مخزن آب

راهنمای قدم به قدم ضد عفونی مخازن آب

ضد عفونی مخازن آب

مخازن آب به دلیل داشتن محیطی مرطوب پتانسیل بسیار زیادی برای رشد انواع میکروب ها و باکتری ها را در خود دارند. به همین دلیل برای جلوگیری از آلوده شدن آب ذخیره شده در آن ها لازم است که حداقل هر دو سال یک بار مخازن آب خود را تمیز و ضد عفونی کنید تا از رشد آلودگی هایی که ممکن است باعث آلوده شدن آب شوند جلوگیری کنید. برای این که بیشتر با این موضوع آشنا شوید، در این مقاله در مورد ضد عفونی مخازن آب و نکات مرتبط با آن ها توضیح داده شده است.

اهمیت مخازن آب

مخازن آب نیاز به آب بسیاری از افراد را تامین می کنند. مخازن می توانند شکل ها و اندازه های مختلفی داشته باشند. برخی از آن ها مانند مخزن آب هوایی به صورت دائمی در مکانی نصب می شوند و برخی دیگر نیز برای استفاده موقت هر چند وقت یک بار جابجا می شوند.

همچنین در برخی از مواقع اضطراری مانند آتش سوزی های جنگلی یا کمبود آب، لازم است که یک منبع قابل اعتماد برای تامین آب باشد. بهترین منابع برای تامین آب مخازن آب هستند. اما نکته قابل توجه در رابطه با آن ها، این است که ضد عفونی مخازن آب هر چند وقت یک بار ضروری است تا آبی که درون مخزن ها قرار دارد آلوده نشود.

اگر فکر می کنید که مخزن آب شما آلوده شده است، سعی کنید ابتدا یک منبع آب قابل اعتماد دیگر پیدا کنید و تا زمانی که بتوانید مخزن آب خود را ضد عفونی و تمیز کنید، از آن استفاده کنید.

چرا مخازن آب را ضد عفونی کنیم ؟

چرا مخازن آب را ضد عفونی کنیم

مخازن آب به دلیل رطوبت می توانند به راحتی میکروب ها و باکتری های مختلفی را در خود پرورش دهند. به همین ضد عفونی مخازن آب حداقل هر دو سال یک بار برای تمامی دارندگان مخازن آب اجباری است.

مراقبت، نگهداری و ضد عفونی مخزن آب باعث از بین رفتن و جلوگیری از رشد و تکثیر باکتری ها و ویروس ها می شود. ویروس ها و باکتری هایی که در مخازن آب رشد می کنند، توانایی آلوده کردن آب و ایجاد مشکلاتی مانند مسمومیت را دارند. در صورتی که مخازن به موقع تمیز شوند، از رسوب و رشد بیوفیلم در لجن نیز که آب را آلوده می کنند جلوگیری خواهد شد. مزیت بعدی ضد عفونی مخازن آب جلوگیری از رشد رسوبات و جلبک ها و در نتیجه جلوگیری از ایجاد بو و طعم نامطبوع در آب است.

نحوه تمیز کردن مخازن آب

اولین کاری که برای تمیز کردن مخزن می شود انجام داد، تمیز کردن قسمت بیرونی مخزن است. ابتدا سطوح بیرونی مخزن را تمیز کنید تا هیچ گونه آلودگی ای روی آن مشاهده نشود. سپس برای اتمام کار سطوح داخلی را با استفاده از مواد شوینده و آب داغ تمیز کنید. برای این که بتوانید رسوب ها، جلبک ها، خوردگی ها و بیوفیلم ها را تمیز کنید، می توانید از یک برس یا واشر برقی نیز استفاده کنید.

همچنین در ضد عفونی مخازن آب علاوه بر خود مخزن، ضد عفونی کردن وسایلی مانند شیلنگ های مخزن، پمپ ها و لوله هایی که در پر کردن مخزن به کار برده می شوند، بسیار مهم است. این نکته را هم در نظر داشته باشید که تمیز کردن مخزن آب کار چندان ساده ای نیست. وظیفه ضد عفونی کردن مخزن آب باید تنها به افراد متخصص و آموزش دیده و به همراه تجهیزات کامل سپرده شود.

بعد از تمیز کردن مخزن به کمک مواد شوینده نوبت به مرحله پاکسازی کامل مخزن می رسد. برای به اتمام رساندن فرآیند ضد عفونی مخازن آب باید مخزن را به طور کامل با آب بشویید تا جایی که هیچ اثری از مواد شوینده و ضد عفونی کننده روی سطوح آب باقی نماند. بهترین کار برای تمیز کردن استفاده از یک واشر برقی است. اما اگر به آب داغ با فشار بالا دسترسی دارید، پیشنهاد می شود که پس از شست و شو مخزن را با آب داغ پر کنید و اجازه دهید که آب چند ساعت به حال خود بماند. بعد از گذشت چند ساعت مخزن را از طریق لوله های مربوط به تخلیه خالی کنید و برای بار آخر مخزن را با استفاده از آب شست و شو دهید تا به طور کامل ضد عفونی شود.

استفاده از مواد ضد عفونی کننده

استفاده از مواد ضد عفونی کننده

برای ضد عفونی مخازن آب باید حجم مخزن را در ابتدا محاسبه کنید. بعد از آن باید حداقل یک چهارم مخزن را با آب آشامیدنی تصفیه شده پر کنید. سپس باید از ماده کلر استفاده کنید. برای استفاده از کلر لازم است که به حجم مخزن دقت داشته باشید. اما به طور کلی بهترین نسبت برای ترکیب کلر با آب برای ضد عفونی کردن اضافه کردن 50 میلی گرم کلر در لیتر است. فقط دقت داشته باشید که بعد از اضافه کردن کلر باید به خوبی آن را با آب ترکیب کنید.

تخلیه آب مخزن پس از ضد عفونی

بعد از ضد عفونی مخازن آب به هیچ عنوان آب درون مخزن را در نزدیکی گیاهان تخلیه نکنید. چرا که آب موجود در مخزن پس از شست و شو می تواند باکتری های مفید را نیز از بین ببرد و باعث آسیب دیدن اکوسیستم گیاهی یک ناحیه شود. همچنین آب نباید وارد جریان رودخانه ها یا حوضچه های کوچک شود؛ زیرا باعث آسیب دیدن حیوانات آبزی خواهد شد.

بهترین راه برای تخلیه آب مخزن پس از ضد عفونی وارد کردن آب به درون فاضلاب آن هم پس از تاییدیه های قانونی است. بعد از تخلیه آب مخزن ضد عفونی شده، می توانید آن را دوباره پر از آب کنید و به استفاده از آن مانند گذشته ادامه دهید.

نتیجه گیری

مخازن آب کاربرد های بسیار زیادی دارند و می توانند آب یک ناحیه را برای مدت زمان کوتاهی در صورتی قطعی آب تامین کنند. اما یکی از مشکلاتی که مخازن آب دارند، این است که به سرویس و ضد عفونی کردن مداوم نیاز دارند؛ زیرا در صورت ضد عفونی نکردن، مخازن باکتری ها و میکروب هایی را در خود رشد می دهند که باعث آلوده شدن آب و در نتیجه ایجاد بیماری های مختلف می شود. برای این که بهتر با فرآیند ضد عفونی مخازن آب آشنا شوید، در این  مقاله در مورد ضد عفونی مخزن آب و نکات مرتبط با آن توضیح داده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *