تجهیزات, چنج آور

تابلو چنج آور دیزل ژنراتور چگونه کار می کند ؟

تابلو چنج آور دیزل ژنراتور

این تابلو ها با نام قطع برق خودکار (AMF) نیز شناخته می شوند. تابلو چنج آور دیزل ژنراتور در شرایط اضطراری که برق شبکه قطع می شود و خاموشی کامل اتفاق می افتد، برق را به ژنراتور های آماده به کار می رساند. در صورت نبودن تابلو های AMF برای کار کردن ژنراتور ها باید به صورت دستی وارد عمل شوید. کار کردن دستی آن ها نیز مساوی است با از دست رفتن اطلاعات، آسیب به تجهیزات الکتریکی و در مجموع بروز اختلالات فراوان. در این مقاله سعی کردیم AMF ها را به طور کامل توضیح دهیم و اجزاء آن ها را بررسی نماییم.

تابلو چنج آور دیزل ژنراتور چیست؟

تابلو چنج آور دیزل ژنراتور یا همان AMF منبع الکتریکی را بین منبع تغذیه شبکه برق شهری و منبع تغذیه دیزل ژنراتور آماده به کار جا به جا می کند. علاوه بر این، برای کنترل قدرت واقعی باید یک سیستم UPS باشد که بین منبع GRID و دیزل ژنراتور آماده به کار اضطراری قرار گیرد؛ در نتیجه زمانی که برق GRID قطع می شود، برق جایگزین بدون نفوذ به سیستم های برق اضطراری انتقال می یابد.

تابلو چنج آور دیزل ژنراتور چگونه کار می کند؟

تابلو چنج آور دیزل ژنراتور

در زمانی که شرایط عادی است، منبع تغذیه سیستم UPS از منبع تغذیه برق تامین می شود. تعدادی سنسور مختلف برای تعیین تلفات، تلفات جزئی یا تغییر منبع برق شهری هست و این تعداد با توجه به پیچیدگی پانل انتقال خودکار برق تعیین می شود.

سنسور های AMF

سنسور های خرابی برق شهری از  ابتدایی ترین سنسور ها به شمار می روند. این سنسور ها قادر اند که هر چیزی را از خرابی یک فاز سیستم سه فاز تا خرابی همزمان هر سه فاز احساس کنند. قسمت رله های حسگر ولتاژ معمولا این خرابی ها را تشخیص می دهند. این رله ها در زمانی که شبکه برق شهری به نقطه ای از خرابی که از پیش تعیین شده است رسیده باشد، شروع به کار می کنند.

تنظیم این تنظیمات باید در رابطه با ویژگی های عملیاتی هر منبع در ذهن اتفاق افتد. این تنظیم باید بدون هیچ وقفه ای صورت بگیرد تا خطری اتفاق نیفتد. برای پیشگیری از هر گونه خطری این نکته را در خاطر داشته باشید که اگر خرابی برق شهری خارج از پارامتر های عملیاتی سیستم UPS باشد، باتری های UPS از بار شما پشتیبانی می کند؛ در حالی که دیزل ژنراتور آماده به کار، کار نمی کند و در حالت غیر فعال قرار دارد. نگهداری منظم این مشکلات را با برجستگی تمام نمایان می سازد و برای برطرف کردن آن ها راه حل هایی ارائه می دهد.

کنتاکتور های AMF

کنتاکتور های AMF

در شکلی ساده دو کنتاکتور به همراه سنسور های کنترل مخصوص به خود، پانل انتقال اصلی را تشکیل می دهند. کنتاکتور وظیفه دارد که منبع برق شهری را به تابلوی توزیع سایت برساند. این در حالی است که کنتاکتور دیگر مسئولیت رساندن منبع ژنراتور آماده به کار را به برد توزیع بر عهده دارد. زمانی که شبکه برق آسیب می بیند، کنتاکتور برق و سپس تابلو چنج آور دیزل ژنراتور به ترتیب قطع می شوند. در این حالت باید بدون درنگ سیگنال شروع به کار دیزل ژنراتور آماده به کار اضطراری را برای راه اندازی و پذیرش بار ساختمان بفرستید.

به محض این که سنسور های کنترل دیزل ژنراتور تشخیص دادند که منبع تغذیه آن از نظر فرکانس و ولتاژ درست است، به کنتاکتور دیزل ژنراتور آماده به کار پیامی فرستاده می شود تا آن را روشن کند، منبع تغذیه ژنراتور را به تابلوی توزیع سایت برساند و از این راه آن را تغذیه کند. زمانی که منبع تغذیه برق مجددا به راه افتاد، تایمری برای مطمئن شدن از پایداری منبع شروع به کار می کند. در این حالت زمان از پیش تعیین شده ای می گذرد تا کنتاکتور برق شهری روشن و کنتاکتور ژنراتور آماده به کار قطع شود. دیزل آماده به کار آنقدر به کار خود ادامه می دهد تا خنک شود. این زمان معمولا 5 دقیقه طول می کشد و پس از آن ژنراتور خاموش می شود. در این حالت ژنراتور برای اقدامات بعدی آمادگی لازم را دارد و به آسانی می توان از آن استفاده کرد.

در مدتی که برق شهری (GRID) قطع شده است، کار دیزل ژنراتور آماده به کار سیستم (UPS) این است که به طور مداوم برق ضروری را تامین کند. نکته دیگری که باید در این میان در ذهن خود داشته باشید این است که به هیچ عنوان نگذارید دیزل ژنراتور از سوخت استفاده کند. مدت زمان تلفات بین خرابی منبع برق شهری و تامین منبع تغذیه از دیزل ژنراتور آماده به کار بین 10 تا 30 ثانیه است. البته این برای زمانی است که ژنراتور برای اولین بار شروع کار کند. یکی دیگر از عواملی که در این زمان موثر است، نحوه سرویس کردن و نگهداری شماست. با بازگشت به برق شهری می توانید زمان تعویض را بر حسب میلی ثانیه اندازه گیری کنید.

اجزاء تشکیل دهنده تابلو چنج آور دیزل ژنراتور

تابلو چنج آور دیزل ژنراتور به یک کنترلر AMF مجهز است که به صورت کاملا اتوماتیک متصل شدن بار به شبکه یا ژنراتور را تنظیم می کند و باعث می شود که از اتصال برق به ژنراتور جلوگیری شود. این پانل تجهیزات متفرقه ای دارد که شامل این موارد می شود:

  • شارژر باطری
  • برد های مدار الکترونیکی
  • رله های قدرت
  • بلوک های ترمینال

این پانل ها در چهار نوع اصلی در دسترس اند:

  • صنعتی
  • تجاری
  • HOME
  • TELECOM

جمع بندی

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که در صورتی که برق قطع شود، منابع تغذیه اضطراری و ژنراتور های آماده به کار چگونه برق را مجددا وصل می کنند؟ تابلو چنج آور دیزل ژنراتور این کار را به آسانی انجام می دهد. ما در این مقاله سعی کردیم این تابلو ها را به طور مبسوط توضیح دهیم، نحوه کار آن را بررسی نماییم، درباره سنسور ها و کنتاکتور های آن ها مطالبی بیان کنیم و سپس اجزائشان را به همراه انواع مختلفی که در بازار یافت می شوند، بررسی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *