ست کنترل, کلید اتوماتیک, لوازم جانبی

فرق ست کنترل و کلید اتوماتیک

جهت اتومات کردن پمپ ها از تجهیزاتی مانند ست کنترل و کلید اتومات مکانیکی استفاده می شود. در مطالب قبلی به هر کدام از این اجزا به طور جداگانه پرداخته ایم. همچنین اطلاعاتی نیز درباره ی نحوه ی نصب این دو قطعه ارائه شده است. که از طریق کلمات لینک شده می توانید مقاله های قبلی را مطالعه نمایید. این دو وسیله تقریبا عملکرد یکسانی دارند ولی دارای تفاوت هایی هستند که برای آشنایی بیشتر قصد داریم در این مقاله فرق ست کنترل و کلید اتوماتیک را مورد بررسی قرار دهیم.

تعریف ست کنترل مکانیکی و کلید اتوماتیک

علی رغم فرق ست کنترل و کلید اتوماتیک ولی می توان گفت تعریف یکسانی دارند. هر دو عملکرد پمپ را با توجه به فشار موجود در مدار کنترل می کنند. به این صورت که با اتومات کردن کارکرد پمپ باعث بهبود و افزایش عمر مفید پمپ ها می شوند. به همین دلیل نصب ست کنترل مکانیکی و کلید اتومات مکانیکی جهت جلوگیری از سوختن پمپ اهمیت دارد. 

ست کنترل مکانیکی

نحوه قرارگیری ست کنترل مکانیکی

اتومات مکانیکی

نحوه قرارگیری کلید اتومات مکانیکی

شباهت کلید اتومات مکانیکی و ست کنترل

کارکرد و ماهیت این دو تجهیز به طور کلی یکسان است اما تفاوت آن ها تنها مربوط به ویژگی های فنی شان می باشد. از جمله موارد تشابه این دو اجزا می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

  • تنظیم عملکرد پمپ از طریق خاموش و روشن کردن خودکار از وظایف هر دو می باشد.
  • توانایی کنترل فشار را دارند.
  • غالبا در پمپ های آب خانگی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • مورد استفاده در ویلاها و ساختمان های مسکونی با تعداد واحد کم از جمله کاربرد مشترک آن ها می باشد.

فرق ست کنترل و کلید اتوماتیک

شناخت تفاوت ها و ویژگی هر کدام جهت خرید و انتخاب مناسب دستگاه اهمیت دارد. در ادامه فهرستی کامل از این تفاوت ها مطرح شده است.

  • از مهم ترین فرق ست کنترل و کلید اتوماتیک ، تفاوت در سنجش آب ورودی و خروجی پمپ است. ست کنترل مکانیکی علاوه بر کنترل آب خروجی، می تواند آب ورودی به پمپ را نیز کنترل کند. به همین منظور در صورت بروز مشکل در ورود آب به پمپ، متوجه آن می شود. بنابراین از خشک کار کردن پمپ و آسیب رسیدن به آن جلوگیری می شود. ولی کلید اتوماتیک مکانیکی فقط خروجی آب را بررسی می کند.
  • ست کنترل قیمت ارزان تری نسبت به کلید اتوماتیک دارد زیرا طراحی آن منحصر به فرد است به نوعی که به برخی از اجزا احتیاج ندارد. این قطعات شامل منبع، مانومتر و شیر پنج راهی می باشد.

از دیگر تفاوت ها

  • از معایب ست کنترل در مقایسه با کلید اتومات مکانیکی توان کمتر و نیاز به فشار بیشتر است.
  • ولی طول عمر و دبی آن از کلید اتوماتیک بیشتر می باشد.
  • ساختمان ست کنترل به نحوی است که راحت تر می توان آن را تنظیم کرد.
  • استفاده از ست کنترل در پمپ ها، باعث می شود فشار را ثابت نگه دارد. اما در کلید اتوماتیک با روشن و خاموش کردن پمپ، فشار متغیر است.
  • ست کنترل در ساختمان های با ارتفاع زیر 25 متر مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل اینکه استفاده از آن به صورت محدود است همین امر از دیگر معایب ست کنترل محسوب می شود. از همین رو خرید کلید اتوماتیک پمپ آب بیشتر از ست کنترل است. زیرا کلید اتومات در انواع ساختمان ها قابلیت استفاده دارد.

شما می توانید جهت خرید کلید اتوماتیک و ست کنترل قیمت و دریافت مشاوره با ما در شهر پمپ تماس بگیرید. همچنین برای اطلاع از مشخصات محصولات ست کنترل و کلید اتومات مکانیکی با کلیک بر روی کلمات لینک شده می توانید آن ها را بررسی نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *