بوستر پمپ, پمپ

تابلو برق بوستر پمپ آتش نشانی چه تفاوتی با دیگر تابلو برق ها دارد؟

تابلو برق بوستر پمپ آتش نشانی

آتش سوزی خبر نمی کند و ممکن است در هر لحظه رخ دهد و همه چیز را نابود کند. به همین دلیل بهترین راه برای مقابله با آن ابتدا پیشگیری و بعد از آن نیز آماده سازی تجهیزات لازم است. برای اطفای حریق تجهیزات مختلفی وجود دارد. یکی از تجهیزاتی که هر ساختمان برای اطفای حریق باید داشته باشد، تابلو برق بوستر پمپ آتش نشانی است. اگر نمی دانید که این وسیله چیست، ادامه مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله درمورد اینکه این نوع تابلو برق چیست و چه ویژگی هایی دارد توضیح داده شده است.

تابلو برق بوستر آتش نشانی چیست ؟

بوستر پمپ آتش نشانی یک پمپ تقویت کننده سیستم جریان کم آب است. این نوع پمپ می تواند فشار آب را با تجهیزات صنعتی بالا بیاورد. برای خانواده هایی که فشار کافی برای تامین آب شهری دریافت نمی کنند، این وسیله می تواند بسیار سودمند باشد؛ چرا که این سیستم کمک می کند تا فشار آب بیشتر شود. علاوه بر این ها ساختمان های بزرگ مانند هتل ها نیز به این تجهیزات نیاز دارند تا بتوانند آب را به طبقات بالای خود ارسال کنند. اما چیزی که مهم است، کنترل کارآمد این وسیله است. بهترین راه برای کنترل آب، استفاده از تابلو برق بوستر پمپ آتش نشانی است.

بوستر پمپ آتش نشانی چگونه کار می کند؟

بوستر پمپ آتش نشانی چگونه کار می کند

این دسته از پمپ ها می توانند فشار کم آب را افزایش دهند که در نتیجه باعث می شود جریان مایع یا همان آب بهبود یابد. این وسیله ها از فشار اضافی برای رساندن آب به سطح مورد نظر با فشار مناسب استفاده می کنند. به همین دلیل است که از این وسیله معمولا در خطوط لوله ها برای افزایش فشار و در نتیجه انتقال مایع به پمپ بعدی و یا پمپاژ در خانه ها یا ساختمان های تجاری بزرگ مانند هتل ها استفاده می کنند. در سیستم تابلو برق بوستر پمپ آتش نشانی از یک مخزن انبساط استفاده می شود تا فشار افزایش یابد؛ چرا که افزایش فشار جریان آب کمک می کند تا انتقال آب آسان تر صورت بگیرد.

اجزای اصلی بوستر های پمپ آتش نشانی شامل موتور، پروانه، ورودی و خروجی و فشار آن است. تابلو برق بوستر پمپ آتش نشانی یک پروانه دارد که آبی را که از ورودی وارد می شود و از طریق خروجی خارج می شود، حرکت می دهد. موتور بوستر پروانه را می چرخاند. چرخاندن پروانه باعث می شود که آب با فشار زیاد به بیرون رانده شود. همین باعث می شود فشار آب به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

وظیفه تابلو برق بوستر پمپ آتش نشانی

تابلو برق های بوستر پمپ آتش نشانی با اجزای الکتریکی مانند قطع کننده مدار، سوئیچ ها، رله ها و سایر وسایلی که می توانند عملکرد و محیط بوستر پمپ آتش نشانی را پایش کنند، تجهیز شده اند. دستگاه ها و سنسور هایی که در تابلو برق بوستر پمپ آتش نشانی قرار گرفته اند، می توانند سیگنال ها را از دستگاه های هشدار دهنده مانند پرشر سوئیچ ها  یا تجهیزات اعلام حریق از راه دور دریافت کنند و بوستر پمپ را فعال کنند.

تمامی تابلو برق ها قبل از اینکه ارسال شوند، به طور کامل مونتاژ، سیم کشی و توسط سازنده آن تست می شوند. اما قبل از نصب باز هم مهم است که از فروشنده درمورد این مسائل بپرسید.

درمورد وظیفه تابلو برق بوستر پمپ آتش نشانی نیز به طور ساده باید گفت که این وسیله برای راه اندازی و توقف کار پمپ آتش نشانی و همچنین نظارت بر شرایط آن طراحی شده است. تابلو برق می تواند شرایط محیطی بوستر پمپ آتش نشانی را کنترل و بررسی کند و مواردی را که ممکن است باعث جلوگیری از عملکرد صحیح پمپ آتش نشانی شوند به کاربر اطلاع دهند.

تفاوت تابلو برق بوستر پمپ آتش نشانی با دیگر تابلو برق ها

تفاوت تابلو برق بوستر پمپ آتش نشانی با دیگر تابلو برق ها

این تابلو برق ها نیز درست مانند دیگر تابلو برق ها عمل می کنند؛ اما چیزی که باعث تفاوت بین این دو می شود، این است که تابلو برق بوستر پمپ آتش نشانی با استاندارد های بسیار سخت گیرانه تری ساخته می شود تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل شود.

در حال حاضر سازمان UL و FM تابلو برق های پمپ آتش نشانی را لیست یا تایید می کنند. این دو سازمان جزو معتبر ترین سازمان های بین المللی هستند که در حوزه صدور مجوز های مخصوص امنیت برای محصولات و کالا های ایمن فعالیت می کنند. در صورتی که تابلو برق به تایید این دو سازمان برسد، صرف نظر از سازنده آن، می توان اطمینان حاصل کرد که تابلو برق بوستر پمپ آتش نشانی مورد نظر همه عناصر و طراحی های لازم را دارد تا در صورت آتش سوزی و مواقع عادی عملکرد مناسبی داشته باشد.

راه اندازی تابلو برق بوستر پمپ آتش نشانی

به دلایل ایمنی لازم است که تابلو برق های بوستر پمپ آتش نشانی حتما توسط متخصصان واحد شرایط آموزش دیده راه اندازی و سرویس شوند. به همین دلیل قبل از انجام هر کاری با تابلو برق ها حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

اکثر تابلو برق های بوستر پمپ آتش نشانی عمدتا برای کار با پمپ های آتش نشانی که با موتور های الکتریکی یا موتور های دیزل ساخته شده اند، طراحی می شوند. نحوه ساخت تابلو برق ها و راه اندازی آن ها بسته به مدل آن ها می تواند بسیار متفاوت باشد. برای مثال برخی از مدل ها را می توان به صورت دستی برای راه اندازی پمپ های آتش نشانی فعال کرد و برخی دیگر را نیز با استفاده از کلید دکمه یا اهرم کنترلر استفاده کرد. اما معمولا تابلو برق ها را به گونه ای طراحی می کنند که به طور خودکار فعال شوند تا به فعال کردن دستی نیاز نداشته باشند.

نتیجه گیری

بوستر پمپ های آتش نشانی نیاز به یک دستگاه مانیتورینگ دارند تا بتوان بر عملکرد آن ها نظارت داشت و در صورت خرابی های احتمالی از آن ها مطلع شد. تابلو برق بوستر پمپ آتش نشانی می تواند این عملکرد را ارائه دهد. تابلو برق ها از قسمت ها و سنسور های مختلفی ساخته شده اند و می توانند عملکرد بوستر پمپ آتش نشانی را لحظه به لحظه پایش کنند. برای اینکه بیشتر با بوستر پمپ آتش نشانی و تابلو برق آن آشنا شوید، در این مقاله درمورد آن توضیح دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *