لوازم جانبی, مخزن آب, منبع تحت فشار

نحوه نصب مخزن تحت فشار روی پمپ آب و مخزن اولیه آب

نحوه نصب مخزن تحت فشار روی پمپ آب

مقدمه

امروزه نحوه نصب مخزن تحت فشار روی پمپ آب بیش از پیش اهمیت یافته است. زیرا عمده استفاده از این منابع در مواردی است که جریان آب مکررا قطع و وصل شده و این امر باعث کاهش فشار خط لوله می گردد. این نوع کاربری غالبا در آپارتمان های بیش از سه طبقه وجود دارد. نصب منبع تحت فشار در این مواقع از آنجایی اهمیت پیدا می کند که این قطع و وصلی های سیستم آبرسانی منجر به خاموش و روشن شدن های پیوسته پمپ آب خانگی و نهایتا سوختن آن می شود.

در این مقاله قصد داریم به طریقه نصب منبع انبساط پمپ و مخزن آب شامل نحوه بستن مخزن تحت فشار و چگونگی قرارگیری آن ها در مدار بپردازیم.

انواع مخزن تحت فشار

مخزن تحت فشار متشکل از یک پوسته بیرونی از جنس فایبر گلاس یا فلز و یک تیوپ پلاستیکی مقاوم در برابر فشار می باشد. هنگام روشن شدن پمپ، آب ابتدا به داخل تیوپ رفته و آن جا ذخیره می شود. سپس هنگام باز کردن شیر آب، پمپ روشن نخواهد شد و آب مورد نیاز از آب ذخیره شده در تیوپ به واحد های مد نظر منتقل می شود. همین کار را لوازم دیگری همچون ست کنترل نیز انجام می دهند. جهت مطالعه تفاوت های ست کنترل و مخزن تحت فشار اینجا کلیک نمایید. 

نصب منبع تحت فشار

با توجه به توضیحات بالا بدیهی است که این مخازن باید در ظرفیت های مختلفی تولید شوند. چراکه میزان حجم آن ها مستقیما به تعداد طبقات ساختمان و ظرفیت پمپی که استفاده می شود، بستگی دارد. در ادامه جدولی از ظرفیت های موجود این منابع به تناسب تعداد طبقات آورده شده است. علاوه بر این انواع مختلفی از مخازن تحت فشار نیز با توجه به ساختمان شان وجود دارد. با توجه به این موضوع که داخل مخزن از دیافراگم استفاده شده یا تیوپ پلاستیکی در دو نوع دیافراگمی و تیوپی تولید می شوند. همچنین هر یک از این ها می توانند از نوع منبع انبساط باز یا بسته باشند.

تعداد واحد ساختمان حجم مخزن (لیتر)
3 24
3 تا 8 50 یا 60
8 تا 15 100
15 تا 25 200
25 تا 40 300
40 به بالا 500

نحوه نصب مخزن تحت فشار روی پمپ آب

پیش از توضیح طریقه نصب منبع انبساط پمپ در ابتدا باید فلکه آب بسته شود. سپس ورودی لوله آب به یک شیر فلکه  و پس از آن به پمپ آب متصل شود. در خروجی لوله آب نیز باید 5 راهی قرار گیرد. محل قرارگیری و نحوه بستن مخزن تحت فشار بعد از 5 راهی و روی شیلنگ تحت فشار می باشد. البته روی پنج راهی علاوه بر مخزن، سایر لوازم جانبی پمپ، شامل کلید اتومات، گیج فشار و شیلنگ تحت فشار نیز قرار می گیرند.

نکات مورد توجه جهت نصب منبع تحت فشار

  1. توجه به تنظیم باد تیوپ موجود در منبع تحت فشار (این میزان باید بین 25 تا 35 psi باشد.)
  2. کنترل دائمی فشار منبع انبساط (در صورت کم بودن این میزان از حد تعیین شده، تیوپ داخل مخزن باید دوباره باد شود تا از عملکرد دائمی پمپ جلوگیری گردد.)
  3. انتخاب محل نصب در نزدیک ترین نقطه به پمپ آب (هرچه فاصله بیشتری بین این دو تجهیز باشد، افت فشار بیشتری در پیش خواهد بود.)
  4. توجه به تراز بودن محل نصب و صاف بودن نحوه بستن مخزن تحت فشار
  5. لزوم استفاده از شیر یکطرفه در خروجی پمپ هنگام استفاده و نصب منبع تحت فشار (عدم وجود این شیر منجر به بازگشت آب داخل لوله ها به پمپ و در نتیجه آسیب به پروانه های داخل محفظه پمپ، همچنین افت فشار می شود.)
  6. استفاده از کمترین تعداد ممکن اتصالات و زانویی

نحوه بستن مخزن تحت فشار

نکات مراقبتی مخزن تحت فشار

به منظور استفاده صحیح و طولانی مدت از هر نوع تجهیزی لازم است که نکاتی را حین نصب و نگهداری آن ها مد نظر داشت. از این طریق می توان عمر آن ها را تا حد زیادی افزایش داده و از هزینه های اضافی همچون تعمیر آن ها جلوگیری نمود. به همین خاطر شهر پمپ وظیفه خود می داند که این نکات را با شما مشتریان محترم به اشتراک بگذارد:

  • کنترل و تنظیم فشار منبع تحت فشار و تیوپ آن به منظور پیشگیری از سوراخ شدنش
  • تعویض تیوپ داخل منبع، هر 6 ماه یا یک سال یک بار جهت جلوگیری از صدمه زدن به سایر قطعات مخزن
  • سرویس های دوره ای و بازدید های منظم از سیستم و این تجهیزات

طریقه نصب منبع انبساط پمپ

نصب مخزن آب پمپ

در بسیاری از موارد، منابع تحت فشار پاسخ گوی تامین آب مورد نیاز ساکنین نخواهند بود. در این موارد از مخازن بزرگتری مشابه تصویر زیر استفاده می شود. این مخازن ظرفیت هایی در بازه 1000 تا 5000 لیتری داشته و پیش از پمپ قرار می گیرند. بنابراین در هنگام قطعی آب شهری چون حجم بالایی دارند، آب مورد نیاز ساختمان را تامین می نمایند. البته واضح است که مخازن آب ابعاد بزرگتری از منابع تحت فشار داشته و نیازمند فضای بیشتری هم هستند.

نحوه نصب مخازن آب همچون نحوه نصب مخزن تحت فشار روی پمپ آب است. به این صورت که یک لول سنج مکانیکی روی خط ورودی و یک شیر یکطرفه روی خروجی مخزن قرار می گیرد. شهر پمپ ارائه دهنده تمامی محصولات منبع تحت فشار و محصولات مخزن های آب در برند های مختلف موجود می باشد.

نحوه نصب مخزن آب

2 دیدگاه در “نحوه نصب مخزن تحت فشار روی پمپ آب و مخزن اولیه آب

  1. بدون نام گفت:

    سلام
    در خروجی مخزن شیر یک ضرب قبل از شیر یکطرفه نصب شود بهتر است

    1. مهسا جهانی گفت:

      با سلام و سپاس از اینکه تجربیات و اطلاعات خود را در اختیار ما گذاشتید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *