادل میان سطح روان کننده و ویسکوزیته است.

  • صدای گیربکس را بررسی کنید.

توجه داشته باشید که گیربکس شما معمولا در فضای پر سر و صدا قرار دارد و ممکن است نتوانید به آسانی صدای آن را زیر نظر بگیرید. این در حالی است که توجه به صدای دستگاه بسیار حائز اهمیت است. میزان لرزش انواع بلبرینگ و چرخ دنده های داخلی تاثیر زیادی بر سلامت گیربکس می گذارد. افزایش ارتعاش بیانگر مشکلات قریب الوقوع دستگاه است.

صدای گیربکس را بررسی کنید

  • به زمان ساخت دستگاه توجه داشته باشید.

طبیعی است که انواع گیربکس صنعتی شما با گذشت زمان به درستی و خوبی اولیه خود کار نکند. عمر برخی از گیربکس ها به طور طبیعی پس از گذشت چند سال به پایان می رسد. کاری که شما می توانید انجام دهید این است که رتبه بندی دستگاه خود را چک کنید و مطمئن شوید که درست مطابق با مشخصات و توان ورودی سازنده کار می کند یا خیر. خرابی کامل گیربکس برای شما هزینه های هنگفتی در پی دارد؛ بنابراین پیش از رسیدن به این نقطه اقدام به تعمیر گیربکس صنعتی خود کنید تا دیگر مجبور به پرداخت این هزینه ها نباشید.

مراحل تعمیر گیربکس صنعتی

این راهنمایی هم برای کسانی مفید است که گیربکس خود را برای تعمیر به تعمیرگاه برده اند و هم برای تعمیرکارانی که قصد تعمیر این دستگاه را دارند. این مراحل عبارت اند از:

  • بازرسی اولیه

تعمیرکاران در وهله اول گیربکس خراب شده را به طور کلی بررسی می کنند. این کار برای ارزیابی سلامتی بیرونی و عمومی دستگاه انجام می شود.

  • جداسازی قطعات

در این مرحله تمام قطعات ریز و درشت دستگاه تا بلبرینگ از یکدیگر جدا می شوند.

جداسازی قطعات گیربکس صنعتی

  • تجزیه و تحلیل علت خرابی

پس از این که قطعات جدا شدند، آن ها را بررسی می کنند تا علت خرابی مشخص شود. این مرحله از تعمیر گیربکس صنعتی اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا به تعمیرکاران و مشتریان اطلاعاتی می دهد تا بر اساس آن اقدامات پیشگیرانه ای را انجام دهند. آن ها از این راه احتمال وقوع مجدد مشکلات رخ داده و مشکلات مشابه بعدی را به حداقل می رسانند.

  • تعمیر

این مرحله شامل ماشین کاری قطعات برای بازگرداندن آن ها به شرایط اولیه است.

  • مونتاژ

پس از این که هر قطعه تعمیر شد، کارشناسان آن ها را نصب و با استفاده از فرآیند ها و ابزار های مخصوص مونتاژ می کنند.

  • تست کیفیت

تعمیرکاران برای مطمئن کردن صاحب دستگاه و برای بررسی عملکرد و کیفیت آن، آزمایشات زیادی انجام می دهند. این آزمایشات عملکرد طولانی مدت گیربکس را تضمین می کند.

جمع بندی

گیربکس یکی از اصلی ترین و حساس ترین دستگاه های ماشین آلات محسوب می شود که برای نگهداری اش باید دقت فراوان به خرج دهید. نگهداری درست از این دستگاه دوام آن را بالا می برد و باعث می شود برای مدت های طولانی نیازی به خرید گیربکس نو نداشته باشید. در صورت خرابی نیز تعمیر گیربکس صنعتی نسبت به جایگزین کردن آن با دستگاهی جدید، منطقی تر به نظر می رسد. زیرا برای خرید دستگاه جدید هزینه زیادی باید بپردازید. شد. در این نوشته علاوه بر ذکر شیوه های نگهداری این دستگاه به توضیح درمورد نحوه تعمیر آن پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *