دسته‌بندی نشده

بررسی قطعات مانومتر اکسیژن

قطعات مانومتر اکسیژن

مانومتر های اکسیژن در بیمارستان ها کاربرد زیادی دارند. وظیفه اصلی اکثر مانومتر های اکسیژن، رساندن اکسیژن به بیماران اورژانسی و اندازه گیری میزان فشار گاز اکسیژن است. این ابزار ها برای این که عملکرد دقیقی داشته باشد، از چندین قطعه مهم تشکیل شده اند. برای این که بیشتر با مانومتر اکسیژن آشنا شوید، ادامه این مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله درمورد قطعات مانومتر اکسیژن و مواردی که لازم است در مورد آن ها بدانید، توضیح داده شده است.

قطعات مانومتر اکسیژن

  • سیلندر مانومتر اکسیژن

سیلندر مانومتر اکسیژن یکی از مهم ترین قطعات آن است که نقش شیر کاهنده فشار را ایفا می کند، این قطعه فشار قوی را به اکسیژن کم فشار تبدیل کند تا با این کار استفاده از آن برای بیماران ممکن شود. سیلندر های اکسیژن در بیمارستان های روستایی، موسسات تحقیقاتی، سایت های صنعتی و معدنی، بیمارستان های صحرایی و دیگر محیط ها کاربرد دارد. سیلندر مانومتر اکسیژن معمولا اندازه و ظرفیت زیادی دارند و وزن آن ها نیز بالا است. به همین دلیل جابجایی آن ها کمی سخت است.

  • مانومتر های اکسیژن دیواری

در قطعات مانومتر اکسیژن دیواری سلیندری وجود ندارد. مدل های دیواری فشار اکسیژن کمی دارند و به همین دلیل بی نیاز از این قطعه هستند. این مدل از انواع مانومتر ها همان طور که از نامشان پیدا است به دیوار متصل می شوند و این باعث می شود که به شیر کاهنده فشار نیازی نداشته باشند. مانومتر اکسیژن دیواری برای استفاده در بخش ها و اوژانس بیمارستان های بزرگ با دکوراسیون مدرن مناسب است و قابلیت جابجایی ندارد.

  • مانومتر های اکسیژن قابل حمل

مانومتر های اکسیژن قابل حمل ساختار نسبتا ساده ای دارند. به همین دلیل قطعات مانومتر اکسیژن این مدل نیز ساده است. مانومتر های اکسیژن قابل حمل از نوع شناور نیستند که برای استفاده از آن ها حتما نیاز باشد تا به صورت عمودی قرار بگیرند. از جمله قطعات این نوع مانومتر می توان به شیر های مکانیکی برای کنترل جریان اکسیژن و مخزن اکسیژن کوچک آن اشاره کرد که قابلیت حمل و نقل را به آن اضافه می کند. مانومتر های اکسیژن قابل حمل بیشتر در جعبه کمک های اولیه پیدا می شوند. همچنین برخی از افرادی که دارای مشکل تنفسی هستند حتما باید این نوع مانومتر های اکسیژن را در محیط های صحرایی، کوهستانی و حتی در خانه با خود داشته باشند.

انواع مانومتر اکسیژن بر اساس نوع جریان

قطعات مانومتر اکسیژن

  • مانومتر های اکسیژن نوع شناور

در مورد قطعات مانومتر اکسیژن و مدل های مختلف آن بر اساس نوع جریان باید گفت که مدل های شناور خود دارای دو دسته مجزا هستند. دسته اول فلومتر های اکسیژن با سیلندر اکسیژن جداگانه و دسته دوم فلومتر های اکسیژن دیواری. تفاوت اصلی بین این دو مدل این است که مانومتر های دیواری برای کاهش فشار اکسیژن نیازی به شیر کاهنده فشار ندارند. اصل کار آن ها تنظیم جریان اکسیژن از طریق یک شیر کنترل جریان است. جریان توسط یک شناور در یک فلومتر نشان داده می شود. مانومتر اکسیژن نوع شناور بیشترین استفاده را دارد؛ زیرا رایج ترین نوع مانومتر محسوب می شود، این مدل را می توان در تمامی بیمارستان ها دید.

  • مانومتر اکسیژن گردان

در مورد قطعات مانومتر اکسیژن باید گفت که مدل های گردان نیز دارای قطعات مختلفی هستند. یکی از قطعات این نوع مانومتر ها شیر کنترل تنظیم جریان آن ها است. ساختار مانومتر اکسیژن گردان نسبتا ساده است. البته فشار داخل سیلندر اکسیژن می تواند متفاوت باشد که بر دقت دستگاه تاثیر می گذارد.

نحوه خواندن میزان فشار از روی مانومتر اکسیژن

نحوه خواندن میزان فشار از روی مانومتر اکسیژن

مانومتر اکسیژن توانایی ثبت بین 15000 تا 20000 کیلوپاسکال فشار را دارد. البته این عدد تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند نشتی های کوچک ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد. برای خواندن فشار از روی یک مانومتر اکسیژن نیز کافی است که پنج مرحله ساده را پشت بگذارید. این پنج مرحله شامل موارد زیر می شود:

  • اول از همه اطمینان حاصل کنید که مانومتر اکسیژن فشار صفر را نشان می دهد. نشان دادن فشار صفر قبل از استفاده یعنی این که دستگاه به خوبی کالیبره شده است.
  • در مرحله بعد دریچه سیلندر اکسیژن باید با چرخاندن کلید آن در خلاف جهت عقربه های ساعت یعنی به سمت چپ باز شود.
  • حال قطعات مانومتر اکسیژن با باز شدن مخزن باید میزان فشار و اکسیژن موجود در سیلندر را نمایش دهند. اگر سوزن دستگاه در منطقه سفید یا سبز قرار بگیرد، بدین معنی است که اکسیژن کافی برای استفاده وجود دارد. اگر هم سوزن در صفحه داخل یا نزدیک به ناحیه قرمز قرار بگیرد، نشان دهنده این است که سیلندر به زودی خالی از اکسیژن خواهد شد و دستگاه باید دوباره پر شود.
  • بعد از اتمام کار کلید را در جهت عقربه های ساعت به سمت راست ببندید تا سیلندر اکسیژن بسته شود.
  • در انتها برای کالیبره کردن دوباره قطعات مانومتر اکسیژن باید فلومتر را به بالاترین میزان بچرخانید تا فشار از رگلاتور آزاد شود. پس از آزاد شدن فشار صفحه دبی سنج را به پایین ترین حالت خود برگردانید.

زمان تعویض مخزن اکسیژن

زمان تعویض مخزن اکسیژن

حتما پس از هر بار استفاده از سیلندر اکسیژن مانومتر را بررسی کنید تا مطمئن شوید اکسیژن سیلندر رو به اتمام نیست. اگر سوزن مانومتر در قسمت قرمز یا نزدیک به آن بود، حتما سیلندر اکسیژن خود را تعویض یا دوباره پر کنید. توصیه می کنیم هنگامی که گیچ فشار 2000 کیلو پاسکل یا کمتر از آن است، سیلندر خود را عوض کنید. فرقی نمی کند که از سیلندر و مانومتر اکسیژن در منزل استفاده می کنید یا خیر، همیشه باید اطمینان حاصل کنید که سیلندر های قابل استفاده کافی در دسترس دارید تا در صورت تمام شدن سیلندر اول به سرعت بتوانید آن را جایگزین کنید. اگر سیلندر کم دارید یا در پر کردن آن ها به مشکل خورده اید، حتما با ارائه دهنده خدمات آن ها تماس بگیرید.

جمع بندی

مانومتر ها وسایل مخصوص اندازه گیری فشار گاز هستند. این ابزار ها می توانند برای گاز های به خصوصی ساخته شده باشند. یکی از مانومتر هایی که احتمالا آن را دیده اید، مانومتر اکسیژن است. مانومتر های اکسیژن معمولا در بیمارستان ها کنار سیلندر های اکسیژن قرار دارند و با اندازه گیری فشار گاز میزان باقی مانده در سیلندر را نمایش می دهند. در این مقاله برای آشنایی بیشتر با این ابزار در مورد قطعات مانومتر اکسیژن و نکات مرتبط با آن توضیح داده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *