بوستر پمپ, پمپ

تفاوت پمپ با بوستر پمپ

مقدمه

امروزه با ساخت ساختمان های بلند و گسترش صنایع، به تجهیزات پیشرفته تری نیاز می باشد. از جمله آن ها می توان به تجهیزاتی جهت افزایش فشار آب ها در موارد متفاوت اشاره کرد. پیشتر گفته بودیم که پمپ آب خانگی، یکی از راه حل های رفع مشکل فشار در ساختمان هاست. اما در برج ها و مکان هایی نظیر کارخانه­جات، باید از دستگاه های قوی تری استفاده کرد. یکی از آن ها بوسترپمپ ها می باشند. در ادامه به این موضوع که بوستر پمپ چیست و تفاوت پمپ با بوستر پمپ اشاره شده است.

تعریف پمپ و بوسترپمپ

پمپ و بوسترپمپ هردو تجهیزاتی جهت افزایش فشار محسوب می شوند. در مقالات قدیمی تر معنی بوستر پمپ به صورت کامل تشریح داده شده است. به طور خلاصه بوسترپمپ از اتصال چندین پمپ به هم تشکیل شده. این اتصال منجر به افزایش فشار تولیدی آن ها می شود. مهم ترین اجزای بوستر پمپ شامل منبع، کلکتور، تابلو برق و مانومتر است. همچنین این مدل پمپ، دارای انواع مختلفی نیز می باشد. اعم از بوستر پمپ خانگی ، بوستر پمپ آتش نشانی و بوستر پمپ آبرسانی . شهر پمپ به عنوان سازنده بوستر پمپ و داشتن تجربیات فراوان در این زمینه آماده خدمت رسانی به شما مشتریان محترم می باشد.

اجزای بوستر پمپ

شباهت پمپ و بوسترپمپ

بوسترپمپ یکی از انواع پمپ ها محسوب می شود. به همین خاطر دارای ماهیتی یکسان با پمپ هاست. موارد زیر نمونه هایی از تشابه این پمپ ها به هم می باشد:

  • هدف اصلی استفاده از هر دو پمپ، افزایش فشار آب در مدار هاست .
  • پمپ و بوستر پمپ هردو قابلیت اتصال به کلید اتوماتیک را دارند. از این طریق هر دو، به صورت خودکار خاموش یا روشن می شوند. این مورد به روش دستی نیز قابل تنظیم می باشد.

تفاوت پمپ با بوسترپمپ

از جمله تفاوت های این دو مدل پمپ به شرح زیر است:

  • مهم ترین تفاوت پمپ با بوستر پمپ ، ساختار کلی آن هاست. همانطور که قبلا هم اشاره شد، بوسترپمپ ساختمانی پیچیده تر از پمپ ها دارد. اتصال چندین پمپ توسط استراکچری به هم، تشکیل یک بوسترپمپ را می دهد. در واقع اجزای بوستر پمپ ها از پمپ بیشتر است.
  • بوسترپمپ ها با اضافه کردن ادواتی امکان هوشمند شدن دارد. یعنی خود پمپ حین کار، تشخیص می دهد که به روشن کردن چند پمپ جهت تامین فشار مد نظر، نیاز است. بدیهی است پمپ ها به صورت انفرادی این قابلیت را نخواهند داشت.
  • به دلیل تفاوت در این ساختار، ویژگی های این دو نیز با هم متفاوت است. به این معنی که بوستر پمپ توانایی تولید میزان بیشتری فشار را از پمپ های معمولی دارد.

از دیگر تفاوت ها

  • همچنین مقدار تامین فشار نیز در این دو پمپ متفاوت است. به طور مثال پمپ های معمولی دارای ظرفیت مشخص و ثابتی هستند. اما بوسترپمپ ها می توانند چند ظرفیت مختلف را بزنند. این عملیات از طریق روشن کردن یک یا چند پمپ از کل پمپ های موجود در بوسترپمپ ممکن می­شود.
  • به دلیل دو مورد بالا کاربردهای این دو نوع نیز از هم متمایز شده است. پمپ ها غالبا برای واحدهای ساختمانی کوچک استفاده می شوند. در حالیکه بوسترپمپ ها، مختص ساختمان های بلند مرتبه و کارگاه ها هستند.
  • از لحاظ قیمتی نیز بوسترپمپ از پمپ های تکی گران تر است. این تفاوت قیمت به دلیل بیشتر بودن اجزای بوستر پمپ نسبت به پمپ هاست. همچنین امکان افزایش فشار بیشتر بوسترپمپ ها نیز در این موضوع بی­تاثیر نیست.
  • علاوه بر این ها از دیگر تفاوت پمپ با بوستر پمپ تنوع این دوست. بیش از 19 نوع متفاوت پمپ در بازار فروش وجود دارد. یکی از این انواع نیز خود بوسترپمپ هاست. در واقع بوسترپمپ ها خود زیر مجموعه ای از پمپ ها هستند. به همین خاطر تنوع کمتری دارند. مورد استفاده ترین انواع بوسترپمپ، بوستر پمپ خانگی و بوستر پمپ آتش نشانی است.

کاربرد بوستر پمپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *