پمپ, پمپ پریستالتیک, پمپ دنده ای

مقایسه پمپ دنده ای و پریستالتیک

مقایسه پمپ دنده ای و پریستالتیک

به صورت کلی پمپ ها به دو دسته بزرگ شامل پمپ گریز از مرکز و پمپ های جابجایی مثبت تقسیم بندی می شوند. دو مدل از رایج ترین انواع پمپ های جا به جایی مثبت، پمپ های دنده ای و پمپ های پریستالتیک نام دارند. این دو مدل پمپ هر دو برای پمپاژ سیالات شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله به منظور آشنایی بیشتر به مقایسه پمپ دنده ای و پریستالتیک پرداخته خواهد شد. 

دانستن شباهت ها و علی الخصوص تفاوت های این دو دسته از محصولات از آنجایی حائز اهمیت می شود که بتوان با داشتن اطلاعات کافی، مدلی که متناسب با نیاز خود می باشد را انتخاب نمود. این امر تنها از طریق شناخت کافی از ویژگی ها و کاربرد های هر یک امکان پذیر می باشد. البته شما می توانید با تماس با شهر پمپ از مشاوره های رایگان ما در این زمینه نیز بهره مند گردید.  

تعاریف

  • پمپ دنده ای

پمپ های دنده ای از جمله قدیمی ترین پمپ های دوار به شمار می روند. طرز کار این پمپ ها بر اساس حرکت چرخشی مداوم دو چرخ دنده موجود در آن هاست. به این صورت که با شروع چرخش یکی از آن ها مکش سیال آغاز می شود. این مکش خلائی ایجاد می کند که همراه با چرخیدن چرخ دنده دیگر، نهایتا منجر به ادامه یافتن حرکت سیال داخل پمپ و هدایت آن به سمت دهانه ی خروجی می شود. بنابراین با هر دور چرخش دنده های داخل پمپ و برخورد پره های آن ها به هم، بخش معینی از سیال منتقل می گردد.

با توجه به این توضیحات کاربرد اصلی پمپ های دنده ای برای انتقال سیالاتی دارای حجم ها و غلظت های مختلف، با سرعت و قدرت بالا می باشد. بر اساس نحوه قرارگیری این چرخ دنده ها نیز، پمپ های دنده ای به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم بندی می شوند. نوع داخلی مخصوص پمپاژ سیالات غلیظ تر و نوع خارجی به دلیل داشتن دور های بالاتر، مخصوص جابجایی سیالاتی با ویسکوزیته ی پایین تر می باشد. 

  • پمپ پریستالتیک

پمپ های پریستالتیک نیز همچون پمپ های دنده ای عملکردی بر اساس ایجاد یک خلا به منظور پمپاژ سیال دارند. اما نحوه ایجاد خلا در آن ها متفاوت است. به صورت کلی این پمپ ها، دارای غلطک و یک لوله یا همان تیوپی منعطف می باشند. توسط حرکت غلطک روی شیلنگ موجود، هوای داخل شیلنگ به جلو رانده شده و با ایجاد یک خلاء، مکش سیال به راحتی صورت می گیرد. با هر بار تکرار این عملیات متراکم کردن و رها سازی تیوپ، سیال مورد نظر به تدریج منتقل می گردد.

با توجه به این نحوه عملکرد، امکان تنظیم سرعت گردش غلطک و به تبع آن سرعت پمپاژ سیالات به راحتی وجود دارد. از آنجاییکه این پمپ ها قابلیت تزریق میزان کمی از سیالاتی حساس، اما با دقت بسیار بالا را دارند، غالبا در صنایع غذایی، آزمایشگاهی و تصفیه خانه های آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرند.

مقایسه پمپ دنده ای و پریستالتیک

در قسمت های بالا با تشریح طرز کار و کاربرد های هر یک از این دو دسته محصول، به نوعی به مقایسه پمپ دنده ای و پریستالتیک پرداخته شد. در ادامه به ذکر نکات دیگری از این پمپ ها جهت مقایسه دقیق تر آن ها پرداخته خواهد شد.

  • با توجه به توضیحات فوق الذکر می توان گفت اولین تمایز این دو پمپ در ساختمان و قطعات داخلی آن ها می باشد. محصولات پمپ پریستالتیک دارای یک شیلنگ و محصولات پمپ دنده ای دارای دو چرخ دنده برای ایجاد خلا لازم به منظور انتقال سیالات مختلف می باشند.
  • طرز کار پمپ پریستالتیک به گونه ای است که به منظور تزریق سیال با مقدار کم، اما دقت بالا بوده و در مقابل پمپ های دنده ای جهت تولید جریانی یکنواخت و فشار های بالا برای سیالات غلیظ طراحی شده اند.
  • کاربرد های پمپ دنده ای نیز معمولا برای صنایع مختلف و انواع پریستالتیک برای موارد آزمایشگاهی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *