الکتروموتور, الکتروموتور آسنکرون, الکتروموتور اسلیپ رینگ

تفاوت موتور اسلیپ رینگ و موتور قفس سنجابی

تفاوت موتور اسلیپ رینگ و موتور قفس سنجابی

تفاوت موتور اسلیپ رینگ و موتور قفس سنجابی موضوعی است که قصد داریم به آن بپردازیم. به صورت کلی الکتروموتورها به عنوان دستگاهی که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند، یکی از تجهیزات کاربردی و بسیار موثر در صنایع مختلف محسوب می شوند. زیرا تقریبا تمام پمپ ها بدون داشتن الکتروموتوری به عنوان تامین کننده نیروی اولیه آن ها برای شروع به کار، عملا بلا استفاده می باشند. انواع مختلفی از الکتروموتور ها در بازار وجود دارد که معروف ترین آن ها انواع اسلیپ رینگ و قفس سنجابی می باشد.

برای ارائه اطلاعات بیشتر ابتدا به تشریح الکتروموتور قفس سنجابی و اسپلیپ رینگ پرداخته و پس از آن به ذکر تفاوت ها و شباهت هایشان خواهیم پرداخت. فروشگاه اینترنتی شهر پمپ به عنوان مرکز فروش تمامی تجهیزات صنعتی، عرضه کننده هر دو این الکتروموتور ها می باشد. شما می توانید جهت دریافت خدمات تعمیرات آن ها نیز با ما تماس حاصل فرمایید.

تعاریف

نوع اسلیپ رینگ

به صورت کلی تعریف الکتروموتور اسلیپ رینگ مستقیما به نوع روتوری که دارد، وابسته است. بر این اساس برای تعریف این مدل از الکتروموتور ها باید گفت که در ساخت اسلیپ رینگ از روتور سیم پیچی شده استفاده می شود. به این معنی که این روتور به صورت کامل سیم پیچی شده و نهایتا به حلقه هایی متصل گردیده است.

نوع قفس سنجابی

الکتروموتور قفس سنجابی دارای روتوری به همین نام می باشد. شکل ظاهری روتور قفس سنجابی به این صورت است که از میله های فلزی ساخته شده و ابتدا و انتهای این میله ها توسط حلقه هایی به هم وصل شده و تشکیل اتصال کوتاه می دهد. با وجود اینکه وظیفه هر دو نوع روتور قفس سنجابی و روتور سیم پیچ شده یکسان است، اما موارد جزئی تر دیگری را نیز می توان تحت عنوان شباهت ها و تفاوت های روتور قفس سنجابی و روتور سیم پیچی عنوان کرد.

روتور قفس سنجابی

شباهت الکتروموتورقفس سنجابی و اسلیپ رینگ

هرچند که تفاوت موتور اسلیپ رینگ و موتور قفس سنجابی بسیار بیشتر از وجه اشتراکات آن هاست، با این وجود این دو نوع موتور دارای شباهت هایی که غالبا مربوط به کلیت آن هاست هم می باشند. در ادامه به ذکر موردی این موارد به صورت کوتاه پرداخته شده است:

  • هر دو از نوع موتور آسنکرون به شمار می روند.
  • هر دو دارای عملکردی یکسان می باشند.
  • نحوه تبدیل برق به انرژی حرکتی در هر دو مدل، با استفاده از ایجاد یک میدان مغناطیسی می باشد.

تفاوت موتور اسلیپ رینگ و موتور قفس سنجابی

از تفاوت های این دو الکتروموتور علاوه بر تفاوت هایی که در ساختارشان وجود دارد، در ساخت اسلیپ رینگ و الکتروموتور قفس سنجابی نیز تمایز هایی وجود دارد که برای داشتن انتخابی صحیح هنگام خرید محصولات الکتروموتور اسلیپ رینگ و قفس سنجابی باید با آن ها آشنایی کامل داشت. به همین منظور و برای داشتن خریدی بهینه تر در ادامه به ذکر این تفاوت ها پرداخته شده است.. 

  • الکتروموتور اسلیپ رینگ بر خلاف نوع قفس سنجابی، قابلیت کنترل سرعت را از طریق اضافه کردن مداری مقاومتی داراست. علت نبود این ویژگی در الکتروموتور قفس سنجابی ، وجود میله هایی است که در روتور آن ها وجود دارد که در قسمت ابتدایی و انتهایی شان توسط حلقه هایی به هم متصل شده اند. زیرا همین امر باعث بروز اتصال کوتاه در مدار آن ها می شود.
  • روتور موجود در اسلیپ رینگ دارای شیارهای موازی و متصل به حلقه های لغزان می باشد. بینابین این شیارها نیز سیم پیچ هایی وجود دارد. این در حالی است که در روتور قفس سنجابی ، شیارهایی مورب قرار می گیرد.
  • نوع اسلیپ رینگ ساختمانی بسیار پیچیده تر از نوع قفس سنجابی دارد. از جمله آن ها می توان به وجود قطعاتی همچون مقاومت راه انداز و جاروبک در ساختمان الکتروموتور های اسلیپ رینگ بر خلاف الکتروموتور قفس سنجابی اشاره نمود.

موتور اسلیپ رینگ و الکتروموتور قفس سنجابی

از دیگر تفاوت ها

  • از دیگر موارد تفاوت موتور اسلیپ رینگ و موتور قفس سنجابی می توان به نیازمند بودن مدل اسلیپ رینگ به تعمیر و نگهداری ای مداوم تر از نوع قفس سنجابی به دلیل داشتن ساختاری پیچیده تر اشاره نمود. به همین خاطر قیمت اسلیپ رینگ هم بالاتر از نوع قفس سنجابی می باشد.
  • به دلیل تفاوت در نحوه قرار گیری شیار های موجود در روتور این موتور ها، سر و صدا و گشتاور موتور های اسلیپ رینگ از نوع الکتروموتور قفس سنجابی بیشتر می باشد.
  • ویژگی هایی همچون راندمان، بازدهی، ضریب توان و جریان راه اندازی اسلیپ رینگ از قفس سنجابی کمتر است.
  • به طور کلی کاربرد های اسلیپ رینگ کمتر از قفس سنجابی می باشد. معمولا کاربرد انواع موتور های اسلیپ رینگ در مواردی همچون بالابر ها، جرثقیل ها و آسانسور هاست. در حالی که انواع موتور های قفس سنجابی در دستگاه های تراش، دمندگی و فن ها استفاده می شوند.
  • میزان تولید پسماند مسی الکتروموتور اسلیپ رینگ ، پس از کار کرد آن ها از الکتروموتور قفس سنجابی بسیار بیشتر می باشد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *