مخزن آب

مخزن پلی اتیلن را بیشتر بشناسید

مخزن پلی اتیلن

مخازن پلی اتیلن ویژگی هایی دارند که آن ها را برای ذخیره آب مناسب می کند. مقاومت در برابر فشار، عوامل شیمیایی، سطح صاف و قابل شستشو بودن از جمله خصوصیات محبوب مخزن پلی اتیلن است. همچنین مخازن پلی اتیلن عموماً در برابر ضربه مقاومت بالایی دارند و نسبت به مخازن فولاد ضد زنگ نیاز به مراقبت و نگهداری کمتری دارند. به همین دلایل برای مصارف دریایی و کاروانی، خانگی، صنعتی و کشاورزی از گزینه های بسیار مهم و سودمند هستند.

مصارف مخازن پلی اتیلن

به لطف مزایای فراوان، مخزن پلی اتیلن برای ذخیره آب سودمند ترین انتخاب برای قایق سواری و موتورخانه ها، مصارف خانگی، صنعتی و کشاورزی است.

  • صنعت کشتی

مخازن پلی اتیلن برای کشتی ها ارزان است و حداکثر مقاومت در برابر خوردگی را دارد. این مخزن به دلیل سمی نبودن برای نگهداری آب آشامیدنی نیز مناسب است. ساده بودن این مخزن کاربرد آن را بسیار گسترده تر کرده؛ زیرا می توان به سادگی مخازن را در محل مورد نظر نصب کرد.

  • مخازن آب خانگی

مخزن پلی اتیلن برای مصارف خانگی نیزبه عنوان مخزن آب مناسب است. این مخزن سبک است و در اشکال و رنگ های مختلف با ظرفیت های متفاوت در بازار موجود است. سهولت در نصب و جا به جایی به شما این امکان را می دهد تا از مزایای این مخازن در خانه خود استفاده کنید.

  • مصارف صنعتی

امروزه فناوری های مورد استفاده در ساخت مخزن پلی اتیلن، امکان تولید انبوه را فراهم کرده است و هزینه هایی از جمله هزینه خرید و نگهداری را تا حد زیادی کاهش داده. همچنین مخازن پلی اتیلن در برابر عوامل فرسایشی مانند آب و هوا، تغییرات دما، اشعه UV بسیار مقاوم هستند و مقاومت آن ها در برابر فشار و رطوبت بالا مخزن را به گزینه ای مناسب برای تاسیسات زیر زمینی تبدیل کرده است.

مخزن پلی اتیلن

  • مخزن پلی اتیلن در کشاورزی

مخازن پلی اتیلن به دلیل دوام و مقاومت بالایی که دارند به طور گسترده در کشاورزی برای جمع آوری آب باران و فاضلاب استفاده می شوند. از دیگر ویژگی های این مخازن مقاومت آن ها در برابر قارچ کش ها و کود ها است. این ویژگی باعث می شود نگهداری از مخازن راحت تر باشد و به سادگی تمیز شوند.

در مورد پلی اتیلن بیشتر بدانیم

مخازن پلی اتیلن کاربرد گسترده ای دارند و در مزرعه ها و مشاغل تجاری برای افزایش ظرفیت تولید و حمل و نقل آب و سایر مایعات مانند آفت کش ها و کود مورد استفاده قرار می گیرند. مخزن پلی اتیلن که به آن پلی تانک هم می گویند، مزایای زیادی دارد. پلی اتیلن یک پلاستیک آزمایش شده است که حداقل تا 25 سال زیر نور خورشید تجزیه نمی شود؛ به همین دلیل است که اکثر مخازن پلی اتیلن 25 سال گارانتی دارند. شکل و اندازه مخزن بسته به سازنده و کاربرد آن متفاوت است. آن ها در طیف رنگی متفاوتی در بازار یافت می شوند.

مناسب ترین مخزن پلی اتیلن 

مناسب ترین مخزن پلی اتیلن 

همانطور که می دانید این مخازن آب مزایای زیادی دارند تا یکی از انتخاب های شما باشند؛ اما این که چه نوع از مخزن دقیقا مناسب شرایط شماست و با نیاز شما همخوانی دارد را در ادامه بررسی خواهیم کرد. نکاتی مانند اندازه فضا و شرایط محیطی ممکن است روی انتخاب شما تاثیر گذار باشد.

  • پلاستیک و پلی اتیلن: برخی از مخازن برای استفاده با مواد شیمیایی خورنده تهاجمی و همچنین محصولات غذایی مناسب‌ ترین انتخاب هستند. یک ترموپلاستیک با کیفیت بالا که مقاومت فوق العاده ای در برابر حملات فیزیکی و شیمیایی دارد. آن ها در برابر طیف گسترده ای از مواد شیمیایی صنعتی مرطوب و خشک و محصولات غذایی، مخازنی بسیار ایده آل هستند. پلی اتیلن شفاف است و رنگ طبیعی آن بسته به ضخامت دیواره و نوع آن از کمی سفید تا زرد کرمی متغیر است؛ اما این مخازن با طیف گسترده ای از رنگ ارائه می شوند.
  • پلی اتیلن خطی: پلی اتیلن خطی به صورت چگالی کم، متوسط و بالا موجود است. خواص مکانیکی ای مانند مقاومت بالا در برابر دمای مختلف و ترک خوردگی و تنش های محیطی از جمله مزیت های این مخزن است. حداکثر دمای کاری برای پلی اتیلن خطی 140 درجه فارنهایت است.
  • پلی اتیلن متقابل پیوند پذیر: پلی اتیلن متقابل پیوند پذیر یک پلی اتیلن با چگالی بالا است که حاوی یک عامل اتصال عرضی است که در طی قالب گیری با پلی اتیلن واکنش می دهد و یک مولکول شبکه ای شبیه به پلاستیک ترموسس را تشکیل می دهد. این واکنش باعث بهبود مقاومت در برابر ترک خوردگی و تنش محیطی می شود. حداکثر دمای کاری پلی اتیلن شبکه ای 150 درجه فارنهایت است.
  • پلی پروپیلن: پلی پروپیلن پلاستیک سفت و سختی است که محدودیت دمای عملیاتی بالا تری نسبت به پلی اتیلن دارد و این دما حدودا 212 درجه فارنهایت است. این پلاستیک مقاومت شیمیایی خوبی دارد.

تاثیر دمای بالا و نور بر مخزن پلی اتیلن

تاثیر دمای بالا و نور بر مخزن پلی اتیلن

خدمات مداوم و طولانی مدت در دمای بالا می تواند عمر مخزن را کم کند. اثرات دما به محتوای شیمیایی و وزن، اندازه و پیکربندی مخزن، مواد ساخت و ساز، ضخامت دیواره و وجود هر گونه تکیه گاه خارجی روی مخزن بستگی دارد. مخزن پلی اتیلن که برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار می گیرد، نور ماوراء بنفش را جذب می کند که می تواند باعث تغییر رنگ، شکنندگی و در نهایت ترک خوردن شود. درجه حرارت بالا می تواند این روند را تسریع کند. می توانید برای طول عمر بیشتر، مخازن را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید یا مخازن تیره رنگ سفارش دهید که تأثیر اشعه ماوراء بنفش را کاهش می دهد.

ترک خوردگی و استرس محیطی

برخی از مواد که با مخازن در تماس هستند، اگرچه هیچ اثر شیمیایی ای بر روی پلی اتیلن ندارند؛ اما می ‌توانند ترک خوردن آن را در شرایط استرس تسریع کنند، مانند شوینده ‌های مایع و آب فوق ‌العاده خالص. دما های بالا تمایل به تسریع در ترک خوردن را افزایش می دهد. اگرچه همه پلی اتیلن ها در معرض ترک تنشی هستند، اما برخی از آن ها نسبت به سایرین مقاومت بیشتری دارند. درجه تنش روی پلاستیک تأثیر مستقیمی بر مقاومت آن دارد، بنابراین یک مخزن و سیستم باید طوری طراحی شود که تنش را به حداقل برساند.

نتیجه گیری

شما می توانید لیستی از مخازن پلی اتیلن تهیه کرده و نسبت به نیاز خود آن ها را بررسی کنید. کاربرد بالای این مخازن هر کسی را راضی به استفاده از آن ها کرده و ویژگی ها و مزایای آن باعث افزایش محبوبیت آن ها شده است. با دقت در انتخاب خود می توانید بهترین بهره را از یک مخزن پلی اتیلن ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *