پمپ, پمپ حلزونی, پمپ سانتریفیوژ

تفاوت پمپ حلزونی و سانتریفیوژ

تفاوت پمپ حلزونی و سانتریفیوژ

کلی ترین تقسیم بندی پمپ ها، شامل دو دسته سانتریفیوژ (گریز از مرکز) و جابجایی مثبت می باشد. هر کدام از آن ها دارای ویژگی ها و انواع مختلفی هستند که در مقالات گذشته به طور کامل توضیح داده شده اند. پمپ سانتریفیوژ و پمپ حلزونی جزء این دسته از تقسیم بندی ها می باشند که عملکرد مشابه و تفاوت هایی با هم دارند. در این مطلب برای راحتی خرید پمپ حلزونی و سانتریفیوژ علاوه بر تعریف مختصری از آن ها تفاوت پمپ حلزونی و سانتریفیوژ را نیز بیان می کنیم.

تعریف پمپ گریز از مرکز و انواع پمپ های سانتریفیوژ

پمپ گریز از مرکز ( انواع پمپ های سانتریفیوژ) و پمپ گریز از مرکز حلزونی همانطور که از نام آن ها مشخص است تعریف یکسانی دارند. زیرا از یک دسته بندی و عملکرد مشابهی دارند. به این صورت که در ساختمان این پمپ ها پروانه ای قرار دارد. با شروع به کار موتور، پروانه آن ها نیز شروع به چرخش کرده و به این ترتیب سیال، پمپاژ می شود. برای مطالعه ی بیشتر درباره پمپ های سانتریفیوژ و حلزونی می توانید بر روی کلمات لینک شده کلیک کنید.

شباهت پمپ گریز از مرکز حلزونی و انواع پمپ های سانتریفیوژ

به دلیل اینکه نحوه عملکرد پمپ سانتریفیوژ و پمپ حلزونی یکی است، شباهت های بسیاری نیز با هم دارند. ولی ذکر تک تک موارد در این مقاله نمی گنجد. در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره شده است:

  • همان طور که در بخش قبلی توضیح دادیم نحوه کارکرد کلی هر دو یکی است.
  • سیال مورد پمپاژ معمولا در هر دو نوع پمپ سانتریفیوژ و حلزونی، آب می باشد.
  • کاربرد هر دو نوع تقریبا مشابه هم و استفاده اصلی آن ها در موارد آبیاری و آبرسانی است.

انواع پمپ های سانتریفیوژ و پمپ حلزونی

تفاوت پمپ حلزونی و سانتریفیوژ

پمپ گریز از مرکز حلزونی زیر مجموعه ای از انواع پمپ های سانتریفیوژ محسوب می شود. اما با این حال می توان فهرستی از تفاوت پمپ حلزونی و سانتریفیوژ تهیه کرد. موارد زیر برخی از مهم ترین این تفاوت هاست:

  • از مشخص ترین و بارز ترین تفاوت پمپ حلزونی و سانتریفیوژ ، شکل ظاهری آن ها است. در قسمت کلگی پمپ حلزونی  یک فلنج قرار دارد. اما پمپ سانتریفیوژ این فلنج را ندارد.
  • ظرفیت پمپ حلزونی بسیار بیشتر از انواع پمپ های سانتریفیوژ است. در نتیجه مقدار مکش حلزونی هم بیشتر می شود.
  • به دلیل همین بیشتر بوردن ظرفیت بر افزایش قیمت پمپ حلزونی نسبت به انواع پمپ های سانتریفیوژ تاثیر دارد.
  • متریال مورد استفاده در پمپ حلزونی از برنز یا استیل است. ولی در پمپ سانتریفیوژ کلگی پمپ از چدن یا استیل می باشد.
  • مورد قبلی باعث می شود که از سیالاتی به جز آب هم برای پمپاژ آن ها توسط این پمپ ها استفاده کرد. به طور مثال جنس استیل پمپ سانتریفیوژ جهت انتقال اسید ها هم مناسب می شود.

در مطالب قبلی تعریف و مشخصات این دو پمپ را بیان کردیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. شما می توانید برای دریافت مشاوره، استعلام قیمت و خرید پمپ حلزونی و سانتریفیوژ با ما در شهر پمپ تماس بگیرید. همچنین با ورود به سایت شهر پمپ می توانید محصولات سانتریفیوژ و حلزونی را مشاهده و مشخصات فنی آن ها را بررسی نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *