تجهیزات

اتوماسیون صنعتی چیست

اتوماسیون-صنعتی-چیست

با پیشرفت تکنولوژی رقابت میان صنایع و شرکت ها برای تولید محصولات با کیفیت بیشتر شده است. امروزه صنایع زیادی تلاش می کنند تا با استفاده از فرآیند های جدید محصولاتی را متناسب با نیاز روز، از طریق سیستم ‌های خودکار شده طراحی کنند.

به همین دلیل باید بدانیم اتوماسیون صنعتی چیست تا از طریق آن به پیشرفت هر چه بیشتر تولیدات خود کمک کنیم. در این مقاله انواع اتوماسیون صنعتی و ابزار دقیق را معرفی می کنیم. همچنین اتوماسیون صنعتی در ایران را بررسی می کنیم.

اتوماسیون صنعتی چیست

می توان گفت اتوماسیون صنعتی و ابزار دقیق شامل مجموعه ای از سیستم های کنترلی مانند کامپیوتر ها، تکنولوژی های ارتباطی و ربات ها است. که به وسیله ی آن و با ترکیب مواد اولیه محصول نهایی تولید می شود. در واقع هدف از استفاده از سیستم های کنترل حذف نیروی انسانی از سیستم تولید است. در نتیجه خطاهای انسانی کمتر شده و باعث بالا رفتن کیفیت تولیدات می شود.

اتوماسیون صنعتی در ایران نیز در حال پیشرفت است. به طوری که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. مانند صنایع خودروسازی، پتروشیمی و فولاد، کشتیرانی، صنایع دفاع و انرژی اتمی، نرم افزار ها، صنایع غذایی و دارویی و….

اتوماسیون-صنعتی-و-ابزار-دقیق

مزایا و کاربرد اتوماسیون

از مزایای آن می توان به کاهش ساعت کاری گارگران، پایین آمدن هزینه های تولید، استفاده بهینه از مواد اولیه، کم شدن زمان تولید و به موجب آن افزایش میزان تولید، افزایش ایمنی، افزایش کیفیت و جلوگیری از خرابی دستگاه ها را می توان اشاره کرد.

همچنین با استفاده از این تکنولوژی متغیر هایی نظیر دما، فشار، جریان و خطوط تولید را می توان کنترل کرد. در شبکه های تلفن، سیستم های گرمایشی، بویلر ها و در بساری از فرآیند های تولید کارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع اتوماسیون صنعتی

این سیستم معمولا به چهار نوع تقسیم می شود.

سیستم ثابت

در این سیستم تغییرات به ندرت ایجاد می شود. و تجهیزات تولید با استفاده از عملکردها ثابت می شوند.

قابل برنامه ریزی

با این سیستم می توان عملیات و پیکر بندی ماشین آلات را از طریق کنترل های الکترونیکی تغییر داد.

اتوماسیون انعطاف پذیر

کنترل سیستم انعطاف پذیر توسط رایانه ها انجام می شود و در مواردی که محصول دائم تغییر می کند، اجرا می شود.

سیستم یکپارچه

مجموعه ای از ماشین ها و داده های مستقل است که هم زمان تحت فرمان یک سیستم کنترل واحد برای اجرای سیستم اتوماسیون فرآیند تولید کار می کنند.

اتوماسیون صنعتی برق

از طریق یک دستگاه هوشمند اتوماسیون صنعتی برق کنترل می شود. که می توان سیستم های الکتریکی را به صورت بی سیم کنترل کرد. که صرفه جویی در مصرف انرژی از مزیت های مهم آن می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *