لوازم جانبی, مانومتر

نحوه نصب گیج فشار

نحوه نصب گیج فشار

به صورت کلی امروزه نحوه نصب گیج فشار در سیستم های تامین آب بسیار حائز اهمیت می باشد. زیرا این ابزار، یکی از ابزار های اندازه گیری مهم فشار بوده که داده های خود را به دو روش آنالوگ یا دیجیتال می توانند نمایش دهند. به نوع آنالوگ آن گیج فشار عقربه ای و به نوع دیجیتال آن، گیج فشار دیجیتال گفته می شود.

گیج های فشار یا مانومتر فارغ از نوعی که دارند، متشکل از یک حسگر و یک نشانگر می باشند. تغییرات فشار در این تجهیزات به وسیله حسگر، اندازه گیری شده و سپس به صورت یک عدد در قسمت نشانگر گیج فشار، نمایش داده می شود. نحوه نصب گیج فشار همچون عملکرد مدل های مختلف آن یکسان و به شرح زیر می باشد.

نحوه نصب گیج فشار پمپ

نکته مهم هنگام خرید محصولات مانومتر که پیش از نحوه نصب گیج فشار ، اهمیت دارد، انتخاب نوع مناسب آن متناسب با فرآیند مورد نظر مشتری می باشد. لازم به ذکر است که پس از انتخاب و تهیه این گیج ها بر اساس پارامتر های مربوط به آن، نحوه نصب گیج فشار نیز منوط به رعایت نکاتی خاص می باشد.

گیج ولو

حفظ این نکات منجر به افزایش طول عمر مفید این تجهیزات و بهره وری بهتر از سیستم ها می شود. علاوه بر این استفاده از لوازمی همچون گیج ولو نیز هزینه های نگهداری و تعمیر گیج های فشار را تا حد قابل توجهی کمتر می نماید. در ادامه به ذکر مهم ترین نکات در رابطه با نحوه نصب گیج فشار پرداخته شده است.

  • نحوه ی اعمال نیرو بر مانومتر

هنگام نصب انواع مانومتر در محل مورد نظر، باید به این نکته توجه شود که نیروی مستقیمی به بدنه یا گیج ولو وارد نشود. به این معنی که به جای چرخاندن آن با دست، از یک آچار برای این منظور و انتقال نیرو به آن استفاده شود. در غیر این صورت آسیب های جدی ای به گیج فشار وارد می آید.

  • ایجاد فضای خالی برای پشت گیج فشار

معمولا این تجهیزات دارای ویژگی ای که اصطلاحا به آن ضربه برگشت گفته می شود، هستند که از این طریق در صورت اعمال فشار به گیج فشار، بیش از حد تحمل آن، امکان هدایت این نیروی بیش از حد، از قسمت پشت مانومتر به خارج از آن وجود دارد. از این طریق این تجهیزات صدمه ای نخواهند دید. اما برای این منظور لازم است که فضای خالی مورد نیاز هنگام نصب برای این تجهیزات در نظر گرفته شود و نیز این فضا با خاک و آلودگی بسته نشده باشد.

گیج فشار سنج عقربه ای

  • استفاده از کلمپ برای گیج فشار

نحوه نصب گیج فشار در صورت استفاده از رزوه های مخروطی شکل، به این صورت است که باید از یک کلمپ در ساختار آن ها استفاده شود. این قطعه جهت تنظیم درست دستگاه، هنگام نصب سوکت روی حلقه های آب بندی یا واشر می باشد.

  • توجه به آب بندی

یکی دیگر از نکات مهم در نصب گیج فشار، بحث آب بندی آن ها می باشد. روش های مختلفی برای این منظور وجود دارد که برای انتخاب روش مناسب باید به رزوه استفاده شده در آن ها توجه گردد. اگر روزه ها از نوع موازی هستند، باید از رینگ ها یا واشر های آب بندی استفاده شده و در صورت مخروطی بودن رزوه ها،می توان از نوار های اضافی آب بندی PTFE استفاده گردد. به این علت که رزوه های مخروطی، خود امکان آب بندی کامل ندارند.

  • بستن گیج ولو

نوعی خاص از گیج های فشار با نام گیج فشار روغنی وجود دارد که همانطور که از نام آن ها مشخص است، محفظه شان پر از مایع می باشد. در برخی مواقع هنگام حمل و نقل این تجهیزات، ممکن است تغییرات دما باعث ایجاد یک فشار داخلی در مانومتر شود که نهایتا منجر به منحرف کردن عقربه ی نشانگر گیج، از عدد صفر می گردد. برای حل این مشکل قطعه ای با نام گیج ولو ، در قسمت بالایی بدنه گیج فشار قرار می گیرد که باز و بسته کردن این گیج ولو (شیر فشار) این فشار اضافی ایجاد شده را از بین می برد.

گیج فشار روغنی

علت وجود روغن در گیج فشار

وجود روغن در مانومتر ها باعث ساده تر شدن نحوه نصب گیج فشار می شود. زیرا این روغن ارتعاشات ناشی از کار را جذب کرده و با روغن کاری کامل تمامی قطعات متحرک گیج های فشار، باعث کاهش سایش و صدمات ناشی از آن به سیستم می شود. به همین خاطر نیز معمولا از گیج های فشار روغنی در محیط های خورنده و ساینده استفاده می شود تا هم از نفوذ رطوبت و یخ زدگی جلوگیری شود و هم اثرات ناشی از شوک ها را کاهش دهد. بنابراین قابلیت اطمینان سیستم اندازه گیری را برای مدت طولانی و در شرایط عملیاتی به شدت تقویت می کند.

نتیجه گیری

علت اهمیت به نحوه نصب گیج فشار به این خاطر است که در صورت نصب صحیح آن ها، می توان از عملکرد درست و با کار آمد آن ها در مقوله اندازه گیری فشار سیستم اطمینان حاصل نمود. فروشگاه اینترنتی شهر پمپ، علاوه بر فروش این محصولات می تواند افرادی متخصص را در زمینه نصب انواع پمپ، مانومتر یا سایر لوازم جانبی مربوط به پمپ به شما مشتریان محترم معرفی نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *