پمپ

عملکرد پمپ آب کشاورزی گازوئیلی چگونه است ؟

پمپ آب کشاورزی گازوئیلی

پمپ های آب گازوئیلی با موتور دیزلی کار می کنند و موارد استفاده گوناگونی دارند؛ برای مثال در کاربرد های صنعتی و کشاورزی که نیاز به پمپاژ آب است، از این پمپ ها استفاده می شود. پمپ آب گازوئیلی دوام بالایی دارد و بسیار قابل اطمینان است. تمام این موارد باعث می شوند که به انتخاب مناسبی برای مصارف گوناگون بدل شود. در این مقاله قصد داریم به توضیح درباره پمپ آب گازوئیلی کشاورزی و کاربرد های متفاوتی که دارد، بپردازیم. همچنین فواید استفاده از آن ها را نیز در مواردی بر شماریم.

پمپ آب گازوئیلی چیست؟

پمپ آب گازوئیلی وسیله ای است که آب و سیالات دیگر را با استفاده از نیروی مکانیکی به این سو و آن سو حرکت می دهد. این پمپ با یک موتور دیزلی کار می کند؛ بنابراین به آن پمپ آب دیزلی هم می گویند. کاربرد های این پمپ تنها به صنعت کشاورزی محدود نمی شود؛ بلکه  از آن، همان گونه که در بخش پیشین هم اشاره شد، در صنایع گوناگون از جمله ساخت و ساز و معدن نیز استفاده می کنند. بسیار مهم است که از پمپ آب مناسب با توجه به نیاز خود استفاده کنید و از این موضوع مطمئن شوید که آب به طور مناسب و مطمئن انتقال می یابد.

نحوه عملکرد انواع پمپ

پمپ ها معمولا با حرکات چرخشی یا رفت و برگشتی انرژی ای را برای حرکت سیالات مصرف می کنند. منابع انرژی در انواع پمپ متفاوت است. برخی از آن ها دستی هستند و منبع انرژی برخی دیگر الکتریسیته، موتور و یا نیروی باد است؛ برای مثال پمپ باد با این نیرو کار می کند. پمپ ها در اندازه های گوناگون تولید می شوند. به این معنا که هم می توانیم پمپ هایی را بیابیم که در اندازه های میکروسکوپی هستند و کاربرد های پزشکی دارند و هم می توانیم پمپ هایی را بیابیم که مانند پمپ آب کشاورزی گازوئیلی در اندازه های بزرگ صنعتی تولید شده اند. پمپ های مکانیکی نیز در بسیاری از کاربرد ها مانند پمپاژ آب از چاه، فیلتر آکواریوم و فیلتر حوض استفاده می شوند.

 موارد استفاده از پمپ آب گازوئیلی

پمپ آب کشاورزی گازوئیلی

اصلی ترین و مهم ترین مورد استفاده از این پمپ ها، کاربرد های کشاورزی است؛ بنابراین به آن ها پمپ آب کشاورزی گازوئیلی نیز گفته می شود. آن ها می توانند آب را از چاه، رودخانه و هر منبع آبی دیگر برای محصولات کشاورزی پمپاژ کنند. پمپ های آب گازوئیلی موارد استفاده دیگری هم دارند که در ادامه به آن ها می پردازیم. این موارد عبارت اند از:

  • ساختمان سازی

در صنعت ساختمان سازی پمپ آب گازوئیلی برای پمپاژ آب از گود برداری ها، خندق ها و یا منابع دیگر استفاده می شود.

  • آتش نشانی

در این صنعت برای تامین آب شلنگ های آتش نشانی و سیستم های اسپرینکلر از پمپ های آب گازوئیلی بهره می برند.

  • زهکشی

برای تخلیه آب از مناطق سیل زده و یا محل ساخت و ساز به پمپ هایی نیاز است. پمپ آب گازوئیلی برای این کار بهترین انتخاب به نظر می رسد.

  • کاربرد های مختلف صنعتی

از این پمپ ها در کاربرد های مختلف صنعتی مانند معدن، نفت و گاز و تولید برق نیز استفاده می کنند.

فواید استفاده از پمپ آب کشاورزی گازوئیلی

 

طراحی این موتور ها بسیار ساده است و در صورت بروز اختلالاتی در عملکردشان به آسانی و بدون هیچ مشکلی تعمیر می شوند؛ در نتیجه طول عمر بالایی دارند و خرید آن ها بسیار به صرفه است. پمپ های تعمیر شده نیز می توانند تا سال های متمادی عملکرد خوبی داشته باشند. عملکرد کلی آن ها بسیار خوب است و به دلیل جنس با دوامی که دارند می توانند برای مدتی طولانی بدون هیچ مسئله ای برایتان کار کنند.

پمپ آب کشاورزی گازوئیلی در صورت خراب شدن چه نشانه هایی از خود بروز می دهد؟

پمپ آب کشاورزی گازوئیلی در صورت خراب شدن چه نشانه هایی از خود بروز می دهد

اکنون که با پمپ آب کشاورزی گازوئیلی آشنا شدید، بهتر است درباره علائم خرابی آن نیز اطلاعاتی کسب کنید تا در صورت مشاهده چنین نشانه هایی خیلی سریع به تعمیر آن بشتابید. نشانه های خرابی پمپ آب کشاورزی عبارت اند از:

  • نشتی ها

زمانی که متوجه شدید که مقداری مایع خنک کننده از پمپ آب نشت می کند، بهتر است در اولین فرصت دستگاه خود را تعمیر کنید؛ زیرا ممکن است این نشتی نمایانگر یک سوراخ در قسمت پایینی دستگاه باشد. البته مشاهده مقدار کمی خنک کننده خشک در اطراف سوراخ طبیعی است. این مایع خنک کننده می تواند صورتی رنگ یا سبز رنگ باشد.

  • صدا ها

در صورتی که از پمپ آب خود صدا های عجیب غریب، گوش خراش و یا غرش مانند شنیدید باید بدانید که دستگاهتان در شرف از کار افتادن است. اگر این صدا ها ناشی از این باشند که شفت پمپ آب شل شده باز هم دستگاه خراب شده است. بهتر است در این حالت هرچه سریع تر پمپ آب خود را تعمیر کنید.

صدا پمپ آب کشاورزی

  • گرمای بیش از اندازه

اگر دیدید پمپ مثل همیشه کار نمی کند و عملکردش دچار اختلالاتی شده است، علت می تواند دمای بالای موتور باشد. این دمای غیر عادی یکی دیگر از علائم خرابی دستگاه شماست. عوامل متعددی می توانند دمای موتور را بالا برده باشند؛ اما در هر صورت مشکلات باید به موقع تشخیص داده شوند. در صورتی که دمای موتور بالا تر از حد طبیعی خود باشد باید بی درنگ سیستم خنک کننده پمپ آب کشاورزی گازوئیلی را بررسی کنید.

جمع بندی

پمپ ها در انواع گوناگون و در اندازه های متفاوت به بازار عرضه شده اند. از آن ها در صنایع گوناگونی مانند ساختمان سازی، پزشکی، تولید برق، معدن، نفت و گاز و … استفاده می شود. اما به طور عمده در صنعت کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند؛ از این رو به آن ها پمپ آب کشاورزی گازوئیلی نیز گفته می شود. این پمپ ها با حرکات چرخشی یا رفت و برگشتی انرژی صرف می کنند و مایعات گوناگون را به حرکت در می آورند. ما در این مقاله در ابتدا به توضیح درباره پمپ آب گازوئیلی پرداختیم و نحوه عملکرد آن را برایتان شرح دادیم. سپس موارد استفاده از آن ها و فوایدشان را بر شمردیم. در انتها نیز نشانه های خرابی این پمپ های گاز را در مواردی مجزا ارزیابی کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *