پمپ, کمپرسور باد

نحوه کار کمپرسور پیستونی

کمپرسور پیستونی

معمولا صنایع مختلف در مکان های مختلفی وجود دارند. در اکثر اوقات نیز این مکان ها، نقاطی دور افتاده می باشند تا آلایندگی های ناشی از این صنایع برای مردم مشکلی ایجاد نکند. بر این اساس این احتمال وجود دارد که برخی از مناطق فوق الذکر، فاقد برق باشند. در این صورت به منظور راه اندازی تجهیزات صنعتی باید از نیروی محرکه های دیگری همچون انرژی باد استفاده نمود. پمپ باد یکی از این دستگاه های مکانیکی محسوب شده و یکی از انواع این پمپ های باد نیز کمپرسور پیستونی نام دارد.

این نوع کمپرسور ها به صورت کلی و فارغ از مدلی که دارند، با دریافت انرژی مکانیکی، ابتدا هوا را مکش کرده و سپس آن را فشرده می نمایند. پیش تر در رابطه با اینکه پمپ باد چیست و انواع آن توضیحاتی ارائه شده است. در این مقاله قصد داریم به یکی از این انواع و نحوه کار کمپرسور پیستونی بپردازیم.

تعریف کمپرسور باد

اساس کار کمپرسور های باد به این صورت است که پس از مکش هوا، با کم کردن حجم، اقدام به فشرده سازی آن می کنند. این فشرده سازی، علاوه بر افزایش فشار نهایتا منجر به افزایش دمای هوا نیز می شود. برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از این افزایش دما هم خنک کننده هایی در ساختار پمپ باد قرار داده می شود.

در آخر نیز با رهاسازی این هوای فشرده شده، انرژی جنبشی ای از آن ساطع می شود که توسط آن نیرو و قدرت لازم برای عملکرد تجهیزات صنعتی تامین می گردد. البته لازم به ذکر است که کمپرسور های باد تنها قادر به متراکم کردن هوا نبوده و می توانند دیگر گاز های طبیعی و صنعتی همچون گاز اکسیژن و نیتروژن را نیز فشرده نمایند و از آن طریق نیروی لازم را تولید کنند.

نحوه کار کمپرسور پیستونی

کمپرسور مدل پیستونی

به صورت کلی کمپرسور های باد در دو نوع پیستونی و اسکرو تقسیم بندی می شوند. تعریف هر یک از این دو مدل بر اساس نامی که دارند، قابل تشخیص است. در واقع انواع کمپرسور پیستونی دارای یک پیستون در ساختار خود بوده که به کمک همین پیستون اقدام به فشرده و سپس رها سازی هوا می نمایند. در ادامه اطلاعات بیشتری از این دسته از محصولات ارائه شده است.

نحوه کار کمپرسور پیستونی

با توجه به توضیحات فوق الذکر متوجه شدیم که نحوه کار کمپرسور پیستونی، بر پایه حرکت رفت و برگشتی پیوسته پیستون داخل کمپرسور می باشد. بر این اساس این نوع از محصولات، در دسته تجهیزات جا به جایی مثبت قرار می گیرند. بدین معنی که پیستون داخل کمپرسور با حرکت رفت خود هوای داخل کمپرسور را فشرده کرده و سپس با حرکت برگشتی خود، این هوا را رها می سازد. از آنجاییکه این عملیات به صورت متناوب اتفاق می افتد و قدرت تراکم بالایی نیز دارد، غالبا از این دسته از کمپرسور های باد برای حجم های بالای سیالات مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع کمپرسور باد پیستونی

کمپرسور های باد مدل پیستونی بر خلاف طرز کار ساده ای که دارند، اما تقسیم بندی های بسیار متنوعی دارند. هر یک از این تقسیم بندی ها نیز بر اساس پارامتر هایی خاص صورت گرفته است. در واقع این محصولات با توجه به طرز کار کمپرسور پیستونی ، میزان ظرفیت و ساختاری که دارند، شامل سه دسته بندی مختلف می شوند. برای آشنایی با هر یک از این سه پارامتر همراه ما باشید.

  • بر اساس نوع عملکرد

با توجه به عملکرد این کمپرسور ها، می توان آن ها را در دو دسته کلی تک مرحله ای و دو مرحله ای تقسیم بندی نمود. در صورتی که عملیات متراکم کردن و رها سازی هوا فقط در یک طرف پیستون انجام شود، به آن تک مرحله ای گفته و در صورت اتفاق افتادن این عملیات در دو طرف پیستون، به آن کمپرسور پیستونی دو مرحله ای گفته می شود.

  • بر اساس ظرفیت

این پارامتر مستقیما به میزان ظرفیت کمپرسور برای ذخیره کردن هوا بستگی داشته که این موضوع نیز منوط به میزان توان الکتروموتور متصل به آن می باشد.

  • بر اساس ساختار

با توجه به ساختار و نوع قرارگیری قطعات مختلف کمپرسور پیستونی نیز می توان آن ها را به سه گروه نیمه باز، رفت و برگشتی و بسته تقسیم بندی کرد.

اجزای کمپرسور از نوع پیستونی

اجزای داخلی کمپرسور های باد چه از نوع پیستونی و چه از نوع بادی مشابه یکدیگر می باشند. با این حال در ادامه به مهم ترین این اجزا در نوع پیستونی به صورت کلی اشاره شده است:

  • هوا ساز
  • پیستون
  • الکتروموتور
  • مخزن

اجزای کمپرسور پیستونی

نحوه خرید و قیمت کمپرسور باد پیستونی

مهم ترین موضوعی که در زمان خرید محصولات کمپرسور پیستونی باید به آن توجه شود، میزان فشار و دبی آن ها به منظور متراکم سازی هوا برای سیستم مورد نظر ما می باشد. در صورت داشتن اطلاعات کافی در این زمینه شما می توانید این اطلاعات را به مشاوران ما اعلام نمایید. سپس مدل مورد نظر خود را خریداری کنید. اما در صورت نداشتن اطلاعات کافی، تنها کافی است با شهر پمپ تماس گرفته و از مشاوره های رایگان ما در این زمینه بهره مند شوید. قیمت این محصولات نیز با توجه به کیفیت آن ها شامل متریال مورد استفاده در ساخت و ضخامت شان متغیر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *