دسته‌بندی نشده

مانومتر هوا برش چیست و چگونه کار می کند؟

مانومتر هوا برش

مانومتر هوا برش که به آن تنظیم کننده جوش نیز گفته می شود، یکی از انواع مانومتر است که از آن برای تنظیم فشار در جوشکاری استفاده می شود. بدون مانومتر های هوا برش فشار ممکن است بیش از حد بالا یا پایین شود و خطرناک باشد. همچنین تنظیم نبودن فشار گاز موجب پایین آمدن کیفیت جوش نیز خواهد شد. در این مقاله قصد داریم بیشتر درمورد مانومتر هوا برش توضیح دهیم. اگر قصد دارید با این وسیله کاربردی آشنا شوید، این مقاله را مطالعه کنید.

مانومتر هوا برش چگونه کار می کند؟

مانومتر هوا برش

  • مانومتر های هوا برش تک مرحله ای

رگولاتور های فشار تک مرحله ای فشار را به داخل رگلاتور جریان می دهند و در یک مرحله به فشار خروجی مورد نظر شما می رسانند. گاز از طریق مراحل زیر به فشار مورد نظر می رسد:

  • گاز از طریق ورودی به محفظه فشار بالا جریان می یابد.
  • سوپاپ پاپت با چرخاندن دسته تنظیم فشار به پایین هل داده می شود. این به گاز اجازه می دهد تا محفظه کم فشار را پر کند و بر غشا نیرو وارد کند.
  • بعد از آن گاز در مانومتر هوا برش از طریق خروجی محفظه کم فشار هدایت می شود. فشار گاز در محفظه مخصوص افزایش می یابد و بعد از آن فنر سوپاپ که روی دسته تنظیم فشار وجود دارد، مجبور می شود تا دریچه پاپت در نقطه تنظیم فشار را ببندد.
  • سوپاپ پاپت و دسته تنظیم فشار با هم کار می کنند تا فشار گاز را به مقدار مناسب برسانند. گیج فشار نیز فشار ورودی و خروجی گاز را کنترل می کند.
  • مانومتر های هوا برش دو مرحله ای

  • مانومتر هوا برش دو مرحله ای فشار محیطی را به داخل مانومتر می فرستد تا آن را در دو مرحله به میزان مورد نظر برساند.
  • مرحله اول توسط شخص، غیر قابل تنظیم است و فشار گاز وارد شده داخل مانومتر توسط خود دستگاه تا حدی کاهش می یابد.
  • مرحله دوم قابل تنظیم است. در این مرحله می توانید فشار گاز را تا هر میزان که می خواهید کم یا زیاد کنید.
  • برای این که بهتر نحوه کار مانومتر های هوا برش دو مرحله ای را درک کنید، باید بدانید که در مرحله اول که فشار غیر قابل تنظیم است، هنگامی که گازی با فشار 300 بار وارد دستگاه می شود، فشار آن تا 10 بار کاهش می یابد.  این یعنی این که مانومتر هوا برش دو مرحله فشار گاز را از 10 بار به فشار مورد نظر کاربر می رساند.

مانومتر های هوا برش دو مرحله فشار ثابتی را حفظ می کنند و نیاز به تنظیم مجدد کمتری در دراز مدت دارند. همچنین این نوع مانومتر ها بیشتر برای سیلندر های با فشار بالا مناسب هستند.

مانومتر های هوا برش دو مرحله در مقابل یک مرحله ای

مانومتر های هوا برش دو مرحله در مقابل یک مرحله ای

به طور کلی در مقایسه مانومتر هوا برش دو مرحله ای در برابر مانومتر های هوا برش یک مرحله ای باید گفت که مانومتر های دو مرحله ای فشار خروجی پایدار تر و ثابت تری را تولید می کنند. به همین دلیل مانومتر های دو مرحله برای کار هایی مانند جوشکاری که به فشار گاز کم نیاز دارند، استفاده می شوند. زیرا در جوشکاری مشعل هایی با شعله کوچک به کار می برند.

هر چقدر هم که مصرف گاز شما بالا باشد، فشار گاز وارد شده توسط تنظیم کننده های دو مرحله ای در طول عمر سیلندر ثابت است. این به این دلیل است که با کاهش فشار در مرحله اول مانومتر هوا برش ، تنظیم فشار در مرحله دوم راحت تر خواهد بود و این به شما اطمینان می دهد که بر خلاف رگولاتور های تک مرحله ای، نیاز به تنظیمات مکرر برای حفظ فشار مورد نظر نخواهد بود. البته تنها مشکلی که وجود دارد، این است که هزینه استفاده و تنظیم از مانومتر های هوا برش دو مرحله ای بیشتر از مدل های تک مرحله ای است.

مکانیسم های ایمنی در مانومتر های هوا برش

مکانیسم های ایمنی در مانومتر های هوا برش

بسته به مدل مانومتر هوا برش شما، ممکن است دستگاه با قطعات اضافی مانند یک شیر فشار یا دیسک ایمنی برای امنیت بیشتر همراه شود.

  • شیر تخلیه فشار

شیر تخلیه فشار همان طور که از نام آن پیدا است وسیله ای است که فشار را کاهش می دهد تا از ایجاد آسیب های جدی در مانومتر هوا برش جلوگیری کند. شیر تخلیه فشار را معمولا در قسمت کم فشار تجهیزات برای جلوگیری از آسیب ها و شرایط کاری ناایمن یا هرگونه اتفاقات غیر منتظره نصب می کنند. هنگامی که فشار سیستم از نقطه تنظیم یا فشار پاسخ فراتر برود، شیر تخلیه فشار به صورت خودکار باز می شود تا فشار را تخلیه کند. بعد از تخلیه هنگامی که فشار به حالت اولیه و سطح ایمن رسید، دستگاه دوباره در موقعیت اولیه خود قرار می گیرد و می توان از آن دوباره استفاده کرد. مانومتر هوا برش معمولا برای گاز های بی اثر ، هوا و CO2 ساخته شده اند و برای دیگر گاز ها نباید استفاده شوند.

  • دیسک ایمنی

دیسک ایمنی یک دیسک فلزی نسبتا نازک است که برای آزاد کردن فشار اضافی درون دستگاه می شکند. این دیسک ها یکبار مصرف هستند و برای استفاده مجدد از مانومتر باید تعویض شوند. مانومتر هایی که معمولا از گاز های سوختی یا گاز های قابل اشتعال مانند استیلن، پروپیلن یا پروپان استفاده می کنند، همراه با دیسک و سایر وسایل ایمنی مانند شیر های تخلیه فشار همراه می شوند. اگر هنگام استفاده متوجه شکستن دیسک ایمنی شدید، باید به سرعت مانومتر هوا برش را خاموش کنید و به کار ادامه ندهید. هیچ گاه بدون دیسک ایمنی کار را شروع نکنید و بعد از هر بار استفاده دیسک ایمنی را تعویض کنید.

جمع بندی

در مشاغل و موقعیت های مختلف به تنظیم فشار گاز در یک محدوده خاص نیاز خواهید داشت. مشاغلی مانند جوشکاری که همیشه با فشار گاز سر و کار دارند، از وسیله های مخصوصی برای تنظیم فشار استفاده می کنند. یکی از این وسیله های پرکاربرد مانومتر هوا برش است. مانومتر های هوا برش در دو مدل تک مرحله و دو مرحله ای وجود دارند. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد این مانومتر ها و نکات مرتبط با آن ها توضیح دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *