پمپ

انواع پروانه پمپ

انواع پروانه پمپ

انواع پروانه پمپ ها یکی از قطعات داخلی مهم محسوب می شوند. حرکت این قطعه به صورت چرخشی بوده که باعث افزایش انرژی جنبشی سیال و عبور آن از خود می شود. به همین دلیل شکل پره ها، اندازه و سرعت آن ها روی ظرفیت پمپ ها تاثیر مستقیم دارد. همچنین این پروانه ها از متریال مختلفی ساخته می شود که از جمله آن ها می توان به فولاد، چدن، برنج، برنز، پلاستیک و فایبرگلاس اشاره کرد.

همین طور پروانه ها انواع مختلفی دارند که در هر پمپ با توجه به کاربری و ساختمان پمپ ها متفاوت است. مثلا انواع پروانه پمپ سانتریفیوژ و پروانه پمپ لجن کش با هم متفاوت هستند. برای درک انواع پروانه پمپ سانتریفیوژ می توانید مقاله لینک شده را مطالعه فرمایید.

در ادامه برای آشنایی بیشتر انواع پروانه پمپ ها و قطعات آن ها را معرفی می کنیم. جهت دریافت مشاوره رایگان، خرید و استعلام قیمت می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. همچنین با ورود به سایت شهر پمپ برخی از محصولات را مشاهده کرده و مشخصات فنی هر یک را بررسی نمایید. 

قطعات تشکیل دهنده انواع پروانه پمپ

برای خرید پروانه مناسب پمپ باید به قطعات تشکیل دهنده آن نیز توجه شود. از این رو در ادامه با این قطعات آشنا خواهیم شد.

  • پره

پره ها با چرخش خود، سیال را به سمت محیط پروانه به حرکت در می آورند. که از این طریق سیال پمپاژ می شود.

  • توپی

این قطعه به منظور اتصال پروانه به شافت پمپ است.

  • چشمه

در واقع این قسمت محل ورود سیال به پروانه و حرکت آن به سمت پره های پروانه است.

  • لفافه

در واقع لفافه همان صفحه ای است که در جلو یا پشت پره های پروانه قرار می گیرد. به همین دلیل وجود آن روی کارکرد و ابعاد پمپ تاثیر مستقیم دارد. می توان گفت با توجه به تعداد این لفافه ها، انواع پروانه پمپ تقسیم بندی می شود.  

انواع پروانه پمپ

برخی از پمپ های آب تک پروانه یا دو پروانه هستند که در مقاله ی لینک شده تفاوت بین آن ها توضیح داده شده است. با توجه به ساختمان پروانه ها نیز به سه دسته کلی تقسیم می شوند. این تقسیم بندی بر اساس تعداد لفافه یا صفحاتی است که در دو طرف پره های آن قرار می گیرد. تقسیم بندی انواع پروانه پمپ ها طبق این موضوع در سه دسته به شرح زیر می باشد.

پروانه بسته

در این مدل پره ها توسط دو صفحه احاطه شده اند که از بین این صفحات و پره ها سیالات باید عبور کنند. به دلیل ساختمانی که این پروانه دارد، مناسب پمپاژ سیالات تمیز و بدون ذرات جامد می باشد. به دلیل اینکه اگر ماده ای بین پره های آن گیر کند، به سختی می توان آن را تمیز کرد. مانند پمپ آب خانگی و پمپ طبقاتی. همچنین ابعاد پمپ هایی که این مدل پروانه را دارند، بزرگ تر از مدل های دیگر است.

انواع پروانه

پروانه نیمه باز

پره ها در این نوع پروانه، از یک طرف متصل به صفحه ای دوار (لفافه) و از طرف دیگر داخل پمپ قرار می گیرند. در این مدل، از پره های با تعداد کم و طول زیاد استفاده می شود. سیال مورد استفاده برای پروانه نیمه باز، حاوی مقدار کمی مواد معلق می باشد. و پمپ کف کش نیز از جمله پمپ هایی است که این مدل پروانه را دارند.

پروانه پمپپروانه باز

همانطور که از اسم آن مشخص است، این پروانه از دو طرف باز و فاقد لفافه و تکیه گاه است و تنها به یک نقطه مرکزی اتصال دارد. سیال در این مدل پروانه نیز می تواند با ویسکوزیته بالا باشد. برای مثال در این مورد پروانه پمپ لجن کش را می توان نام برد که از این مدل می باشد. انواع پروانه پمپ سانتریفیوژ

این نکته لازم به ذکر است که پروانه پمپ با توجه به اینکه سیال را به چه صورت از خود عبور می دهند، به دو دسته تک مکش و دو مکش نیز تقسیم می شوند. نوع تک مکش، سیال را از یک طرف خود عبور می دهد و بدیهی است که نوع دو مکش هم سیال را از دو جهت خود می گذراند.

علاوه بر این مطالبی که بیان شد برای انواع پروانه پمپ تقسیم بندی های دیگری نیز وجود دارد. این تقسیم بندی ها بر اساس شکل پره های پروانه است که در مقالات بعدی به طور کامل به آن پرداخته شده است. که می توانید از طریق کلیک روی کلمه لینک شده آن را مطالعه نمایید.

قیمت انواع پروانه پمپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *