دسته‌بندی نشده

مزایا و معایب کلید چنج اور دستی سه فاز

کلید چنج اور دستی سه فاز

کلید چنج اور برای جابجایی بار الکتریکی بین دو منبع تغذیه استفاده می شود و دو نوع دستی و اتوماتیک دارد. برای انتقال بار در کلید چنج اور دستی یا MTS به شخصی نیاز است تا سیستم را راه اندازی کند؛ اما در کلید چنج اور اتوماتیک یا ATS خود سیستم راه اندازی می شود و بار الکتریکی را منتقل می کند. کلید چنج اور اتوماتیک در سیستم های بزرگ و مصارف صنعتی کاربرد رداد؛ درحالیکه کلید چنج اور دستی برای مصارف خانگی ساخته شده است. ما در این مقاله کلید چنج اور دستی و نحوه کار آن را معرفی می کنیم و سپس به طور ویژه به کلید چنج اور دستی سه فاز می پردازیم.

کلید چنج اور دستی چیست؟

کلید چنج اور دستی یا Manual Transfer Switch کلیدی است که به صورت دستی راه اندازی می شود تا انرژی و برق را از یک منبع انرژی به یک منبع انرژی دیگر انتقال دهد. این دستگاه به ژنراتور متصل می شود و در زمانی استفاده می شود که برق قطع می شود. کلید چنج اور دستی سه فاز به یک کاربر نیاز دارد تا اهرم یا دسته را بچرخاند و سیستم را راه اندازی کند.

نحوه کار کلید چنج اور دستی چگونه است؟

کلید چنج اور دستی سه فاز

کلید چنج اور دستی به سادگی مدار های الکتریکی خانه را به ژنراتور متصل می کند. وقتی که برق قطع می شود، کاربر کلید چنج اور دستی را در حالت پشتیبانی از منبع تغذیه روشن می کند تا بار الکتریکی مرتبط با مدار، از طریق برق اضطراری و پشتیبان فعال شود و سیستم روشن شود. کلید چنج اور دستی هم می تواند در بیرون خانه قرار بگیرد هم درون خانه. با توجه به خروجی ژنراتور، مدار ها می توانند به صورت دستی به هم متصل شوند.

در هنگام خرید کلید چنج اور دستی باید به چه نکاتی توجه کنید؟

در زمانی که شما به یک منبع تغذیه سریع و امن نیاز دارید، می توانید از کلید چنج اور دستی استفاده کنید. بنابراین انتخاب سایز مناسب این دستگاه اهمیت زیادی دارد؛ مخصوصا در زمانی که شما نمی دانید ساختمان شما به چه مقدار ظرفیت نیاز دارد. توجه کنید که ژنراتور نباید به طور مستقیم به یک پریز در خانه شما وصل شود؛ زیرا این موضوع موجب برق گرفتگی یا آتش سوزی می شود. پس در هنگام نصب کلید چنج اور دستی باید نکات ایمنی را رعایت کنید.

انتخاب کلید چنج اور دستی به مواردی مانند میزان آمپر، وات و مدار های دستگاه بستگی دارد. در هنگام خرید کلید چنج اور، باید به سایز ژنراتور و دیگر ویژگی های آن توجه کنید. اگر ژنراتور شما سه فاز است، باید از کلید چنج اور دستی سه فاز استفاده کنید. هر چه سایز کلید چنج اور بزرگ تر باشد، میزان آمپر مصرفی دستگاه نیز بالاتر می رود. اگر شما یک شرکت بزرگ دارید که سیستم های مختلفی در آن قرار دارند، بهتر است از یک کلید چنج اور دستی بزرگ استفاده کنید.

کلید چنج اور دستی سه فاز چیست؟

کلید چنج اور دستی سه فاز چیست

برای درک تفاوت بین کلید چنج اور دستی سه فاز و تک فاز، به این مثال توجه کنید. فرض کنید که در حال دوچرخه سواری هستید. وقتی که رکاب می زنید، پدال دوچرخه به بالا و پایین می رود و یک پدال در بالای چرخ قرار می گیرد و یک پدال در طرف دیگر در پایین چرخ. در بعضی موارد نیز اتفاق می افتد که هر دو پدال در بالا یا پایین قرار بگیرند. یک سیستم تک فاز به همین صورت است.

وقتی که هر دو پدال برای یک لحظه در بالا یا پایین هستند، شما دیگر رکاب نمی زنید یا قدرت رکاب زدن شما کم می شود. افت قدرت (در سیستم تک فاز افت برق) آن قدر سریع است که شما متوجه آن نمی شوید؛ اما اتفاق افتاده است. به عبارت دیگر، یک سیستم تک فاز جریان متناوبی دارد که در آن ولتاژ های منابع با هم متفاوت هستند. در این حالت یک سیم که داغ است، بار الکتریکی را حمل می کند و یک سیم خنثی بار را برمی گرداند. سیستم تک فاز در خانه ها استفاده می شود و کاربرد های متعددی دارد.

حال بیایید به سیستم کلید چنج اور دستی سه فاز بپردازیم. اگر باز هم بخواهیم این سیستم را به دوچرخه سواری تشبیه کنیم، باید بگوییم که شما به جای دو پدال، سه پدال برای رکاب زدن دارید. با سه پدال، هیچ وقت هر سه پدال با هم در پایین یا بالای چرخ قرار نمی گیرند و شما بهتر دوچرخه سواری خواهید کرد. کلید چنج اور دستی سه فاز به گونه ای سیم کشی شده است که برق هیچ وقت قطع نمی شود. این نوع کلید بیشتر در صنایع استفاده می شوند.

مزایای کلید چنج اور دستی سه فاز

مزایای کلید چنج اور دستی سه فاز

  • هزینه نصب کمتر
  • خطرات کمتر
  • سایز کوچک تر
  • نیاز نداشتن به کابل های کنترل
  • مقاومت در برابر اتصال کوتاه بالا
  • بازدهی بیشتر در توزیع برق
  • تامین بار بیشتر برای دستگاه های پر قدرت تر
  • طراحی مقاوم
  • استفاده در جا های کوچک و فشرده

معایب کلید چنج اور دستی سه فاز

  • این کلید در مواقع اضطراری که نیاز است به سرعت منابع برق تعویض شوند، کاربرد ندارد. فرقی ندارد که کاربر در آن لحظه حضور داشته باشد یا نه.
  • این نوع کلید چنج اور به صورت دستی کار می کند و برای کار با آن به یک شخص نیاز است.
  • هر بار ژنراتور باید به صورت دستی راه اندازی شود
  • زمان زیادی برای اتصال به منبع تغذیه موقت صرف می شود.

جمع بندی

همانطور که گفتیم کلید چنج اور دستی برای فعال شدن به یک کاربر احتیاج دارد و به همین دلیل مصارف خانگی دارد. سیستم های سه فاز با قدرت بالایی که دارند، در صنایع استفاده می شوند. در نتیجه کلید چنج اور دستی سه فاز برای آپارتمان های مسکونی و مجتمع های بزرگ گزینه مناسبی به نظر می رسد. همچنین کلید چنج اور سه فاز برای ژنراتور های سه فاز استفاده می شود. ما در این مقاله نحوه کار این نوع کلید چنج اور و مزایا و معایب آن را بررسی کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *