چنج آور

با عملکرد تابلو چنج اور دستی بیشتر آشنا شوید

تابلو چنج اور دستی

هنگامی که منبع تغذیه اصلی برق خانه یا محل کار شما قطع می شود، قطعا به دنبال سریع ترین شیوه به عنوان یک منبع برق جایگزین هستید. آسیبی که قطعی برق به برخی از کسب و کار ها می زند، ممکن است جبران ناپذیر باشد. تابلو چنج اور دستی راهی سریع و مناسب برای تامین و جایگزینی برق است. ما در این مطلب شهر پمپ قصد داریم تا شما را با عملکرد این محصول، انواع آن و نکات مربوط به آن بیشتر آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

تابلو چنج اور دستی در چه مواردی استفاده می شود؟

به طور کلی، تابلو های چنج آور، تابلو هایی هستند که امکان تغییر بار از یک منبع الکتریکی به یک منبع الکتریکی دیگر را فراهم می کنند. این عملکرد به دو صورت دستی و خودکار اتفاق می افتد.

هنگامی که ژنراتوری را در خانه یا محل کارتان نصب می کنید، از همان ابتدا بهتر است که یک تابلو برق را نیز نصب کنید تا در صورت قطع شدن برق، ژنراتور به سرعت روشن شود. علاوه بر این مورد که البته مهم ترین وظیفه تابلو چنج اور است، این تابلو ها با حرکت دادن جریان الکتریکی در محدوده ‌های صحیح، از وقوع حوادث الکتریکی خطرناک جلوگیری می کنند. تابلو های چنج اور همچنین تضمین می‌ کنند که منابع برق در صورت استفاده نشدن، به درستی ایزوله شده ‌اند.

اگرچه این تابلو ها از مزایا و وظایف گوناگونی برخوردارند اما همانطور که اشاره شد، وظیفه و مزیت اصلی آن ها توانایی انتقال سریع، ایمن و کارآمد بار الکتریکی به منبع جایگزین مانند ژنراتور در صورت قطع برق است.

تابلو چنج اور دستی و خودکار، هر دو، کاربرد بسیار گسترده ای دارد. از کاربرد های خانگی ساده گرفته تا کاربرد های صنعتی و تجاری. بسیاری از صنایع سیستم های الکتریکی پیچیده ژنراتور های متعدد و نقاط دسترسی گوناگونی برای اتصال و قطع از شبکه اصلی دارند.

چند نمونه از موارد استفاده تابلوی چنج اور:

  • مخابرات و شبکه های داده
  • کارخانه ها و فعالیت های صنعتی
  • بیمارستان ها و مراکز درمانی
  • مراکز آموزشی
  • مراکز خرید
  • انبار ها
  • کسب و کار های کوچک و متوسط

تابلو چنج اور دستی چگونه کار می کند؟

تابلو چنج اور دستی چگونه کار می کند

پیش از بررسی نحوه عملکرد تابلو های چنج اور بهتر است مختصری درباره انواع آن ها بدانید.

مدل های مختلفی از تابلو های چنج اور وجود دارد؛ اما به طور کلی می توان آن ها را به دو نوع اصلی طبقه بندی کرد:

تابلو های تعویض دستی مانند مدل S 40 CHINTNHرا می توان به عنوان ابزار اصلی در کسب و کار ها و سیستم های نسبتاً پیشرفته استفاده کرد.

تابلو های تغییر خودکار، مانند مدل SZ CHINTNH40 می تواند در شرایطی که کسب و کار نیاز به کنترل منبع تغذیه با کیفیت بالا دارد، استفاده شود.

در یک سیستم منبع تغذیه اضطراری یک تابلو چنج اور می تواند جریان انرژی الکتریکی را از منبع اولیه به یک منبع پشتیبان جایگزین مانند ژنراتور در هنگام قطع برق انتقال دهد. به عبارت دیگر، تابلو چنج اور دستی یا خودکار منبع تغذیه جایگزین را از منبع اصلی برای زمان قطع برق یا جلوگیری از اضافه بار احتمالی، جدا می کند و هنگامی که برق به منبع اصلی باز می گردد، تابلو می تواند جریان برق را به منبع اصلی بازگرداند. یک تابلوی چنج اور را می توان به پلی تشبیه کرد که دو منبع الکتریکی را به یک دیگر متصل می کند تا در صورتی که منبع اصلی توان الکتریکی کافی را تامین نکرد، برق از منبع جایگزین جریان پیدا کند.

همانطور که اشاره شد، چنج اور ها دو نوع دستی و خودکار هستند. در ادامه همراه ما باشید تا با جزئیات عملکرد این تابلو ها بیشتر آشنا شوید.

تابلو چنج اور خودکار

نوع خودکار این تابلو ها می تواند در صورت بروز خطا، آن را در منبع اصلی تشخیص دهد و در صورت نیاز به طور خودکار جریان برق را بین دو منبع تغییر دهد. روند کار این تابلو ها شامل سه مرحله اصلی زیر است:

  • تابلو چنج اور خودکار، قطع برق را تشخیص می دهد و به طور خودکار به ژنراتور دستور روشن شدن می دهد.
  • پس از روشن شدن ژنراتور، هنگامی که تابلو زمان مناسب برای عملکرد خود را تشخیص دهد، ژنراتور برق خانه یا محل کار شما را تامین می کند.
  • در آخر نیز، هنگامی که منبع اصلی برق بازیابی شود، انتقال برق به منبع جایگزین قطع می شود.

تابلو های چنج اور معمولا به سه شیوه مختلف عمل می کنند:

  • جا به جایی برق بین یک سرویس شهری و یک ژنراتور
  • جا به جایی برق بین ژنراتور های مختلف
  • جا به جایی بین ورودی های مختلف شبکه

تابلو چنج اور دستی

تابلو چنج اور دستی چیست

این نوع تابلو ها باید به صورت دستی فعال شوند تا جریان الکتریکی را از یک منبع تغذیه به منبع دیگر تغییر دهند. این انتقال معمولاً با استفاده از یک اهرم در کنار تابلو انجام می شود. بعضی از این تابلو ها هم به جای اهرم با یک دکمه کار می کنند.

تابلو چنج اور های دستی دستگاه‌ های ساده‌ ای هستند؛ به این معنی که عملکرد و نصب آن‌ ها نسبتاً آسان است و همچنین طراحی کوچک و جمع‌ و جوری دارند و کم هزینه هستند.

تابلو چنج اور دستی هم کاربرد های مختلفی دارد. برخی از کاربرد های متنوع آن در زمینه های مختلف عبارت هستند از:

  • سیستم های روشنایی و امنیتی
  • مجتمع های مسکونی
  • صنعت تولید
  • صنعت خودرو

جمع بندی

قطع شدن برق خانه یا محل کار علاوه بر اینکه اتفاق آزاردهنده ای است، گاهی آسیب های بسیار جبران ناپذیری را به همراه دارد. تابلو چنچ اور ابزاری است که در این مواقع به کمک شما می آید. این تابلو ها امکان تغییر بار از یک منبع الکتریکی به یک منبع الکتریکی دیگر را فراهم می کند. تابلو های چنج اور دو نوع کلی دارند: دستی و خودکار. علاوه بر موارد متعدد استفاده آن ها، تابلو چنج اور دستی به دلیل عملکرد آسان و هزینه کم بسیار گزینه خوبی برای برخی از کسب و کار هاست. ما در این مطلب سعی کردیم تا شما را با این ابزار مفید بیشتر آشنا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *