الکتروموتور, الکتروموتور ضد انفجار, پمپ

محیط های مستعد خطر انفجار

محیط های مستعد خطر انفجار

به صورت کلی محیط های کاری با توجه به شرایط محیطی به دو دسته ی کلی امن و محیط های مستعد خطر انفجار تقسیم بندی می شوند. حال این مناطق می توانند صنعتی یا غیر صنعتی باشند. اطلاع از نوع این محیط ها (از zone 0 تا zone 2) از آنجایی حائز اهمیت است که توجه به آن ها تاثیر زیادی روی عملکرد احتیاطی صاحبان کسب و کار دارد. در محیط های مستعد خطر انفجار مثل مراکز صنعتی به دلیل وجود مواد آتش زا همچون گاز ها و غبارات باید موارد ایمنی به صورت کامل رعایت شود.

به همین علت جهت جلوگیری از بروز حوادث مختلف، تاسیساتی در این محیط ها نصب می شوند. طراحی این تاسیسات بر اساس میزان خطر انفجار و زون بندی مربوطه انجام می شود. از دیگر تمهیدات حفاظتی لازم در این زمینه استفاده از تجهیزات ضد انفجار ex است. این تجهیزات بر اساس استاندارد هایی مخصوص و با ایمنی و مقاومت بالا ساخته می شوند. در ادامه ابتدا به تشریح کامل تقسیم بندی محیط های مستعد خطر انفجار پرداخته و سپس به معرفی تجهیزات ضد انفجار موجود در صنایع مختلف خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که شهر پمپ عرضه کننده تمامی این تجهیزات در بخش محصولات سایت می باشد.

محیط های مستعد خطر انفجار

  • Zone 0

zone 0 در واقع به عنوان پر خطر ترین محیط شناخته می شود. علت آن میزان ماندگاری گاز های اشتعال زا و یا جو قابل انفجار برای زمان های بسیار طولانی بعضا به مدت بیش از 1000 ساعت در سال در محیط های مد نظر می باشد.

  • Zone 1

این قبیل از محیط ها کم خطر تر از zone 0 هستند. چراکه در شرایط عادی گاز های قابل اشتعال در این فضا ها به مدت 10 الی 1000 ساعت در سال باقی می مانند.

  • Zone 2

محیط های zone 2 به عنوان کم خطر ترین محیط های مستعد خطر انفجار محسوب می شوند و وجود گاز های اشتعال زا در آن ها کمتر از 10 ساعت در سال تخمین زده شده است.

  • Zone 20,21,22

علاوه بر این تقسیم بندی های ذکر شده در بالا، تقسیم بندی دیگری نیز بر اساس استاندارد zone وجود دارد که مخصوص معادن می باشد. این زون ها خود دارای سه دسته zone 20،21 و 22 هستند. از بین آن ها zone 20 خطرناک ترین منطقه و به ترتیب zone 21 و zone 22 کم خطر تر به شمار می روند.

تجهیزات ضد انفجار zone 0 تا zone 2

تجهیزات ضد انفجار

از اصلی ترین تجهیزات الکتریکی ضد انفجار می توان به انواع الکتوموتور ضد انفجار و پمپ های ضد انفجار اشاره کرد. اما به صورت کلی تجهیزاتی که به منظور حفاظت از خطر انفجار وجود دارند، به بخش های مختلفی بر اساس نوع محیط تقسیم بندی می شوند که در ادامه هر یک به تفصیل توضیح داده شده است.

  • گروه 1

این گروه مختص استفاده در معادنی مستعد آتش سوزی با درصد های بالا می باشد.

  • گروه 2

تجهیزات گروه 2 در محیط های دارای گاز های قابل انفجار استفاده می شوند که خود شامل سه بخش A و B و C هستند. بخش A متشکل از بخارات و گاز های خطرناک، بخش B شامل اتیلن، گاز و بخارات قابل اشتعال و نهایتا بخش C مجموعه ای از گاز، بخار و هیدروژن می باشد.

  • گروه 3

تجهیزات این گروه غالبا در مواردی مورد استفاده قرار می گیرند که غبارات قابل اشتعال در فضا وجود دارد و همچون گروه 2 خود دارای سه بخش A,B,C هستند. محدوده A فضا هایی دارای ذرات معلق قابل انفجار در هوا، محدوده B شامل ذرات معلق غیر رسانا در هوای محیط و محدوده C هم دارای ذرات معلق رسانا در هوای محیط می باشند.

کاربرد های تجهیزات ex مقاوم در برابر خطر انفجار

همانطور که در قسمت های بالا نیز ذکر شد، تجهیزات ضد انفجار طبق استاندارد های مختلفی ساخته می شوند که در راس آن ها مدل های ضد انفجار ex قرار دارد. بنابراین با توجه به ویژگی های خاص این تجهیزات معمولا از آن ها در پالایشگاه ها، کارخانه های پتروشیمی، نیروگاه های هسته ای و دیگر صنایع مشابه استفاده می شود. شما می توانید برای مشاهده و خرید این قبیل تجهیزات ضد انفجار، اینجا کلیک نمایید. همچنین کارشناسان ما آماده ارائه مشاوره های رایگان در این زمینه نیز به مشتریان محترم می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *