پمپ, پمپ دوزینگ

دوزینگ پمپ دیافراگمی چه کاربردی دارد و چگونه کار می کند؟

دوزینگ پمپ دیافراگمی

همانطور که از نام پمپ دیافراگمی مشخص است، پمپی است که داخل آن یک دیافراگم قرار دارد. دیافراگم امکان پمپاژ مایع را فراهم می کند. در چنین پمپ هایی هیچ قسمت دیگری از پمپ با دیافراگم و محیط خارج از پمپ در تماس نیست؛ در نتیجه کاربرد این پمپ بسیار گسترده است. از پمپ دیافراگمی به عنوان پمپ آب (آب آلوده)، دوزینگ پمپ و پمپ ویژه پمپاژ مواد شیمیایی استفاده می شود. این پمپ ها با دبی 1 لیتر در ساعت تا چندین متر مکعب در ساعت وجود دارند که همین گوناگونی نیز کاربرد آن ها را گسترده کرده است. اگر می خواهید با دوزینگ پمپ دیافراگمی بیشتر آشنا شوید، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

دوزینگ پمپ یا همان مترینگ پمپ چیست؟

دوزینگ پمپ که مترینگ پمپ یا پمپ اندازه گیری هم نامیده می شود، پمپی است که برای اضافه کردن حجم، مقدار (دوز) کم اما دقیقی از یک مایع یا پودر کنسانتره به دیگر جریان های سیال مانند مخازن آب آشامیدنی استفاده می شود. یک پمپ اندازه گیری باید بتواند مایع را با دقت بیش از 3 درصد در طیف وسیعی از فشار ها تخلیه کند.

معرفی پمپ دیافراگمی به عنوان دوزینگ پمپ

معرفی پمپ دیافراگمی به عنوان دوزینگ پمپ

همانطور که در توضیح مختصر پمپ های دیافراگمی اشاره کردیم، پمپ دیافراگمی اغلب به عنوان پمپ دوزینگ استفاده می شود. اگر دیافراگم و سر پمپ دوزینگ از مواد شیمیایی مقاوم ساخته شده باشد، پمپاژ مایعات خورنده هم امکان پذیر خواهد شد. علاوه بر این، مایع به دیگر بخش های داخلی دوزینگ پمپ نمی رسد. مواد شیمیایی مقاومی که اغلب از آن ها به این منظور، استفاده می شود عبارت هستند از:  PTFE(تفلون)، PVDF،PP  وPE . این مواد در برابر طیف وسیعی از مواد شیمیایی مقاوم هستند. همیشه در نظر داشته باشید که خوب است با توجه به مواد شیمیایی مناسب و مد نظرتان دیافراگم و سر پمپ دوزینگ را انتخاب کنید.

با توجه به اینکه وظیفه پمپ دوزینگ دیافراگمی، حرکت دادن حجم مشخصی از مایعات در بازه زمانی خاصی است، خوب است که پمپ را دقیق انتخاب کنید و بدانید که این نوع پمپ قابل تنظیم است. اکثر مدل ها فرکانس قابل تنظیم دارند. هرچه ضربه و فرکانس کمتر باشد، حجم آب کمتری حرکت داده می شود. برخی از مدل‌ های گسترده ‌تر و پیشرفته تر اغلب به طول حرکت قابل تنظیم هم مجهز هستند. در مجموع، قاعده کلی این پمپ ها این است که هرچه دامنه دیافراگم کمتر شود، سیال کمتری در هر ضربه پمپاژ می شود.

عملکرد دوزینگ پمپ چگونه است؟

عملکرد دوزینگ پمپ

برای آشنایی با عملکرد این نوع پمپ، پیش از هر چیز باید با قطعات دوزینگ پمپ ها آشنا شوید. سر پمپ (شماره 1)، دیافراگم (شماره 2) و اکچیتور یا همان محرک (شماره 5) اجزای اصلی این پمپ ها هستند. دیافراگم این پمپ ها به شفت اکچیتور متصل است. همانطور که اکچیتور به جلو و عقب حرکت می کند، دیافراگم در مسیر ورودی به سمت عقب کشیده می شود؛ در نتیجه خلاء در سر پمپ ایجاد می شود. در حقیقت، با حرکت دیافراگم به سمت عقب، فضایی خالی ایجاد می شود. دریچه های برگشت دوزینگ پمپ (شماره 2 و 3) به ترتیب باز و بسته هستند، به گونه ای که ماده سیال به سمت داخل مکیده می شود. در نهایت دیافراگم در خروجی فشار داده می شود و در چنین شرایطی، سیال می خواهد جایی برود؛ اما فقط می تواند از دریچه های بدون بازگشت در سمت خروجی عبور کند و در این حالت، طرف دیگر بسته می شود.

کاربرد دوزینگ پمپ دیافراگمی چیست؟

پمپ های اندازه گیری یا همان دوزینگ پمپ دیافراگمی در بسیاری از صنایع گوناگون از جمله تصفیه آب، فرآوری شیمیایی و کاربرد های بهداشتی مربوط به حیوانات مورد استفاده قرار می گیرد. کنسانتره ای که به وسیله این پمپ ها منتقل و تخلیه می شود، می تواند هر چیزی از جمله کود ها، افزودنی های تصفیه آب و دارو ها باشد. کاربرد اصلی دوزینگ پمپ دیافراگمی، تصفیه آب آشامیدنی برای پرندگان است. از این نوع پمپ همچنین برای اندازه گیری حجم (دوز) دقیق کود، دارو و… در مشاغل مرتبط با کشاورزی استفاده می شود. در این پمپ ها دیافراگم بدون اصطکاک و بدون نشت بالا و پایین می رود تا پمپ دوزینگ با دبی و فشار بسیار کم شروع به کار کند.

جمع بندی

دوزینگ پمپ دیافراگمی یکی از انواع پمپ دیافراگمی است که می تواند حجم مشخصی از سیالات و یا پودر های کنسانتره را پمپاژ و در نهایت تخلیه کند. به عبارت دیگر، وظیفه این نوع پمپ حرکت دادن حجم مشخصی از مایعات در بازه زمانی خاصی است. این پمپ ها کاربرد های زیادی دارند و به خصوص در صنایع مرتبط با کشاورزی بسیار به کار می روند. ما در این مطلب از شهر پمپ سعی کردیم تا شما را با کاربرد و عملکرد این پمپ ها آشنا کنیم. امیدواریم که این مطلب برایتان مفید واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *