پمپ شناور

پنج روش تعمیر پمپ شناور

تعمیر پمپ شناور

پمپ های شناور نیز درست مانند تمامی تجهیزات مکانیکی نیاز به سرویس و تعمیر مداوم دارند تا بتوانند بازدهی خوبی داشته باشند. بازرسی و تعمیر مداوم پمپ های شناور به صورت مداوم باعث می شود تا عملکرد پایداری داشته باشند و در دراز مدت نیز کمتر دچار مشکل شوند. پمپ های شناور به علت این که در شرایط سخت کار می کنند و مستقیما در تماس با مایعات قرار دارند، سریع دچار فرسودگی و خرابی می شوند. به همین دلیل برای حل مشکلات مربوط به آن، در این مقاله های راهکار های تعمیر پمپ شناور در موقعیت های مختلف توضیح داده شده است.

تعمیر پمپ شناور

  • موتور روشن نمی شود.

یکی از رایج ترین مشکلاتی که افراد در هنگام کار با پمپ های شناور با آن رو به رو می شوند، این است که موتور اصلا روشن نمی شود. در اولین قدم شما باید مطمئن شوید برق به درستی به پمپ می رسد. برای اطمینان از این که پمپ برق کافی دریافت می کند، مدار برق را از لحاظ وجود فیوز سوخته و دیگر مشکلات بررسی کنید. اگر مشکل شما به طور متناوب اتفاق می افتد، امکان خوردگی مخزن فیوز هست.

برای تعمیر پمپ شناور می توانید ولتاژ را در نقاط تماس پرشر سوئیچ پمپ نیز بررسی کنید؛ زیرا پرشر سوئیچ از اولین قسمت هایی است که دچار خوردگی می شود. در صورتی که مشکل روشن نشدن موتور پمپ با این روش ها حل نشد، باید به خوبی تمامی قسمت های پمپ را بررسی کنید و ببینید که آیا چیزی مانند شن و ماسه مانع عملکرد صحیح و روشن شدن پمپ می شود یا خیر. برای حل مشکل روشن نشدن پمپ آن را به خوبی تمیز کنید و ببینید که آیا پمپ بعد از تمیز شدن روشن می شود یا خیر.

تعمیر پمپ شناور

  • کمبود آب

در تعمیر پمپ شناور باید بدانید که در هر پمپ بسته به اندازه و قدرت آن باید مقدار معینی آب باشد تا پمپ بتواند به درستی کار کند. اگر پمپ کمتر از میزان مورد نیاز خودش آب دارد، باید پمپ را بررسی کنید. برای این کار بهتر است که ابتدا احتمال بدهید شیر پمپ خراب شده است. بررسی کنید که آیا شیر خوردگی دارد، چکه می کند یا اصلا نادرست نصب شده است.

در صورتی که نتوانستید مشکلی را در شیر پیدا کنید، باید به نحوه نصب پمپ دقت کنید؛ زیرا امکان دارد پمپ به هوا متصل شده باشد. در این صورت برای تعمیر پمپ شناور باید موقعیت پمپ را تغییر دهید؛ زیرا امکان دارد پمپ شما به طور کامل در آب غوطه ور نباشد.

  • کار کردن بیش از حد موتور

این مشکل دقیقا مخالف مشکل شماره یک است. اگر پمپ شناور شما تحت هیچ شرایطی متوقف نمی شود، باید بررسی کنید و ببینید که آیا پمپ نشتی دارد یا خیر. وجود نشتی در سیستم شما می تواند باعث کار کردن بیش از حد موتور شود. برای تعمیر پمپ شناور باید لوله هایی را که دچار نشتی شده اند یا آسیب دیده اند، بررسی کنید.

در صورتی که لوله ها و قسمت های مختلف پمپ دچار نشتی نبودند، باید پرشر سوئیچ را بررسی کنید؛ زیرا یک پرشر سوئیچ معیوب باعث می شود که موتور سریع تر از حالت معمول کار کند و خاموش نشود. در آخر نیز اگر مشکل از پرشر سوئیچ نبود، صفحه پمپ و شیر آن را بررسی کنید؛ زیرا مسدود بودن صفحه پمپ یا گیر کردن شیر پمپ آب باعث می شود که موتور بدون خاموش شدن به کار خود ادامه دهد.

کار کردن بیش از حد موتور

  • عملکرد نادرست محافظ اضافه بار

مشکل بعدی که در تعمیر پمپ شناور باید به آن توجه زیادی داشته باشید، نحوه عملکرد محافظ اضافه بار است. اگر محافظ اضافه بار شما همیشه روشن است یا اصلا کار نمی کند، احتمالا دچار مشکل شده است. مشکل محافظ اضافه بار معمولا به دلیل گرمای بیش از حد است؛ زیرا گرمای بیش از حد می تواند به سرعت روی عملکرد این قطعه تاثیر منفی بگذارد. برای حل این مشکل کافی است که پمپ را در یک محیط سر بسته قرار دهید تا از نور خورشید دور باشد. اگر هم پمپ در یک محیط سر بسته قرار دارد، اما محافظ اضافه بار هنوز هم عملکرد نادرستی دارد، سعی کنید که محیط پمپ را خنک کنید.

اگر با خنک کردن محیط پمپ باز هم مشکل محافظ اضافه بار حل نشد، حتما مشکل از ولتاژی است که پمپ شما دریافت می کند. این اتفاق زمانی که شما از برق موقت استفاده می کنید، بیشتر رخ می دهد. به همین دلیل برای حل این مشکل میزان برق دریافتی پمپ خود را به دقت بررسی کنید.

  • سر و صدای بیش از حد

یک پمپ به طور عادی مقداری سر و صدا تولید می کند؛ اما اگر میزان سر و صدای پمپ بیش از حد عادی باشد، به این معنی است که شما باید برای بازرسی و تعمیر پمپ شناور خود اقدام کنید. برای حل مشکل سر و صدای بیش از حد پمپ ابتدا باید تمامی شیر هایی را که در خط پمپ قرار دارند بررسی کنید. اگر شیر ها مشکلی نداشتند دریچه ها را بررسی کنید؛ زیرا در تنظیمات دریچه ها ممکن است تغییری ایجاد شده باشد که باعث تغییر جریان و کاهش فشار و در نتیجه تولید سر و صدا شود.

اگر با بررسی موارد بالا مشکل حل نشد، احتمالا سر و صدای بیش از حد موتور به دلیل کاویتاسیون یا تشکیل حباب هایی در آب در حال حرکت در موتور است که باعث کاهش کارایی آن می شود. برای حل این مشکل نیز کافی است درایور و تراز پمپ را بررسی و تنظیم کنید تا شرایطی که باعث می شود آب دچار تولید حباب شود، از بین برود.

سر و صدای بیش از حد پمپ

نتیجه گیری

پمپ های شناور به دلیل اینکه در شرایط سختی قرار می گیرند و همیشه با مایعات برخورد می کنند، معمولا بیشتر دچار مشکلات مختلف از جمله خوردگی می شوند. این پمپ شبیه پمپ های کف کش است؛ اما تفاوت های بین کف کش و شناور زیاد است. اگر می خواهید که پمپی با بازدهی بالا و عمر طولانی داشته باشید، باید به طور مداوم آن را بررسی و در صورت وجود مشکل پمپ را به سرعت تعمیر کنید. به همین دلیل در این مقاله چند مشکل رایج این پمپ ها را نام بردیم و درباره نحوه تعمیر پمپ شناور توضیح داده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *