پمپ سانتریفیوژ, شافت و پروانه

چگونه تعمیر پمپ آب صنعتی را انجام دهیم؟

تعمیر پمپ آب صنعتی

پمپ های صنعتی به گونه ای طراحی می شوند که کمتر به تعمیر و نگهداری نیاز داشته باشند. این پمپ ها کارایی بالایی دارند و نحوه کارکرد آن ها نیز ساده است. البته این بدین معنی نیست که هیچ گاه با مشکل مواجه نخواهند شد و شما نیز به تعمیر آن ها نیاز پیدا نخواهید کرد. درست مانند تمامی پمپ های آب، پمپ های صنعتی نیز با مشکلاتی مواجه می شوند که نیاز به تعمیر فوری دارند. برای آشنایی بیشتر شما با نحوه تعمیر پمپ آب صنعتی، در این مقاله به برخی از رایج ترین مشکلات این پمپ ها و نحوه تعمیر آن ها اشاره شده است.

مشکلات مختلف پمپ آب صنعتی

  • جریان نداشتن آب در پمپ

یکی از مشکلات رایجی که ممکن است در حین کار با پمپ های صنعتی بیشتر با آن روبرو شوید، جریان نداشتن آب در پمپ است. این مشکل رایج است و دلایل مختلفی دارد. برخی از رایج ترین دلایل عبارتند از:

  • وجود هوا در پمپ: اصلی ترین دلیلی که باعث می شود آب در پمپ جریان نداشته باشد، وجود هواست. برای تعمیر پمپ آب صنعتی کافی است چک کنید که لوله و پمپ کاملا با مایع پر شده اند و در آب قرار گرفته اند. همچنین می توانید پمپ را هواگیری کنید.
  • درست کار نکردن مکش: بررسی کنید و ببینید که آیا انسدادی در ورودی پمپ هست یا خیر. همچنین عملکرد بالابر استاتیک پمپ را نیز بررسی کنید.
  • عملکرد معکوس پمپ: در صورتی که پمپ شما به صورت معکوس کار می کند، جهت چرخش پروانه پمپ را بررسی کنید و مطمئن شوید که معکوس نشده باشد.
  • سرعت نادرست: در صورتی که پمپ شما سرعتی غیر معمول دارد، باید ولتاژ و فرکانس منبع تغذیه را بررسی کنید و مطمئن شوید که برق ورودی پمپ مشکلی ندارد.
  • گرفتگی در قطعات: یکی از دلایل جریان نداشتن پمپ به دلیل کثیف شدن قطعات است. برای تعمیر پمپ آب صنعتی کافی است که شیر، پروانه و صافی پمپ را بررسی و تمیز کنید.

تعمیر پمپ آب صنعتی

  • چرخش معکوس پروانه پمپ

یکی دیگر از مشکلات رایج پمپ های صنعتی چرخش پروانه پمپ در جهت اشتباه است. اگر پروانه پمپ به سمت اشتباه بچرخد، آسیب هایی جدی به پمپ وارد می شود. به همین دلیل هنگام سیم کشی برق به موتور پمپ، حتما دقت کنید که موتور به کدام سمت می چرخد. برای انجام این کار می توانید موتور را هل بدهید تا روشن شود.

  • نشتی پمپ

یکی از مشکلاتی که اکثر پمپ ها با آن رو به رو می شوند، نشتی پمپ است. تعمیر پمپ آب صنعتی در حل مشکل نشتی بسیار مهم است؛ زیرا نشتی موجب بیرون آمدن آب از موتور پمپ می شود و می تواند با ورود آن به قطعات حساس مشکلاتی جدی برای پمپ ایجاد کند. از جمله مواردی که باعث ایجاد نشتی در پمپ می شود می توان به دمای کاری نامناسب پمپ، خوردگی یا فشار بیش از حد اشاره کرد.

برای تعمیر پمپ آب صنعتی در مشکل نشتی دو راهکار داریم. در اولین حالت برای تعمیر نشتی می توانید به سادگی با سفت کردن بست های اطراف پمپ مشکل را برطرف کنید. اما در حالت دوم که به خاطر فرسودگی است، مجبور خواهید بود که قطعات فرسوده شده مانند واشر را عوض کنید.

  • پرایمینگ نادرست پمپ

اگر پرایمینگ پمپ صنعتی شما بیش از حد طول می کشد، احتمالا مشکلی برای پمپ شما به وجود آمده است. دلایلی که می تواند باعث پرایمینگ آهسته پمپ های صنعتی شوند، شامل نشتی واشر، گرفتگی ورودی پمپ و یا فرسوده بودن پیچ و مهره آن می شود.

پرایمینگ نادرست پمپ

  • توقف ناگهانی پمپ

توقف ناگهانی پمپ های صنعتی دلایل بسیار مختلفی دارد. در تعمیر پمپ آب صنعتی خوب است بدانید که رایج ترین دلیل توقف ناگهانی پمپ به خاطر ورود اجسام خارجی به داخل پمپ است. به همین دلیل اگر پمپ شما به صورت ناگهانی متوقف شد، در اولین قدم برای تعمیر بهتر است که داخل پمپ را بررسی کنید تا زباله ای در آنجا نباشد. در صورتی که مشکل از گیر کردن اجسام در داخل پمپ نبود، باید پروانه ها و منبع تغذیه پمپ را بررسی کنید.

  • لرزش پمپ

کمی لرزش پمپ عادی است؛ اما اگر پمپ شما بیش از حد طبیعی لرزش دارد، باید به فکر تعمیر پمپ آب صنعتی خود باشید؛ زیرا لرزش بیش از حد معمولا نشان دهنده یک مشکل جدی در پمپ است. در اکثر اوقات دلیل لرزش غیر طبیعی پمپ به دلیل خرابی انواع یاتاقان یا گیر گردن یک جسم خارجی در داخل پمپ است.

برای حل مشکل لرزش بیش از حد از ساده ترین کار شروع کنید. سعی کنید ابتدا داخل پمپ را بررسی کنید تا جسم خارجی در آن گیر نکرده باشد. در صورتی که جسمی درون پمپ گیر نکرده اما پمپ هنوز هم به لرزش خود ادامه می دهد، باید کار تعمیر را به یک متخصص بسپارید.

  • پمپاژ کم آب

شایع ترین علت پمپاژ کم پمپ، مسدود بودن لوله مکش یا وجود زباله در پروانه است. برای حل این مشکل باید پمپ خود را به خوبی تمیز کنید.

پمپاژ کم آب

  • مصرف برق بیش از حد

اگر پمپ شما بیش از حد معمول توان مصرفی دارد، ممکن است با مشکلاتی مانند خاموش شدن یا بار اضافه موتور رو به رو شوید. در این مواقع باید به سرعت برای تعمیر پمپ آب صنعتی اقدام کنید؛ زیرا ممکن است پمپ شما به سرعت خراب شود. رایج ترین دلایل این مشکل عبارتند از:

  • یاتاقان های فرسوده یا آسیب دیده
  • پمپاژ مایعات با ویسکوزیته بالا
  • شفت پمپ خم شده
  • عدم هماهنگی بین قطعات پمپ
  • مهر و موم مکانیکی که فشار زیادی به پمپ وارد می کند
  • وجود قطعات ثابت و تماس آن ها با قطعات در حال چرخش در موتور

نتیجه گیری

تمامی پمپ های آب صنعتی به گونه طراحی می شوند که کمترین نیاز ممکن به تعمیر و نگهداری را داشته باشند. اما پمپ های صنعتی درست مانند دیگر پمپ ها نیز ممکن است خراب شوند و به تعمیر نیاز پیدا کنند. به همین دلیل در این مقاله به برخی از رایج ترین مشکلات این دست از پمپ ها را اشاره کردیم و در مورد نحوه تعمیر پمپ آب صنعتی توضیح دادیم. اگر به طور مرتب پمپ خود را بررسی کنید، به احتمال زیاد هیچ یک از مشکلات بالا برای پمپ شما پیش نمی آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *