پمپ, پمپ حلزونی, پمپ سانتریفیوژ, پمپ شناور

پمپ سر چاهی چیست

پمپ-سر-چاهی-چیست

چاه های آب با عمق های مختلفی وجود دارد. که سیال و آب داخل هر چاهی حجم مشخصی دارند. برای پمپاژ و استفاده از این آب ها باید پمپ های مناسبی را انتخاب کرد. برای نمونه پمپ آب چاه کم عمق و عمیق، پمپ سر چاهی، پمپ آب زمین کشاورزی و پمپ شناور چاه عمیق را می توان مثال زد. در این مقاله متوجه می شویم پمپ سر چاهی چیست و جهت انتخاب مناسب پمپ مورد نظر اطلاعاتی ارائه می شود.

پمپ سر چاهی چیست

همان طور که از نام آن پیداست این پمپ ها سر چاه قرار می گیرند. و از آن ها جهت پمپاژ آب به سطح زمین استفاده می شود. به این صورت که پمپ بالای چاه نصب می شود. و از طریق اتصال لوله ای به پمپ و انتقال آن به داخل چاه سیال را پمپاژ می کند. معمولا در چاه های کمتر از عمق 9 متر مورد استفاده قرار می گیرند.

مثلا پمپ آب زمین کشاورزی از انواع پمپ های کشاورزی محسوب می شود که نمونه ای از پمپ های سر چاهی است. به این شکل که آب را از چاه به طرف سطح زمین بالا میاورد. که در نهایت برای آبیاری باغ و زمین های کشاورزی استفاده می شود.

قیمت-پمپ-آب-چاه-کم-عمق

پمپ آب چاه کم عمق

این پمپ ها برای چاه هایی که فاصله ی دهانه تا زیر سطح آب بیشتر از 7 متر نباشد استفاده می شود. معمولا باید در برابر خوردگی و گرد و غبار نیز مقاوم باشند. همچنین نسبت به پمپ های دیگر وزن کمتری دارند و خود مکش هستند. قیمت پمپ آب چاه کم عمق نیز نسبتا ارزان است. از نمونه پمپ آب چاه کم عمق می توان به پمپ های سانتریفیوژ و حلزونی اشاره کرد.

پمپ چاه عمیق

از این پمپ ها جهت پمپاژ آب از چاه های عمیق بیشتر از 8 متر استفاده می شود. که در واقع قدرت و توان بیشتری نسبت به پمپ های دیگر دارد. به همین دلیل قیمت پمپ آب چاه کم عمق به دلیل توان کمتر ارزن تر از پمپ های چاه عمیق می باشد.

پمپ شناور چاه عمیق نمونه ای از این پمپ هاست. پمپ شناور چاه عمیق در داخل چاه قرار می گیرد. علت نام بردن این پمپ مناسب برای چاه این است که تمام قسمت های آن داخل آب قرار می گیرد. در این مدل شناور ها الکتروموتور با پمپ کوپل شده و به داخل چاه فرستاده می شوند. داخل الکتروموتور نیز از آب پر می شود. که باعث خنک شدن سیم پیچ های داخل موتور و روانکاری یاتاقان ها می گردد.

در نهایت برای انتخاب پمپ مناسب چاه باید به هد، دبی، نوع برق مصرفی، اندازه ی قطر چاه و مقدار فشار مورد نیاز برا پمپاژ را بدانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *