الکتروموتور, پمپ, گیربکس, لوازم جانبی

شفت پمپ چیست ؟

شفت پمپ چیست

انواع شفت صنعتی شامل سوالاتی همچون شفت پمپ چیست و شفت موتور چیست می شوند. این قطعات فارغ از تجهیزی که در کنار آن استفاده می شوند، به منظور اتصال تجهیزات و انتقال نیرو می باشند. انواع مختلفی از شفت وجود دارد که متداول ترین آن ها شافت پمپ و اختصاصا شافت پمپ آب می باشد. در ادامه به تشریح بیشتری از این قطعات پرداخته شده است.

شفت پمپ چیست ؟ شفت موتور چیست ؟

به صورت کلی شافت ها جزو قطعات مکانیکی محسوب شده و به منظور انتقال گشتاور استفاده می شوند. شکل ظاهری آن ها مشابه میله هایی استوانه ای شکل با مقطع دایره می باشند. وظیفه آن ها نیز منتقل نمودن نیرو از نقطه ای به نقطه ای دیگر و یا از دستگاه تولید کننده نیرو به دستگاه دریافت کننده نیرو است.

نکته قابل توجه در رابطه با این قطعه این است که می تواند در اندازه های مختلف و متناسب با نیاز مورد نظر طراحی و تولید گردد. بر همین اساس قیمت های انواع شفت صنعتی نیز تعیین می گردد. شما می توانید به همراه خرید پمپ و خرید الکتروموتور، این قطعات را نیز از شهر پمپ به عنوان مرکز خرید اینترنتی تجهیزات صنعتی تهیه نمایید. 

انواع شفت صنعتی

انواع شفت صنعتی

بر اساس نوع ساختمان، انواع شفت صنعتی به دو دسته تو پر و تو خالی تقسیم بندی می شوند. در ادامه به توضیح بیشتر و ذکر ویژگی های هر یک به صورت جداگانه پرداخته شده است.

  1. شافت تو خالی

از آنجاییکه ساختار این پمپ ها تو خالی است، میزان نیرو به نسبت وزن آن ها بیشتر از نوع تو پر بوده، در نتیجه میزان گشتاور بیشتری (و نه نیروی بیشتری) را می توانند منتقل کنند. البته لازم به ذکر است که این انواع همانطور که کارایی بیشتری دارند، به همان اندازه ساخت شان هم سخت تر و پر هزینه تر می باشد.

  1. شافت تو پر

این مدل همانطور که از نامش مشخص است، به صورت تو پر بوده، در نتیجه وزن بیشتری دارد. به همین دلیل گشتاور کمتری را در مقایسه با نوع بالا منتقل کرده، اما در عوض در مواجه با خم شدن، محکم تر بوده و مقاومت بیشتری دارد.

کاربرد شفت پمپ

اصلی ترین و رایج ترین استفاده از انواع شفت صنعتی کوپله کردن پمپ با موتور و گیربکس می باشد. برای روشن شدن موضوع، هر یک از این کاربرد ها توضیح داده شده است.

شفت موتور

شافت بخش مهمی از الکتروموتور است که در طراحی و تولید آن ها مد نظر قرار گرفته می شود تا از طریق آن انرژی الکترومکانیکی بین موتور و دستگاه جانبی موتور به هم منتقل شوند. علاوه بر این، این قطعه وظایف دیگری همچون پشتیبانی ابزار های چرخشی و تعیین موقعیت نسبی آن ها و نیز انتقال گشتاور را هم بر عهده دارد.

شفت گیربکس

گیربکس‌ها دارای یک ورودی و یک خروجی هستند که هر یک شامل یک شافت می شود. شفت ورودی به موتور الکتریکی وصل شده و نیرو را به شافت خروجی منتقل می کند. شافت خروجی نیز متناسب با چرخ دنده های گیربکس و نسبت آن ها، با سرعت ‌های مختلفی می ‌چرخد.

شافت پمپ آب

موارد قابل توجه در انتخاب شافت

خرید این قطعه نیز همچون خرید پمپ ها، خرید گیربکس ها و خرید الکتروموتور ها، نیازمند توجه به پارامتر هایی خاص برای داشتن بهترین انتخاب می باشد. این موارد شامل فهرست زیر می شود:

  • کاربرد شافت در سیستم مد نظر
  • نیروی مورد نیاز در سیستم
  • مقدار گشتاور
  • وزن تجهیزات
  • جنس متناسب با نیاز

جنس شافت پمپ آب

از آنجاییکه شافت، قطعه ای برای انتقال نیرو و اتصال تجهیزات به هم می باشد، باید مقاومت و انعطاف پذیری متناسب با مدار داشته باشد. این دو مورد از طریق متریال مورد استفاده در ساخت شافت ها تعیین می گردد. بر این اساس معمولا جنس آن ها از فولاد یا آلیاژ های دیگر می باشد.

محافظت شافت در برابر خوردگی

همچنین جهت جلوگیری و کاهش ساییدگی، خورده شدن و زنگ زدگی شافت ها باید در قسمت های کاسه نمد و یاتاقان ها از بوش شفت استفاده شود تا خود شافت سالم مانده و  این خرابی ها تنها روی بوش شافت اتفاق بیفتد. از آنجاییکه بوش نیز قطعه ای قابل تعویض است، در مجموع خسارت چندانی به سیستم وارد نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *