پمپ, تجهیزات, لوازم جانبی, منبع تحت فشار

منبع دوجداره چیست

قیمت-منبع-دوجداره

یکی از تجهیزات کاربردی و کارآمد برای تامین آب گرم مصرفی ساختمان ها منبع دوجداره می باشد. محل هایی که دارای سیستم حرارت مرکزی، موتورخانه و شوفاژخانه هستند. از مخزن دوجداره برای تامین آب گرم مصرفی آن ها استفاده می شود. این منبع انواع متفاوتی دارد که در اندازه ها و ابعاد های مختلفی طراحی و تولید می شوند. بر مبنای همین عوامل قیمت منبع دوجداره نیز مشخص می شود. در ادامه بیشتر با طرز کار منبع دوجداره آشنا می شویم. همچنین به سوال منبع دوجداره چیست پاسخ خواهیم داد.

منبع دوجداره چیست

این مخزن به عنوان یک مبدل حرارتی غیر مستقیم شناخته شده است. که برای انتقال دما از آب گرم به آب سرد از آن استفاده می شود. به عبارتی از دو محفظه ی استوانه ای شکل تو در تو تشکیل شده است. محفظه ی بیرونی جهت عبور آب گرم بویلر و محفظه ی داخلی برای عبور و نگهداری آب گرم مصرفی قرار داده شده است. دو راه عبور کاملا مجزا نیز برای رفت و برگشت آب روی منبع تعبیه شده است.

معمولا جنس مخزن دوجداره گالوانیزه است. به دلیل اینکه ورقه های فولادی گالوانیزه مقاومت بالایی در برابر خوردگی و پوسیدگی دارند. همچنین می توان گفت از این مخازن در ظرفیت های پایین حرارتی استفاده می کنند. ولی جهت بهره مندی از ظرفیت های بالاتر از منبع کویل دار استفاده می شود.

طرز-کار-منبع-دوجداره

طرز کار منبع دوجداره

این مخزن از دو عدسی محدب و بدنه از دو استوانه ی تو در تو تشکیل شده است. طرز کار منبع دوجداره به این صورت است که آب سرد وارد جداره ی اول منبع شده. آب گرم دیگ شوفاژ وارد جداره ی دوم منبع می گردد. بر اثر انتقال حرارت بین جداره ی اول و دوم، آب داخل جداره ی اول تبدیل به آب گرم مصرفی می شود. آب داخل جداره ی دوم نیز مقداری گرمای خود را از دست می دهد و وارد دیگ شوفاژ می شود. در نتیجه آب منبع خروجی با از دست دادن دما، دوباره به دیگ بر می گردد و این فرآیند بارها تکرار می شود.

نکته ی مهمی که در نحوه ی عملکرد مخزن دوجداره باید توجه شود. افزایش دما و فشار آب ورودی از دیگ بویلر و ایجاد فشار به جداره های منبع است که خطرناک خواهد بود. به همین دلیل برای این شرایط شیرهای تخلیه در نظر گرفته شده که فشار کاهش پیدا کند.

منبع دوجداره موتورخانه

وظیفه ی منبع دوجداره موتورخانه تامین آب گرم مصرفی ساختمان می باشد. در واقع عملکرد این منبع مانند یک مبدل حرارتی دو لوله ای می باشد که دارای مخزن ذخیره است. ساختمان منبع دوجداره موتورخانه از دو لایه ی داخلی و خارجی تشکیل شده. در لایه ی داخلی دستگاه آب گرم مصرفی قرار دارد و در جدار خارجی، از سیستم موتورخانه (بویلر) آب گرم جریان دارد.

در قسمت جداره ی اول که آب شهر جریان دارد فشار زیاد است. که باید جداره ی داخلی با ضخامت بیشتری نسبت به جداره ی خارجی که آب سیستم گرمایشی جریان دارد ساخته شود. در نتیجه برای ساخت مخزن دوجداره گالوانیزه از دو عدد ورق گالوانیزه استفاده می شود.

 

منبع-دوجداره-موتورخانه

مزایای منبع دوجداره

  • عدم نیاز به استفاده از پمپ
  • قیمت کمتر و مقرون به صرفه بودن
  • عدم افت فشار به دلیل دو لایه بودن ساختار منبع

معایب مخزن دوجداره

  • افت حرارتی بیشتر در مقایسه با مبدل های دیگر
  • کاربرد نامناسب در محیط هایی با مصرف آب گرم بالا
  • تعمیر سخت ترک یا سوراخ های ایجاد شده در لایه ی داخلی

خرید و قیمت منبع دوجداره

باید ظرفیت منبع را بر اساس میزان مصرف آب گرم در نظر داشت. جنس بدنه ی منبع باید مقاومت کافی را داشته باشد. همچنین باید به حجم و ابعاد منبع نسبت به کارکرد آن توجه کرد. با توجه به این موارد قیمت منبع دو جداره نیز مشخص می شود. برای گرفتن مشاوره و خرید منبع و انواع پمپ ها می توانید با شهر پمپ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *