شیرآلات و اتصالات, لوازم جانبی

لوله کشی ساختمان چگونه است ؟

لوله کشی ساختمان چگونه است

لوله کشی ها یکی از موضوعات مهم در هر ساختمانی محسوب می شوند. به همین خاطر قصد داریم در این مقاله به اینکه لوله کشی ساختمان چگونه است ، بپردازیم. این موضوع از آنجایی اهمیت دارد که باید به صورت کاملا اصولی و توسط کارشناسان مجرب انجام شود. چراکه در صورت عدم نصب صحیح آن ها، احتمال بروز نشتی در آب و گاز وجود دارد که می تواند منجر به خسارات جبران ناپذیری گردد.

نکته مهم در رابطه با این لوله کشی ها این است که دارای انواع مختلفی هستند و هر یک نیز کاربرد خاص خود را دارند. این کاربرد ها باعث می شود که اندازه و جنس مورد استفاده در ساخت آن ها نیز متناسب با نوع کاربری متفاوت باشد. بر همین اساس قیمت لوله کشی ها هم متغیر می باشد. شهر پمپ در ادامه سعی کرده است به انواع این لوله کشی ها و توضیح هر یک بپردازد.

انواع لوله کشی ساختمان چگونه است

می دانیم که سیستم های لوله کشی، پس از گذشت یک دوره زمانی فرسوده شده و نیازمند تعمیر یا تعویض می باشند. علی الخصوص که امروزه سیستم های لوله کشی نوینی، روانه بازار می شود. در ادامه متوجه می شویم که اصول لوله کشی ساختمان چگونه است و با انواع لوله کشی های گاز و آب بیشتر آشنا خواهیم شد. لازم به ذکر است که در همه موارد زیر، لوله های مورد استفاده باید دارای میزان مقاومتی باشند که خواص خود را در برابر تغییرات محیط حفظ نمایند.

قیمت لوله کشی ساختمان

  • لوله کشی آب گرم و سرد

رایج ترین سیستم لوله کشی در ساختمان ها، لوله کشی های مربوط به آبرسانی است که معمولا در چند مسیر برای بالا بردن آب ساخته می شوند. اما در ابتدای همه این مسیر ها، باید یک شیر فلکه به منظور قطع دستی آن ها در صورت نیاز قرار داشته باشد. در گذشته این لوله ها از فلز ساخته می شدند و به همین خاطر دارای عمر کم تری بودند. اما امروزه جهت افزایش این طول عمر، از IFIT که دارای جنس پلاستیکی است، استفاده می شود. فارغ از جنس، باید این لوله ها را در کوتاه ترین مسیر ممکن، با کم ترین پیچ و خم و زانویی، به نحوی که نزدیک دیوار ها و تیغه ها باشد، نصب نمود.

  • لوله کشی پکیج و رادیاتور

معمولا برای سیستم های سرمایشی و گرمایشی همچون شوفاژ ها، از لوله کشی های جداگانه ای استفاده می شود. اما این لوله ها باید مانند لوله های آب اجرا شوند. به طور مثال در صورت انشعابی بودن لوله های آب، می توان لوله های شوفاژ را نیز به همین صورت راه اندازی کرد. برای لوله کشی های مربوط به پکیج، از حالت توکار استفاده می شود. به این صورت که یک انشعاب از رایزر اصلی آب سرد گرفته شده و سپس این لوله از زیر کار به پکیج متصل می گردد. در صورت کلکتوری بودن سیستم نیز باید یک کلکتور مجزا برای پکیج در نظر گرفته شود. بنابر این توضیحات، معمولا این لوله کشی ها را باید هنگام ساخت یا بازسازی ساختمان ها انجام داد تا از این طریق هزینه های مربوط به آن ها کمتر شود. 

اصول لوله کشی ساختمان

  • لوله کشی گاز

لوله های گاز، از دیگر لوله کشی های ساختمان بوده که دارای دو نوع روکار و توکار می شوند. معمولا در انشعابات از لوله های روکار استفاده شده و در مقابل، به دلیل مقاومت و استحکام بیشتر لوله های توکار، در مسافت های طولانی از این خطوط برای انتقال گاز حتی در صنایع استفاده می شود. همچنین لازم به ذکر است که به علت خطرات ناشی از نشتی گاز، ضروری است نصب آن ها با در نظر گرفتن ایمنی کامل و توسط افراد خبره انجام شود.

  • لوله کشی فاضلاب

وظیفه ی لوله کشی های ساختمان، تخلیه مواد زائد و انتقال آن ها به چاه فاضلاب می باشد. بنابراین باید با داشتن عملکردی صحیح تا مدت ها نیاز به باز کردن ناشی از گرفتگی نداشته باشند. این امر منوط به اجرای صحیح آن ها بوده، به گونه ای که سبب آسیب رسیدن به لوله ها و نهایتا فرسودگی آن ها نشود. همچنین به منظور جلوگیری از ورود بوی نامطبوع گاز های فاضلاب به داخل واحد های هر ساختمان، لازم است هواکشی درون این لوله ها نصب گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *