شیرآلات و اتصالات, لوازم جانبی

کنترل ولو چیست ؟

کنترل ولو چیست

امروزه با گسترش انواع سیستم های صنعتی و خانگی، استفاده از شیرآلات صنعتی هم روز به روز بیشتر شده است. یکی از رایج ترین شیرآلات مورد استفاده، کنترل ولو یا شیر کنترل جریان می باشد. این شیر ها به دلیل کاربردی که دارند، در غالب صنایع می توانند مورد استفاده قرار گیرند. برای آشنایی هرچه بیشتر با اینکه کنترل ولو چیست ، همچنین ذکر کامل کاربرد ها و اجزای کنترل ولو با ما در ادامه ی این مقاله همراه باشید.

کنترل ولو چیست

کنترل ولو یا همان pressure control valve از جمله مهم ترین ابزار ها در عملیات های مربوط به کنترل سیستم ها محسوب می شوند. این شیر های صنعتی با توجه به اندازه باز بودن دریچه ای که سیال از آن عبور می کند، می توانند میزان دبی کلی مدار را کنترل نمایند. همانطور که می دانید از طریق کنترل این میزان دبی سیال نیز می‌توان فشار، دما و سطح مخزن را اندازه و متناسب با نیاز خود تنظیم نمود.

بر این اساس در واقع در پاسخ به اینکه وظیفه اصلی کنترل ولو چیست ، باید گفت این شیرآلات، جهت کنترل جریان سیال تعبیه می شوند تا از این طریق علاوه بر جریان، پارامتر های دیگری همچون سطح سیال، فشار و دمای آن ها را نیز اندازه گیری نمایند. نحوه این کنترل هم از طریق توجه به باز یا بسته شدن این شیر کنترل به صورت ناقص یا کامل انجام می شود. 

انواع شیر کنترل

به صورت کلی انواع شیر های صنعتی از جمله کنترل ولو ها، دارای دو نوع حرکت خطی و چرخشی می باشند. نوع خطی متشکل از شیر های کروی و دروازه ای و اجزای کنترل ولو از نوع چرخشی شامل شیر های توپی، پروانه ای و سماوری می شوند. اما جدا از این مدل ها، تقسیم بندی اصلی شیر های کنترل معمولا دارای دو دسته کلی شامل موارد زیر می شود.

  • مدل دو راهه

شیر های دو راهه دارای ساده ترین ساختار کنترل ولو ها می باشند. در واقع این مدل یک لوله ورودی و یک لوله خروجی دارد که بین این دو لوله، ابزار کنترل کننده میزان جریان سیال قرار می‌ گیرند. غالبا این دسته از شیر کنترل ها، در مدار هایی که سیالات (اعم از بخار یا مایع) با حرارت های بالا جریان دارند، می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

  • مدل سه راهه

شیر های سه راهه خود دارای دو مدل ریز تر شامل دایورتینگ و میکسینگ می شوند. شیر کنترل دایورتینگ دارای یک ورودی و دو خروجی بوده و به عنوان تقسیم کننده جریان استفاده می‌ شوند. در مقابل مدل میکسینگ دارای دو ورودی و یک خروجی هستند و به عنوان شیر مخلوط از آن ها استفاده می شود. همچنین لازم به ذکر است که محل قرارگیری هر دو نوع شیر های سه راهه، یا در مسیر رفت قبل از پمپ و یا در مسیر برگشت بعد از پمپ می باشد.

اجزای کنترل ولو

به صورت کلی همانطور که در قسمت بالا نیز گفته شد، اجزای کنترل ولو متناسب با مدل های مختلف آن می تواند متفاوت از هم باشد. اما در مجموع اجزای ثابت این شیر ها به شرح زیر است. در ادامه به ذکر وظایف هر قطعه نیز به صورت خلاصه پرداخته شده است.

  • بدنه ی شیر به عنوان محل عبور سیالات جهت کنترل جریان آن
  • عملگر یا محرک ( دارای انواع پنوماتیکی، الکتریکی، هیدرولیکی، ترموستات و دستی) به عنوان اجرا کننده دستورات کنترلی نظیر باز و بسته کردن شیر
  • نشانگر شیر جهت اطمینان از درست باز یا بسته شدن شیر به منظور جلوگیری از بروز مشکلاتی همچون قطع شدن ارتباط سیگنال کنترل با شیر "اجزای

کاربرد های شیر کنترل

با توجه به اینکه هدف از استفاده از انواع شیر های کنترل، اندازه گیری و کنترل میزان جریان سیال و دیگر پارامتر های مرتبط با جریان می باشد، بنابراین بدیهی است که دارای کاربرد های بسیار گسترده ای باشند. این کاربرد ها تمامی مصارف خانگی، شهری، صنعتی و حتی کشاورزی را در بر می گیرند. اما در ادامه به ذکر مهم ترین این کاربرد ها پرداخته شده است:

  • سیستم های غواصی و حفاری دریایی
  • کنترل میزان تزریق سیالات شیمیایی
  • سیستم های پالایش
  • انواع صنایع شیمیایی
  • ماشین آلات تولیدی
  • سیستم های آتش نشانی
  • کمپرسور ها
  • جهت تنظیم فشار روغن
  • منابع هوا با فشار های بالا

مشخصات فنی شیر های کنترل

شیر های کنترل دارای یک مشخصه جریان ذاتی هستند که منحصر به فرد می باشد. این مشخصه، در واقع ارتباط دهنده میزان باز بودن دریچه ی شیر با میزان دبی جریان عبوری بوده تا از این طریق توان کنترل جریان و فرایند را داشته باشند. نحوه کنترل آن ها نیز به صورت ایجاد تغییر در عوامل موثر در دبی و اختلاف فشار فرایند انجام می شود. این دو کمیت توسط پارامتری به نام ضریب جریان یا شاخص ظرفیت در شیر های کنترل با یکدیگر ارتباط داده می‌ شوند. نحوه نشان دادن این پارامتر نیز متناسب با واحد سیستم اندازه گیری مورد استفاده، با نماد های مختلفی نشان داده می شود.

جنس شیر های کنترل

معمولا شیر های کنترل از متریال های مختلفی ساخته می شوند. اینکه از کدام جنس استفاده شود، بستگی به سیستمی دارد که این شیر ها باید در آن ها نصب شوند. اما به صورت معمول، از رایج ترین متریال ها برای ساخت محصولات کنترل ولو می توان به کربن استیل، استنلس استیل، آهن انعطاف پذیر، چدن، برنز، برنج، چدن و PVC اشاره کرد.

فروش اینترنتی شیر کنترل

فروشگاه اینترنتی شهر پمپ به عنوان عرضه کننده تمامی محصولات پمپ و لوازم جانبی مربوط به آن ها، تمامی شیرآلات این تجهیزات صنعتی را نیز به صورت اینترنتی به فروش می رساند. از این طریق شما می توانید با دریافت مشاوره های رایگان در این زمینه، بهترین مدل را متناسب با سیستم مورد نظر خود در کمترین زمان ممکن و با مناسب ترین قیمت تهیه نمایید. کافی است با واحد فروش شهر پمپ تماس حاصل فرمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *