پمپ

علت خرابی پمپ

خرابی پمپ

بررسی علت خرابی پمپ ، امروزه یکی از موضوعات قابل توجه در زمینه تجهیزات صنعتی به شمار می رود. چراکه در صورت شناسایی صحیح این علل، می توان منبع مشکلات را به راحتی شناسایی نموده و از این طریق راهکاری مناسب برای آن ها ارائه داد. همین موضوع گواهی بر اهمیت مواردی همچون تعمیر و نگهداری پمپ ها نیز می شود. چراکه در صورت عدم توجه به این امر، خرابی پمپ به صورت کامل برطرف نخواهد شد.

خوشبختانه شهر پمپ به تازگی خدمات تعمیرات انواع پمپ، گیربکس و الکتروموتور را ارائه می دهد که با عیب یابی تخصصی، ابتدا علت خرابی پمپ را شناسایی کرده و در صورت تایید مشتری اقدام به تعمیر آن با مناسب ترین قیمت می نماید. اما در این مقاله در ابتدا سعی شده است به ذکر علت خرابی پمپ و سپس راهکار هایی برای کاهش آن ها پرداخته شود.

علت خرابی پمپ

به صورت کلی برخی از مشکلات پمپ هچون گیر کردن در چاه، یکسره کار کردن پمپ و یا صدای بیش از حد پمپ حین کارکرد، شناسایی راحتی دارند که به این صورت می توان راهکار هایی را نیز به سادگی برای آن ها در نظر گرفت. اما در رابطه با سایر موارد خرابی پمپ ، ریشه این خرابی ها را می توان در سه دسته به شرح زیر طبقه بندی نمود.

  • طراحی پمپ
  • پروسه تعمیر پمپ
  • نحوه بهره برداری از پمپ

تعمیر پمپ های صنعتی

راه های کاهش خرابی پمپ

گفتیم که خرابی پمپ ها می تواند علل بسیار زیادی داشته باشد. رایج ترین راه برای عیب یابی پمپ های مختلف هم تهیه چک لیستی در رابطه با تعمیر و نگهداری آن ها می باشد. با تهیه این چک لیست، بحث تعمیر پمپ های صنعتی هم بسیار ساده تر خواهد شد. مشخصه های اصلی این چک لیست شامل 4 مورد اصلی نام برده در ادامه بوده که این 4 مورد، از جمله پارامتر های تاثیر گذار برای انتخاب هر پمپی نیز به شمار  می روند. البته موارد دیگری هم در انتخاب پمپ مهم هستند که شهر پمپ در مشاوره های رایگان خود در این زمینه، آن ها را نیز مد نظر قرار می دهد.

  • حداکثر هد

حداکثر میزان مسافت عمودی که پمپ قادر به پمپاژ سیال در آن می باشد.

  • حداکثر دبی

حداکثر میزان مسافت افقی که پمپ قادر به پمپاژ سیال در آن می باشد.

  • نقطه راندمان بهینه پمپ

نقطه ای که پمپ در آن دارای بیشترین بازده می باشد.

  • نقطه کاری پمپ

این مورد یک نقطه خاص نبوده و در واقع مجموعه ای از نقاط می باشد که در آن ها میزان هد و دبی پمپ متناسب با هم باشند. این مقدار های هد و دبی نیز از طریق تقاطع منحنی عملکرد سیستم با منحنی عملکرد خود پمپ به دست می آید. البته ذکر این نکته هم ضروری است که این منحنی ها برای آب بوده و در شرایط آزمایشگاهی و دمای محیط تهیه شده اند. بنابراین جهت بسط دادن آن ها به انواع دیگر سیال ها، باید از ضرایب تصحیح مناسب با هر سیال استفاده نمود.

نکته مهم

نکته مهم در رابطه با 4 مشخصه بالا این است که مقدار نقطه کاری باید حتی الامکان نزدیک به نقطه راندمان پمپ باشد. علت این موضوع را با مثالی تشریح می کنیم. در پمپ هایی همچون پمپ سانتریفیوژ، بخش اعظم فشار توسط پروانه ها و بخش کمی از آن نیز از طریق پوسته پمپ تامین می گردد. بنابراین توزیع این فشار تولیدی به صورت یکنواخت در پمپ صورت نمی گیرد و همین مقدار غیر یکنواخت نیز در نقطه راندمان بهینه پمپ، در کمترین حالت ممکن می باشد. همین امر، دلیل اصلی ضرورت نزدیک بودن نقطه کاری با راندمان پمپ، حین عیب یابی آن ها محسوب می شود.

عیب یابی پمپ ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *