الکتروموتور, پمپ, لوازم جانبی

سیم پیچ مسی بهتر است یا آلومینیومی ؟

سیم پیچ مسی بهتر است یا آلومینیومی

در این مقاله قصد داریم به این سوال که سیم پیچ مسی بهتر است یا آلومینیومی پاسخ دهیم. برای این موضوع ابتدا باید با نحوه و روش تشخیص سیم پیچ مس و آلومینیوم آشنا شویم. در ادامه توضیحاتی در این باره آورده شده است. اما یکی از مثال های ملموس برای درک بهتر، در کولر های ساختمان های مسکونی می باشد. فرق سیم پیچی مسی با آلومینیومی در موتور کولر کاملا مشخص است. یکی از آشکار ترین تفاوت های آن ها بیشتر بودن وزن سیم پیچ مسی از سیم پیچ آلومینیومی می باشد. لازم به ذکر است که شما برای دریافت مشاوره رایگان در زمنه انتخاب بین این دو گزینه می توانید با شهر پمپ تماس حاصل فرمایید.

سیم پیچ چیست؟

پیش از توضیح در رابطه با سیم پیچ آلومینیومی و مسی، لازم است با این قطعه آشنایی بیشتری پیدا کرد. این قطعه در واقع متشکل از یک استوانه است که توسط چندین سیم مفتول؛ سیم پیچی شده است. به همین خاطر نیز رسانای بسیار خوبی به شمار می رود. مهم ترین محل استفاده از این قطعات در داخل الکتوموتور ها می باشد.

روش تشخیص سیم پیچ مس و آلومینیوم

پیش از آن که به این سوال پاسخ دهیم که سیم پیچ مسی بهتر است یا آلومینیومی ، در ابتدا باید قدرت لازم و روش تشخیص سیم پیچ مس و آلومینیوم را بدانیم. علاوه بر وزن این دو متریال که متفاوت است، رنگ شان نیز با هم فرق دارد. با تراشیدن سیم ها، اگر با رنگ مسی مایل به قرمز مواجه شویم، فلز مس بوده و اگر سفید باشد، آلومینیوم می باشد. یکی دیگر از تفاوت سیم پیچ مس و آلومینیوم ، میزان ظرفیت حرارتی آن هاست. می دانیم که مس امکان تحمل دمای بیشتری را نسبت به آلومینیوم دارد. به همین خاطر نیز طول عمر بالاتری دارد. شما می توانید فرق سیم پیچی مسی با آلومینیومی در موتور کولر را به راحتی مشاهده نمایید که با یک حرارت کوچک، آلومینیوم ذوب خواهد شد. در صورت نیاز به راهنمایی با ما در ارتباط باشید.

روش تشخیص سیم پیچ مس و آلومینیوم

سیم پیچ مسی بهتر است یا آلومینیومی ؟

پاسخ به این سوال مستقیما منوط به شرایط کاری و تجهیزات مورد استفاده می باشد. البته ذکر این موضوع ضروری است که هرچند آلومینیوم مقاومت حرارتی کمی دارد، اما بلافاصله آتش نمی گیرد. زیرا ساختمان سیم پیچ آلومینیومی به گونه ایست که در صورت افزایش دما، ابتدا محل اتصال داغ شده و سپس به سمت سیم پیچ می رود. پس با رعایت نکات ایمنی می توان فرصت کافی برای رفع این مشکل را پیش از بروز هر گونه حادثه ای داشت.

از دیگر تفاوت سیم پیچ مس و آلومینیوم این است که در صورت استفاده از آلومینیم باید به محل نصب توجه شود تا در برابر هوا نباشد. به این صورت از اکسیده شدن آن جلوگیری شده و می تواند به لحاظ بازدهی با سیم پیچ مسی برابری کند. هرچند توجه به این نکته نیز اساسی است که هزینه سیم پیچ آلومینیومی از مسی بیشتر می باشد. زیرا مقدار بیشتری از آن در پمپ برای عملکرد صحیح لازم است. بنابراین اگر محصولی با سیم پیچ آلومینیوم ولی هم قیمت نوع مسی مشاهده کردید، طول عمر آن کمتر از سیم پیچ مسی می باشد.

تفاوت سیم پیچ مس و آلومینیوم

 

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات بالا و ویژگی های ذکر شده در مورد هر کدام، می توان گفت به صورت کلی در مواردی که به صورت مداوم از پمپ کار کشیده می شود باید از سیم پیچ های مسی استفاده نمود. مصارف آبرسانی خانگی نمونه ای از موارد استفاده از مس می باشد. اما در موقعیت هایی که تجهیزات به صورت دوره ای و صرفا در صورت لزوم روشن می شوند می توان از مدل های آلومینیومی نیز استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *