پمپ

چگونه مشکل گیر کردن پمپ در چاه را حل کنیم؟

گیر کردن پمپ آب

چاه های آب با ارتفاع و حجم مشخصی وجود دارند که کشیدن آب از چاه با پمپ می تواند راهکار مناسبی برای تخلیه ی چاه باشد. از همین رو پمپ های متفاوتی با مشخصات مختلف ساخته شده است. برخی از پمپ ها سر چاه قرار می گیرند که به آن ها پمپ های سر چاهی گفته می شود.

برخی دیگر از پمپ ها نیز به صورت مستغرق در چاه قرار می گیرند که با نام پمپ چاه نیز شناخته می شوند. می توان از جمله آن ها به پمپ لجن کش، شناور و پمپ کف کش داخل چاه اشاره کرد. ولی یکی از مشکلات عمده، گیر کردن پمپ آب است. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم عوامل گیر کردن پمپ آب و راه های بیرون کشیدن پمپ از چاه را ارائه دهیم. 

دلایل گیر کردن پمپ آب

از رایج ترین موارد گیر کردن پمپ آب ، توجه نکردن به عمق و اندازه قطر چاه ها می باشد. به این صورت که گاهی ارتفاع و عمق قرار دادن پمپ در چاه مطابق استاندارد رعایت نمی شود. به همین دلیل پمپ تا اعماق چاه فرو رفته و باعث گیر کردن و مانع بیرون کشیدن پمپ از چاه می شود.

همچنین در برخی موارد نیز انتخاب اندازه قطر پمپ متناسب با قطر خود چاه صورت نمی گیرد که سبب بروز مشکل برای کشیدن آب از چاه با پمپ می شود. از عوامل دیگری که باعث گیر کردن پمپ آب در چاه می شود می توان به خراب شدن کابل اشاره کرد. کاربری کابل ها هم به عنوان منبع تغذیه است، هم به برای نصب کاربرد دارند. با این حال اگر عملیات نصب با دقت و تخصص کافی انجام نگیرد، منجر به بروز این مشکل می شود. 

کشیدن آب از چاه با پمپ

خطا کردن در هر یک از مراحل نصب، تعمیرات پمپ چاه را ضروری می کند. برای مثال گیر کردن سیم هنگام نصب، یکی از عوامل بروز مشکل است که ناشی از بی دقتی در نصب می باشد. از دیگر موارد گیر کردن پمپ آب یا کف کش داخل چاه ، به دلیل تغییر شکل بدنه پمپ و لوله چاه و اتصالات آن هاست. که دلیل آن نیز می تواند تغییر کردن دمای سیال داخل چاه باشد.

همچنین ماهیت چاه ها به نحوی است که امکان اینکه ماسه یا لجن در آن جمع شود وجود دارد. از همین رو در صورت بی توجهی و عدم مراقبت از چاه و پمپ، این موضوع نیز می تواند به عوامل گیر کردن پمپ در چاه تبدیل شود. یکی دیگر از مشکلات وجود اشیای خارجی در اطراف پمپ مثل پیچ و مهره است که سبب گیر کردن پمپ در چاه می شود.

راه حل هایی برای مراقبت و بیرون کشیدن پمپ از چاه

به صورت کلی جهت پیشگیری از مشکل گیر کردن پمپ ها در چاه باید دو نکته را مد نظر داشت پس از اشاره به آن ها توضیحات مختصری نیز ارائه می شود.

  • تجهیز کردن استاندارد پمپ چاه ها
  • بازدید دوره ای آن ها در چاه

برای مواقعی که پمپ در مرکزیت چاه گیر کرده، جهت بیرون کشیدن پمپ از چاه باید با حرکت های چرخشی اقدام به رهاسازی آن کنیم. که این حرکات را به راحتی می توان با شارژر لانچر انجام داد. ولی اگر در چاه وجود اشیایی اضافی مانع از حرکت پمپ شده باشد، در این صورت باید از شرکت های متخصص در این زمینه کمک بگیرید. شما می توانید برای پیشگیری از بروز مشکلات و راهکار برای کشیدن آب از چاه با پمپ با ما در شهر پمپ تماس بگیرید. کارشناسان ما آماده ی خدمت رسانی جهت ارائه مشاوره به شما مشتریان محترم می باشند.

از مهم ترین کار هایی که برای چاه ها باید انجام گیرد، آبکاری آن به صورت سالیانه است. از این طریق چاه از لجن، ماسه و سایر رسوبات که دلیل اصلی گیر کردن پمپ در آن ها است عاری می شود. چونکه آزاد کردن پمپ گیر کرده در چاه در شرایطی که زیر پمپ مملو از لجن باشد، دشوارتر است. دلیل ایجاد رسوبات روی لوله های پمپ هم عدم نگهداری درست از آنهاست. زیرا با گذشت زمان مایعی اطراف پمپ و لوله چاه جمع می شود. که این مایع شامل نمک و آهن است که در طولانی مدت تشکیل رسوب می دهد.

سرویس منظم شافت پمپ ها نیز از دیگر راهکار هایی است که مانع جمع شدن ماسه می شود. برای مواردی که گیر کردن به دلیل خراب شدن کابل می باشد، بهتر است از کابل استیل ضد زنگ استفاه شود.

کف کش داخل چاه

2 دیدگاه در “چگونه مشکل گیر کردن پمپ در چاه را حل کنیم؟

  1. آراز گفت:

    عجب حرف مسخره ایی راه کار بیرون کشیدن رو کجا نوشتین حرف اخز میگین با شهر پمپ تماس بگیر انها هم انقدر اهنگ میزارن تا قطع کنی

    1. مهسا جهانی گفت:

      با سلام و ممنون از ثبت نظر شما
      پیشنهاد می شود بخش آخر مقاله را دقیق تر مطالعه بفرمایید که نحوه بیرون کشیدن پمپ از چاه به صورت عمومی و کامل توضیح داده شده است. البته لازم به ذکر است که این روش، بنا به نوع پمپ متفاوت است که توضیح تمامی مدل ها در یک مقاله امکان پذیر نیست. و اینکه لطفا با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید که سریعا پاسخ داده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *