شیرآلات و اتصالات, لوازم جانبی

شیر یکطرفه چیست ؟

شیر یکطرفه چیست

انواع شیر یکطرفه از جمله شیرآلات و اتصالات صنعتی محسوب می شوند که غالبا در سیستم های آبرسانی و در مجاورت پمپ های آب مورد استفاده قرار می گیرند. هرچند که علاوه بر کاربرد شیر یکطرفه در پمپ آب ، از این نوع شیرآلات می توان برای سایر سیالات گازی شکل یا مایع نیز استفاده نمود. در ادامه ابتدا به تشریح اینکه شیر یکطرفه چیست ، پرداخته و سپس به بررسی انواع، کاربرد ها و سایر ویژگی های آن ها خواهیم پرداخت. همچنین شما می توانید جهت دریافت قیمت شیر یکطرفه پمپ آب و شیر یکطرفه کنتور آب با شهر پمپ تماس بگیرید.

شیر یکطرفه چیست ؟

اینکه شیر یکطرفه چیست ، همان طور که از نام آن مشخص است، از جمله شیرآلاتی است که امکان عبور سیال را فقط از یک جهت در مسیر لوله کشی فراهم می کند. به این معنی که سیال، غیر قابل برگشت شده و جریان یافتن آن ها از جهت مخالف غیر ممکن می باشد. همچنین در لوله هایی که علاوه بر سیستم اصلی، به یک سیستم ثانویه نیز متصل هستند و امکان دارد فشار در سیستم ثانویه بیشتر از سیستم اصلی باشد، این شیرآلات به کار می روند تا از ورود سیالات موجود در سیستم ثانویه به سیستم اصلی جلوگیری نمایند.

طرز کار شیر یکطرفه

طرز کار این دسته از شیرآلات کاملا به صورت خودکار بوده و با میزان فشار سیال، اقدام به قطع و وصل جریان می نماید. به همین خاطر به هیچ گونه وسیله ی کنترل خارجی نیاز ندارد. تنها وقتی که فشار سیال به حد لازم رسید، این شیر عمل می کند. از این طریق که با افزایش فشار، دیسک داخلی باعث باز شدن شیر شده و اجازه حرکت سیالات به سمت جلو را می دهد. در مقابل نیز در صورت کاهش سرعت جریان، مسیر حرکت سیال برعکس شده و دیسک به صورت خود کار بسته می شود که نهایتا مانع حرکت سیال و منجر به مسدود شدن شیر یک طرفه می گردد. 

کاربرد شیر یکطرفه در پمپ آب

انواع شیر یکطرفه

انواع شیر صنعتی که شامل اتصالات مختلفی هستند، هر کدام دارای مدل های ریز تری نیز می باشند. در این قسمت قصد داریم به صورت اختصاصی به شرح تمامی مدل های موجود در انواع شیر یکطرفه بپردازیم. این مدل ها بر اساس ساختمان و عملکردی که دارند، تقسیم بندی شده اند. به همین خاطر قیمت شیر یکطرفه پمپ آب در هر مدل متفاوت از دیگری می باشد.

1. فشاری

عملکرد این مدل بر اساس جریان سیال می باشد. به این صورت که جاری شدن سیال باعث باز شدن شیر شده و حرکت برگشتی جریان منجر به بسته شدن آن خواهد شد. لازم به ذکر است که این مدل خود دارای دو نوع کروی و پیستونی می باشد که در ادامه توضیحات بیشتری از آن ها ارائه شده است.

– شیر یک طرفه کروی:

انواع شیر های کروی، امکان نصب هم به صورت افقی و هم عمودی را در خطوط لوله دارند. نحوه ی عملکردشان نیز به این شکل است که با تولید جریان در ورودی شیر، کره از نشیمن گاه جدا شده تا سیال از اطراف آن به سمت دیگر برود و در صورت برگشت سیال یا بر عکس شدن این جریان نیز، کره در نشیمن گاه خود نشسته و از این طریق مانع عبور سیال می شود. غالبا از این نوع شیر در مواردی که نیاز به قطع فوری جریان وجود دارد، استفاده می شود و برای سیالاتی با ویسکوزیته های بالا بسیار مناسب می باشند.

– شیر یک طرفه پیستونی:

این مدل به لحاظ ظاهری، مشابه شیر فلکه بوده و همراه با شیر های زاویه دار و ساچمه ای جهت کاهش لرزش ناشی از فشار، در خطوط لوله به کار برده می شوند. نحوه عملکرد آن ها کاملا مشابه نوع کروی بوده، با این تفاوت که در ساختارشان به جای کره از یک پیستون استفاده شده است. با افزایش فشار جریان، پیستون به سمت بالا رفته و سیال جاری می شود. هنگام پایین آمدن پیستون نیز از برگشت سیال به سمت ورودی جلوگیری به عمل خواهد آمد.

2. لولایی

این شیر ها دارای در پوش و بدنه هستند و دیسکی نیز درون آن ها قرار می گیرد که تعدادش می تواند یک یا دو عدد باشد. در نوع یک عددی، دیسک، توسط  پین به بدنه، لولا شده و آویزان است و در مدل دو عددی، این پین بین دو دیسک قرار می گیرد. طرز کار مدل لولایی بدین گونه است که جریان سیال هنگام ورود به شیر، باعث بلند شدن دیسک و عبور از آن می شود و در صورت قطع جریان نیز، دیسک به مکان اولیه خود بازگشته و اجازه برگشت سیال را نمی دهد.

شیر یکطرفه کنتور آب

اجزای داخلی شیر یک طرفه

هرچند که به نظر می رسد، اتصالاتی همچون انواع شیر یکطرفه کنتور آب دارای ساختار ساده ای باشند، اما این لوازم نیز متشکل از اجزای مختلفی هستند که همین اجزا، قابلیت داشتن کارکردی خودکار را برایشان فراهم می کنند. این اجزا شامل موارد زیر می شوند:

  • بدنه
  • پوشش
  • دیسک (ها)
  • لولا ها

کاربرد شیر یکطرفه در پمپ آب

گفتیم که شیر های یکطرفه برای عبور انواع سیالات مناسب هستند. اما به طور معمول کاربرد شیر یکطرفه در پمپ آب بیش از سایر پمپ هاست. از جمله صنایعی که می توان از این شیرآلات در آن ها بهره برد، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سیستم تصفیه آب و فاضلاب
  • انواع شیر یکطرفه کنتور آب
  • سیستم های لوله کشی تامین آب
  • دستگاه های تهویه هوا
  • تجهیزات مرتبط با گاز و بخار آب
  • سیستم های گرمایشی همچون پکیج ها

مزایا و معایب شیرآلات یکطرفه

در این قسمت قصد داریم به نکات مثبت و منفی این شیرآلات بپردازیم از جمله مزایای آن:

  • ساختمانی ساده
  • دارای عملکرد خودکار
  • عدم نیاز به قطعه ای خارجی برای باز و بسته کردن شیر
  • بدون نیاز به اپراتور
  • امکان از بین بردن خاصیت برگشت ناپذیری سیال با نصب بر عکس آن در مدار یا بیرون آوردن قطعه داخلی شیر 

همچنین از نکات منفی در رابطه با این شیر ها که لازم است هنگام خرید محصولات شیر یکطرفه به آن توجه نمود، شامل موارد زیر می شود:

  • عبور سیال فقط از یک جهت
  • احتمال برگشت آب و کاهش راندمان پمپ آب در صورت خرابی شیر یک طرفه یا خاموش نمودن پمپ

انواع شیر یکطرفه

جنس شیر های یکطرفه

از اجزای مهم در شیر های یک طرفه، بدنه آن ها می باشد و از آنجاییکه سیال مستقیما با این قسمت در ارتباط است، بنابراین متریال به کار رفته در ساخت آن ها بسیار مهم بوده و انواع مختلف این شیر ها را تعیین می کند. به طور مثال جنس برنجی آن ها شامل دو نوع شیر یک طرفه فنری و دریچه ای می شود. از دیگر متریال های مناسب برای ساخت این شیرآلات چدن، فولاد، استنلس استیل، پلی اتیلن و upvc می باشد.

فروش اینترنتی شیرآلات یکطرفه

فروشگاه اینترنتی شهر پمپ، به عنوان عرضه کننده تمامی تجهیزات صنعتی، ارائه دهنده انواع شیرآلات و اتصالات می باشد. به همین خاطر شما می توانید با خرید اینترنتی از شهر پمپ، ضمن صرفه جویی در وقت از مناسب ترین قیمت شیر یکطرفه پمپ آب بهره مند گردید. همچنین در صورت نیاز به مشاوره، کارشناسان ما آماده خدمت رسانی رایگان در این زمینه به مشتریان محترم می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *