تجهیزات

دیزل ژنراتور چیست ؟

دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور ها که به صورت عامیانه به آن ها موتور برق هم گفته می شود، یکی از تجهیزات مهم در صنعت برق محسوب می شوند. این تجهیزات به دلیل کاربردی که دارند، از جمله مهم ترین اختراعات بشر به شمار می روند. به صورت کلی ساختمان ژنراتور به گونه ای طراحی شده است تا به منظور تولید برق در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه ی این مقاله به صورت مفصل به تشریح دیزل ژنراتور شامل اجزای تشکیل دهنده آن ها و نحوه عملکردشان پرداخته شده است. همچنین مشخصات کلی و کاربرد های آن ها نیز به صورت کامل مطرح خواهد شد. لازم به ذکر است که شما می توانید به منظور دریافت مشاوره تخصصی برای آشنایی بیشتر انواع دیزل ژنراتور جهت خرید آن ها با فروشگاه اینترنتی شهر پمپ تماس حاصل فرمایید.

دیزل ژنراتور چیست

تعریف کلی انواع دیزل ژنراتور در قسمت های بالاتر ذکر شد. اما به بیان ساده تر وظیفه این دستگاه ها، تولید برق از طریق تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی می باشد. این نیروی مکانیکی نیز به کمک مصرف سوخت  هایی که غالبا گازوئیل است، تولید شده و توسط موتور به ژنراتور انتقال داده می شود. نتیجه این انتقال، تولید جریان برق و دریافت آن از خروجی دستگاه می باشد. نیروی محرکه اولیه برای انجام این عملیات هم در برخی از ژنراتور ها توسط سوخت های فسیلی و در بعضی مدل های جدید تر، اما محدود تر با ذخیره برق در باطری تامین می گردد. به همین دلیل به این تجهیزات موتور برق دیزلی هم گفته می شود.

دیزل ژنراتور ها

مشخصات فنی انواع دیزل ژنراتور

جدا از انرژی اولیه مورد نیاز برای عملکرد دیزل ژنراتور ها، مدل های مختلف این تجهیزات در موارد دیگری هم می توانند متفاوت از هم باشند. توان و اندازه دهانه آن ها از مهم ترین این پارامتر ها به حساب می آید که مقدار هر کدام از کاتالوگ محصولات قابل مشاهده است. بر اساس میزان تفاوت های این مشخصات فنی، قیمت هر مدل از دیزل ژنراتور ها مشخص شده و متفاوت از دیگر مدل ها می باشد.

وجود تعداد بی شماری از مدل ها به این خاطر است که هر یک بر اساس ساختمان ژنراتور ، دارای کاربرد های مخصوص به خود می باشند. به لحاظ عملکردی نیز این تجهیزات می توانند تنها برای تولید برق طراحی شوند و یا برق را ذخیره و در صورت بروز اختلال در تولید برق در سیستم برای این منظور استفاده شوند. همچنین کارکرد ژنراتور ها می تواند به دو صورت اتوماتیک یا دستی توسط یک اپراتور انجام گردد. تنها راه مطمئن برای داشتن انتخابی مناسب از بین انبوه گزینه های موجود در ژنراتور ها، بهره گیری از راهنمایی های افراد متخصص در این زمینه می باشد.

ساختمان ژنراتور

بدیهی است که ساختمان ژنراتور ها به دلیل عملکرد مهم و بزرگ مقیاسی که دارند، کمی پیچیده تر از دیگر تجهیزات صنعتی باشد. در این بخش ضمن معرفی همه اجزای داخلی این تجهیزات به شرح مختصری از هر یک نیز پرداخته خواهد شد. ذکر این نکته ضروری است که اجزای ذکر شده در پایین فارغ از اینکه دیزل ژنراتور در اندازه کوچک یاشد یا بزرگ، در همه مدل ها یکسان است. تنها تفاوت در نحوه نصب آن ها خلاصه می شود. به این معنی که اگر ژنراتور ها در اندازه های بزرگتر طراحی شده باشند، به منظور سهولت حمل و نقل می توان اجزا را به طور مجزا به محل نصب برده و عملیات مونتاژ تجهیزات فرعی به اجزای اصلی دستگاه را در محل پروژه انجام داد.

 

ساختمان ژنراتور

  • موتور

مهم ترین قطعه در دیزل ژنراتور ها موتور آن ها می باشد که وظیفه تولید انرژی مکانیکی را بر عهده دارد.

  • آلترناتور

تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی که مهم ترین عملیات قابل اجرا در این تجهیزات می باشد، توسط قطعه ای به نام آلترناتور صورت می گیرد.

  • مخزن سوخت

مخزن سوخت همانطور که از نام آن واضح است، مکانی برای ذخیره سازی سوخت مورد استفاده در ژنراتور ها می باشد. این مخازن بر حسب نیاز می توانند در حجم های متنوعی ساخته شوند.

  • رگولاتور ولتاژ

این اجزا قادر به تنظیم ولتاژ و همچنین گرفتن نوسانات برق جهت کاهش هر چه بیشتر مشکلات ناشی از این موضوع می باشند.

  • انواع فیلتر هوا، روغن و سوخت

همانطور که می دانید استفاده از فیلتر ها به منظور پاکسازی ذرات خارجی می باشد. در ساختمان ژنراتور ها این فیلتر ها جهت پاک سازی هوای داخل دیزل از گرد و غبار و پاکسازی روغن پیش از انتقال آن به موتور مورد استفاده قرار می گیرند.

  • سیستم خنک کننده

این سیستم ها برای منتقل کردن گرمای حاصل از کار کردن مداوم ژنراتور به خارج از دستگاه و خنک کاری اجزای تشکیل دهنده ولتاژ استفاده می شوند.

  • سیستم کنترل

سیستم های کنترل دیزل ژنراتور ها تحت عنوان مرکز فرمان وظیفه دارند، وضعیت دستگاه شامل مقدار کارکرد آن و هر نوع خرابی در صورت بروز را اعلام نمایند.

  • روغن کاری

به صورت کلی روغن کاری در هر دستگاهی جهت روانکاری اجزای داخلی آن ها برای کارکرد هر چه راحت تر می باشد. با این روش کمترین فشار ممکن هم به موتور وارد می شود.

  • شارژر باتری

این اجزا تنها در ساختمان ژنراتور هایی وجود دارد که نیروی اولیه خود را برای کار، از شارژ نمودن مستمر باتری موتور تامین می کنند.

  • کانوپی سایلنت

معمولا برای کاهش صدای حاصل از کار کردن ژنراتور ها، آن ها را داخل یک اتاقک قابل حمل قرار می دهند. به این اتاقک ها اصطلاحا کانوپی سایلنت هم گفته می شود.

کاربرد های دیزل ژنراتور

با توجه به توضیحات بالا بدیهی است که در هر نوع صنعتی در هر زمینه ای می توان از انواع دیزل ژنراتور ها استفاده نمود. البته مدل مورد استفاده در هر صنعت بنا به نیاز سیستم می تواند تغییر کند. با این حال در ادامه به ذکر مهم ترین صنایعی که این تجهیزات در آن ها کاربرد دارند، پرداخته شده است.

  • حفظ ثبات جریان برق در شرایط بحرانی صنایع خاص و مراکز عمومی و شهری
  • بانک ها و فرودگاه ها
  • مراکز خرید
  • مراکز درمانی و بیمارستان ها
  • برج های مسکونی
  • مناطق فاقد منبع برق اصلی
  • صنایع نفت و گاز
  • صنایع کشتیرانی
  • پروژه های عمرانی
  • معادن

دیزل ژنراتور صنعتی

لزوم اهمیت تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور ها

بنا به مصارف اصلی استفاده از دیزل ژنراتور ها و حساسیت کار آن ها، باید از خرابی های احتمالی این تجهیزات جلوگیری به عمل آید. ساده ترین راه برای این منظور انجام سرویس های دوره ای در فواصل منظم می باشد. چراکه این دستگاه ها هم همچون سایر تجهیزات پس از مدتی کار، نیاز به تعمیر و نگهداری و یا حتی تعویض برخی از قطعات مصرفی نظیر فیلتر هوا و فیلتر روغن دارند. بنابراین با بازدید های دوره ای، آن ها کمتر دچار مشکل می شوند. شهر پمپ به تازگی ارائه دهنده خدمات تعمیر این تجهیزات نیز می باشد. تنها کافی است برای بهره مندی از این خدمات با ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *