دسته‌بندی نشده

صفر تا صد نصب مانومتر اکسیژن

نصب مانومتر اکسیژن

مانومتر اکسیژن وسیله ای بسیار پرکاربرد است که به صورت اختصاصی برای اندازه گیری فشار گاز اکسیژن طراحی شده است. مانومتر های اکسیژن بسیار حساس هستند و با دقت بسیار بالایی تولید می شوند. به همین دلیل نصب آن ها نیز باید با دقت تمام انجام شود تا عملکرد درستی داشته باشند. در این مقاله سعی داریم درمورد مانومتر اکسیژن و نکات مهمی که در حین نصب مانومتر اکسیژن باید به آن ها توجه داشته باشید توضیح دهیم. اگر می خواهید با نحوه نصب این وسیله کاربردی آشنا شوید، ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

نحوه نصب مانومتر اکسیژن

نصب مانومتر اکسیژن

  1.  خاموش کردن سیلندر اکسیژن

قبل از این که شروع به نصب مانومتر کنید، اول از همه باید سیلندر اکسیژن را خاموش کنید؛ زیرا این کار برای از بردن کامل گرد و غبار و رطوبت متصل به سوئیچ ضروری است.

  1. سفت کردن رزوه پیچ

رزوه پیچ باید پیش از نصب مانومتر کاملا سفت شود. در غیر این صورت اکسیژن فشار بالا در سیلندر، موجب انفجار مانومتر خواهد شد.

  1.  توجه به دمای مانومتر

اگر قصد دارید مانومتر قدیمی را راه اندازی کنید، حتما قبل از راه اندازی مجدد، خوب مانومتر را بررسی کنید. اگر در نصب مانومتر اکسیژن متوجه شدید قسمت هایی از آن به خصوص خروجی یخ زده است از راه هایی مانند آب گرم یا بخار آب برای گرم کردن خروجی و باز کردن یخ ها استفاده کنید. هیچ گاه از مواردی که حرارت بسیار بالایی دارند مانند آتش استفاده نکنید؛ زیرا احتمال انفجار مانومتر را بالا می برد. مانومتر اکسیژن به دلیل وجود آب در طول زمستان طبیعی است که یخ بزند و نباید این مشکل را جدی در نظر بگیرید.

  1.  باز نکردن فشار سنج

برای نصب مانومتر اکسیژن باید بدانید که نحوه نصب هر نوع مانومتر اکسیژنی بستگی به نحوه ساخت و شرکت سازنده آن دارد. اما به طور کلی باید گفت که در حین نصب و بعد از نصب مانومتر به هیچ عنوان نباید آن را باز کنید؛ مگر اینکه واقعا مشکل ضروری ای پیش آمده باشد. برای اینکه پس از نصب، عملکرد مانومتر اکسیژن حفظ شود، به طور مرتب آن را چک کنید و مطمئن شوید که مشکلی که در عملکرد آن وجود ندارد. در صورتی که پس از نصب مانومتر اکسیژن با مشکل جدی مواجه شدید، به هیچ عنوان خودتان برای رفع آن اقدام نکنید و حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

نکات مهم در استفاده از مانومتر اکسیژن

نکات مهم در استفاده از مانومتر اکسیژن

  1. آرام باز کردن شیر مانومتر

یکی از مهم ترین نکاتی که بعد از نصب و در حین استفاده از مانومتر باید به آن توجه داشته باشید، این است که شیر مانومتر را همیشه به آرامی باز کنید. اگر شیر مانومتر را با سرعت بالایی باز کنید، دمای مانومتر اکسیژن به دلیل فشرده سازی آدیاباتیک به شدت برای چند لحظه افزایش می یابد که باعث می شود برخی از قطعات مانومتر خراب شوند. همچنین علاوه بر خرابی برخی از قطعات مانومتر امکان خرابی کل مانومتر به دلیل پر شدن از مواد آلی وجود دارد.

توصیه می کنیم بعد از نصب مانومتر اکسیژن همیشه شیر آن را به آرامی باز کنید. علاوه بر این، باز کردن سریع شیر مانومتر ممکن است باعث تخلیه بیش از حد جرقه الکترواستاتیک شود که همگی می توانند باعث ایجاد احتراق و سوختن کامل قطعات کاهنده فشار شوند.

  1.  اقدامات قبل از استفاده

قبل از استفاده و نصب مانومتر اکسیژن حتما باید یک سری نکات ایمنی را رعایت کنید. برای مثال اول باید کمی شیر سیلندر گاز را باز کنید تا تمامی کثیفی ها از بین برود. همچنین با انجام این کار از ورود گرد و غبار و رطوبت های محیط به داخل مانومتر نیز جلوگیری خواهد شد.

دقت داشته باشید هنگامی که شیر سیلندر باز می شود، خروجی گاز شیر سیلندر به هیچ عنوان نباید به سمت نصاب یا دیگر افراد باز شود؛ زیرا در صورت بروز هر گونه اتفاق ناخواسته مانند ترکیدن مانومتر در صورت فشار گاز حداقل آسیب به افراد برسد.

یکی دیگر از اقدامات احتیاطی قبل از نصب مانومتر اکسیژن قرار دادن درگاه کاهنده فشار و اتصال لوله لاستیکی گاز یا سیم گیره است. تمامی این وسایلی که روی مانومتر نصب می شوند، باید از قبل گاز زدایی شده باشند.

نصب مانومتر اکسیژن-3

  1.  اقدامات احتیاطی برای بارگیری و تخلیه مانومتر اکسیژن

در حین استفاده به خصوص در زمان بارگیری و تخلیه مانومتر اکسیژن نیز باید به یک سری نکات مهم توجه داشته باشید تا از لغزش اتصالات و رزوه اتصالات جلوگیری شود. این کار می تواند از پرتاب شدن یا جدا شدن پیچ ها از موقعیت خود جلوگیری کند. جدا شدن پیچ ها می تواند در مانومتر اکسیژن بسیار خطرناک باشد.

در طول نصب مانومتر اکسیژن و کار با آن حتما باید بررسی کنید که مانومتر اکسیژن فقط در محدوده کاری مجاز خود کار می کند. اگر متوجه شدید که فشار گاز در مانومتر اکسیژن به حد خطرناکی رسیده است، حتما دریچه سیلندر اکسیژن را ببندید و به آرامی گاز موجود در مانومتر را تخلیه کنید. پس از اتمام کار نیز مانومتر اکسیژن را از سیلندر خود خارج کنید و دوباره به درستی آن را در جای خود قرار دهید.

  1. بازرسی و تعمیر منظم

مانومتر های اکسیژن باید به طور مرتب و دوره ای بازرسی شوند. این کار برای اطمینان از عملکرد درست و نداشتن مشکل جدی مانومتر ضروری است؛ زیرا مانومتر ها ممکن است گاهی اوقات دچار مشکل شوند که این می تواند به خصوص در فشار گاز بالا بسیار خطرناک باشد. همچنین اگر نشتی در مانومتر وجود داشته باشد، ممکن است که مانومتر به درستی کار نکند.

نتیجه گیری

مانومتر های اکسیژن وسایلی بسیار کاربردی هستند که برای اندازه گیری فشار گاز اکسیژن و تنظیم آن ساخته شده اند. مانومتر های اکسیژن بسیار حساس هستند. به همین دلیل در استفاده و به خصوص نصب آن ها باید دقت بسیار زیادی داشت. به همین دلیل در این مقاله درمورد اینکه در حین نصب مانومتر اکسیژن باید چه نکاتی را رعایت کنید، توضیح دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *