لوازم جانبی, منبع تحت فشار

انواع مخازن تحت فشار

انواع مخازن تحت فشار

انواع منبع تحت فشار پمپ آب

در این مقاله قصد داریم به انواع مخازن تحت فشار شامل مخزن تحت فشار دیافراگمی و مخزن تحت فشار تیوپی بپردازیم. این مخازن نسل جدیدی از مخازن هستند که به عنوان جایگزین مخزن پمپ آب خانگی مورد استفاده قرار می گیرند. زیرا دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که در ادامه توضیح داده شده است. البته تجهیزات دیگری همچون ست کنترل نیز می توانند به عنوان جایگزین منبع تحت فشار مورد استفاده قرار گیرند. شهر پمپ به عنوان فروشگاه اینترنتی تجهیزات صنعتی، بهترین مخزن پمپ آب را از وارد کننده ها و تولید کنندگان اصلی آن ها برای عرضه به مشتریان محترم فراهم نموده است. 

تعریف مخزن تحت فشار

پیش از توضیح انواع مخازن تحت فشار ، لازم است ابتدا به تعریف مخزن تحت فشار که اصطلاحا به آن منبع انبساط نیز گفته می شود، بپردازیم. وظیفه این مخزن، ذخیره سازی آب با فشار کافی و استفاده از آن در صورت لزوم است. این عمل باعث می شود که در صورت نیاز به آب به منظور پمپاژ و تامین آن، پمپ، دفعات کمتری خاموش و روشن گردد. در نتیجه طول عمر آن به میزان زیادی افزایش یابد. اما جهت انتخاب بهترین مخزن پمپ آب باید به ارتفاع ساختمان، تعداد طبقات و واحد های هر طبقه و نیز توان پمپ مورد استفاده توجه گردد.

بهترین مخزن پمپ آب

انواع مخازن تحت فشار پمپ آب

به صورت کلی نحوه عملکرد مخزن تحت فشار که به عنوان جایگزین مخزن پمپ آب خانگی معمولی مورد استفاده قرار می گیرد، یک روند کلی دارد. به این صورت که توسط هوایی که داخل مخزن ذخیره شده و فشار ناشی از آن، آب داخل مخزن را منتقل می نماید. هرچه میزان آب بیشتری در مخزن ذخیره شود، پمپ به تعداد کمتری خاموش و روشن می گردد. پس استفاده از انواع مخزن های تحت فشار، میزان برق مصرفی را نیز کاهش می دهد. این انواع شامل منابع انبساط باز و بسته نیز می باشد.

لوازمی همچون ست کنترل نیز به عنوان جایگزین منبع تحت فشار دقیقا همین کار را انجام می دهند. اما برای اینکه بدانیم ست کنترل بهتر است یا منبع انبساط باید به موارد ریز تری توجه شود. این تجهیزات با توجه به ساختمان داخلی و قطعاتی که دارند، به دو دسته کلی تقسیم می شوند که مبنای کار در هر دو دسته نیز همین فشار ناشی از هوای حبس شده در مخزن است. در ادامه به توضیح این دو دسته پرداخته شده است. برای مشاهده محصولات منبع تحت فشار اینجا کلیک کنید.

مخزن تحت فشار دیافراگمی

مخزن تحت فشار تیوپی

این مدل از مدل مخزن تحت فشار دیافراگمی قدیمی تر و پر استفاده تر، اما در عوض دارای طول عمر کمتری می باشد. معمولا عمر مفید آن ها بین 6 تا 8 ماه است. نحوه عملکرد آن نیز توسط تیوپی است که داخل مخزن قرار دارد و محل ذخیره سازی آب می باشد. این دسته دارای حجم های مختلفی است که رایج ترین آن ها 24 لیتری بوده است.

مخزن تحت فشار دیافراگمی

گفتیم که این مدل از مخازن تحت فشار از نوع تیوپی عمر بیشتری دارد. دلیل آن استفاده از تکنولوژی و متریال به روز تر است. این مخزن در داخل خود دیافراگمی از جنس لاستیک دارد که یک طرف آن هوا و طرف دیگرش آب قرار می گیرد. از آنجاییکه این دیافراگم تنها به میزان کمی به چپ و راست منحرف می شود، به بدنه برخورد نکرده، پس اصطکاک کمی دارد و احتمال سوراخ شدن آن نیز به همان نسبت کمتر است. همین موضوع باعث می شود که مانند مدل بالا از ضخامت این پرده پلاستیکی نیز کم نشود.

اما نکته قابل توجه در رابطه با این دو نوع، این است که نحوه نصب مخزن تحت فشار فارغ از مدلی که دارد، کاملا یکسان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *