دسته‌بندی نشده

هنگام انتخاب پمپ آب خانگی چه نکاتی را باید در نظر بگیریم ؟

انتخاب پمپ آب خانگی

با نزدیک شدن به فصل گرما مصرف آب نیز افزایش می یابد و ممکن است برخی از مناطق افت فشار آب را تجربه کنند. در این موقعیت ها داشتن یک پمپ آب خانگی برای تقویت جریان و افزایش فشار آب ضروری است؛ زیرا با فشار آب کم شما نمی توانید کار های روزمره خود را مانند حمام کردن، ظرف شستن، لباس شستن و … به درستی انجام دهید. با توجه به مدل های بسیار زیاد و متفاوت موجود در بازار، انتخاب پمپ آب خانگی کمی سخت شده است. از این رو برای آشنایی بیشتر شما در این مقاله درمورد نکاتی که در حین انتخاب پمپ آب باید در نظر داشته باشید، اشاره شده است.

تعیین نوع پمپ مورد نیاز

همان طور که اشاره شد، پمپ ها مدل های متفاوتی دارند. شما باید پمپ خود را با توجه به این که از کجا می خواهید آب خود را تامین کنید و به چه نوع خروجی ای نیاز دارید، انتخاب کنید. برخی از رایج ترین انواع پمپ عبارت ند از :

  1. پمپ های شناور

 این پمپ ها برای استخراج آب در چاه قرار می گیرند. در انتخاب پمپ آب خانگی بهتر است بدانید که پمپ های شناور برای این که بتوانند آب را از چاه منتقل کنند باید به طور کامل در آب آن قرار بگیرند.

  1. پمپ های کمپرسور

 این دسته از پمپ ها که رایج ترین مدل پمپ آب خانگی نیز هستند، برای جابجایی آب در مناطقی که فشار کم است استفاده می شوند. پمپ های کمپرسور حتی در مناطقی که خاک سستی دارند نیز قابل استفاده هستند.

  1. پمپ های احیا کننده خود پرایمینگ

 این پمپ ها مشابه پمپ های گریز از مرکز کار می کنند. تنها موردی که باعث تفاوت آن ها با مدل های گریز از مرکز می شود، خود پرایمینگ است. آن ها دیگر نیازی به پرایم ندارند. از پمپ های خود پرایمینگ می توان برای انتقال آب از یک مخزن زمینی به مخزنی در ارتفاع استفاده کرد.

انتخاب پمپ آب خانگی

  1. پمپ جت گریز از مرکز

 در انتخاب پمپ آب خانگی باید این نکته را هم در نظر بگیرید که مدل های جت معمولا برای ساختمان های بزرگ ساخته شده اند و برای استفاده در خانه های یک طبقه چندان مناسب نیستند. پمپ گریز از مرکز جریان ثابت و قوی آب را از زیر زمین به ارتفاع های بالاتر می فرستد. انتخاب پمپ آب خانگی در مدل جت گریز از مرکز باید با توجه به عمقی که قرار است آب از آن کشیده می شود، صورت بگیرد. پمپ های آب در قوی ترین انواع خود توانایی بالا کشیدن آب را از عمق 8 متری دارند.

  1. پمپ های گردشی درون خطی

 پمپ های گردشی درون خطی برای گردش آب گرم و سرد در داخل خانه ها به کار می روند. برای عملکرد هر چه بهتر این پمپ ها، آن ها را نزدیک به آب گرمکن نصب می کنند تا فرایند رساندن آب گرم به قسمت های مختلف خانه با سرعت و فشار بیشتری صورت بگیرد.

  1. بوستر پمپ

 یک مدل رایج دیگر که معمولا به عنوان یکی از گزینه ها برای انتخاب پمپ آب خانگی به آن نگاه می کنند، بوستر پمپ ها هستند. این پمپ ها می توانند فشار آب را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

بررسی مشخصات پمپ

بررسی مشخصات پمپ

پس از این که تصمیم گرفتید کدام یک از مدل های پمپ را برای خانه خود انتخاب کنید باید مشخصات آن را بررسی نمایید. این بخش به اندازه انتخاب نوع پمپ اهمیت دارد؛ چراکه پمپی که انتخاب می کنید باید توانایی این را داشته باشد که آب را با فشار مورد نیاز شما به داخل لوله های خانه هدایت کند. برخی از مهم ترین نکاتی که در حین انتخاب پمپ باید به آن ها توجه داشته باشید، عبارت اند از :

  1. نرخ تخلیه

نرخ تخلیه را با نام نرخ جریان نیز می شناسند. نرخ تخلیه را بر حسب لیتر بر دقیقه (LPM) اندازه گیری می کنند. همان طور که از اسم آن نیز پیداست، نرخ تخلیه واحدی است که توانایی پمپ را برای پمپاژ آب در یک بازه زمانی مشخص نشان می دهد. هر چه قدرت پمپ بالاتر باشد، پمپاژ و نرخ تخلیه آن نیز بیشتر است. برای انتخاب پمپ آب خانگی بهتر است که به دنبال مدل هایی که حدود 100 تا 200 LPM قدرت دارند، باشید. این پمپ ها برای یک خانواده کافی هستند.

  1. هد رنج (head range)

 هد رنج با نرخ تخلیه مفهوم مشابهی دارد. تنها تفاوتشان این است که هد رنج برای مشخص کردن این که پمپ تا چه اندازه می تواند آب را به صورت عمودی پمپاژ کند و انتقال دهد، اشاره دارد. برای خریدارانی که می خواهند آب را به طبقات بالا انتقال دهند، این مورد حائز اهمیت خواهد بود. هد رنج را تنها با متر اندازه گیری می کنند و هیچ واحد دیگر ندارد.

پمپ آب خانگی

  1. توان

خانوار هایی که نمی خواهند مصرف برق بالایی داشته باشند، در زمان انتخاب پمپ آب خانگی باید به میزان مصرف آن نیز توجه کنند. توان مقدار برقی است که پمپ در حین کار و پمپاژ آب مصرف می کند و میزان آن را بر حسب کیلو وات و اسب بخار اندازه گیری می کنند. پمپ آب هایی که برای مصارف خانگی به کار برده می شوند، توانی در حدود 0.5 تا 1.5 اسب بخار دارند و بیشتر از این معمولا مصارف صنعتی دارد. این که پمپ چقدر برق مصرف می کند، به دیگر مشخصات پمپ وابسته است. اما به طور کلی با افزایش نرخ تخلیه و محدوده هد، توان مصرفی پمپ نیز افزایش می باید و به نسبت آن میزان برق مصرفی پمپ نیز بیشتر می شود.

نتیجه گیری

همان طور که می دانید فصل گرما نزدیک است. در این فصل مصرف آب بیشتر و به دنبال آن فشار آب در لوله ها کمتر می شود. برای این که در این فصول فشار آب خوبی داشته باشید، به یک پمپ آب خانگی نیاز خواهید داشت. در این مقاله نکاتی را که لازم است در زمان انتخاب پمپ آب خانگی به آن ها توجه کنید، نام بردیم و هر کدام را توضیح دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *