الکتروموتور

روش های کاهش مصرف انرژی در الکتروموتور

روش های کاهش مصرف انرژی در الکتروموتور

می دانیم که امروزه کاربرد موتور الکتریکی در صنایع بیش از پیش شده است. از جمله دلایل آن تنوع در تولید این تجهیزات است که قیمت الکتروموتور را مناسب برای تمام اقشار می کند. همچنین وجود طیف وسیعی از گشتاور موتور الکتریکی دلیل دیگری برای افزایش استفاده از الکتروموتور هاست. اما موضوع حائز اهمیت در این زمینه، روش های کاهش مصرف انرژی در الکتروموتور می باشد. با ما همراه باشید تا در ادامه به پاسخ ان سوال بپردازیم که چگونه کارایی الکتروموتور را بهبود ببخشیم .

چگونه کارایی الکتروموتور را بهبود ببخشیم ؟

امروزه بیشترین مصرف انرژی در صنایع مختلف مربوط به کاربرد موتور الکتریکی در سیستم های صنعتی می باشد. پس در صورت یافتن روش های کاهش مصرف انرژی در الکتروموتور می توان تا حد زیادی مصرف انرژی را به صورت کلی کاهش داد. در نتیجه به لحاظ اقتصادی، هزینه ها تا حد زیادی کاهش یافته و از نظر زیست محیطی نیز ضرر کمتری به طبیعت خواهد داشت. به همین دلایل، پاسخ به این سوال که چگونه کارایی الکتروموتور را بهبود ببخشیم بسیار مهم و ضروری می باشد. در ادامه به رایج تریم روش ها برای این منظور پرداخته شده است.

چگونه کارایی الکتروموتور را بهبود ببخشیم

عوامل اثر گذار در بازدهی الکتروموتور

به صورت کلی افزایش بازدهی موتور های الکتریکی و به تبع آن قیمت الکتروموتور منوط به توجه به عواملی خاص می باشد. بنابراین کارخانجاتی که دارای تعداد زیادی از این تجهیزات هستند، باید این موارد را مد نظر داشته باشند. در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره شده است.

  • میزان گشتاور موتور الکتریکی
  • مقدار بار
  • میزان تغییرات بار
  • مقدار تغییر سرعت
  • مقدار تغییر ولتاژ شبکه

نشانه های کاهش راندمان موتور ها

معمولا کاهش راندمان موتور های الکتریکی با نشانه هایی خاص همراه می باشد. از جمله این نشانه ها افزایش سر و صدا و ارتعاشات و عملکرد ضعیف آن ها رامی توان نام برد. از آنجاییکه کاربرد موتور الکتریکی در همه صنایع وجود دارد، آشنایی با این نشانه ها بسیار مهم می باشد. چرا که بی توجهی به آن ها هزینه های گزافی را علاوه بر قیمت الکتروموتور که در صورت خرابی باید دوباره خریداری شود، در پی دارد. این هزینه ها شامل موارد زیر می شود:

  • هزینه ناشی از مصرف بالای انرژی
  • تعمیرات هزینه بر
  • احتمال خرابی بیشتر

روش های کاهش مصرف انرژی در الکتروموتور

برای جلوگیری از مشکلات ذکر شده در بالا باید به فکر راه حلی برای حل این معضلات باشیم. امروزه کار های ساده ای برای کاهش این هزینه ها وجود دارد. غالب این راهکار ها ساده بوده و با کمی توجه قابل اجرا می باشند. در ادامه به شرح این موارد پرداخته شده است. این موارد از مهم ترین روش های کاهش مصرف انرژی در الکتروموتور محسوب می شوند.

  1. دقت در انتخاب نوع الکتروموتور

همیشه مهم ترین راه درمان، پیشگیری است. به این معنی که در صورت دقت کافی در بحث انتخاب موتور می توان تا حد زیادی از بروز مشکلات احتمالی بعدی خود داری نمود. برای این موضوع نیز در صورت داشتن خریدی مناسب با سیستم مورد نظر ما، می توان از بهبود راندمان موتور، اطمینان کافی را حاصل نمود. منظور از انتخاب صحیح توجه به تناسب نوع موتور با نیاز مشتری می باشد. به طور مثال اگر موتوری با ظرفیت بالاتر از نیاز خود انتخاب نمود، باعث می شود که موتور، همان میزان انرژی بالا را با ظرفیتی کمتر از حدی که دارد استفاده نماید.

کاربرد موتور الکتریکی

  1. نگهداری و سرویس به موقع الکتروموتور

موتور های الکتریکی دارای قطعات حساس و چرخانی همچون بلبرینگ ها، هستند. این قطعات هنگام کار با اصطکاک بالایی همراه هستند. به همین خاطر برای افزایش طول عمر آن ها و خود الکتروموتور لازم است که به صورت دوره ای و منظم سرویس شوند. از این طریق از ارتعاشاتی که منجر به افزایش مصرف انرژی در آن ها می شود، جلوگیری می گردد.

  1. خنک کاری و روغن کاری موتور

همانطور که در بالا ذکر شد، وجود اصطکاک در اجزای موتور های الکتریکی باعث تولید گرما می شود. دو روشی که می توان از این گرما کاست، خنک کاری این قطعات و روغن کاری آن ها بارای داشتن کارکردی روان تر می باشد. زیرا گرمایی بیشتر از محدوده دمایی موتور ها، باعث سوختن و خرابی زودهنگام آن ها می شود.

  1. استفاده از تابلو های خازنی و اینورتر

هر دو این تجهیزات، لوازمی برای کنترل میزان مصرف انرژی در الکتروموتور ها می باشند. تابلو های خازنی در واقع مجموعی ای از خازن ها هستند و به منظور اصلاح ضریب توان شبکه و جلوگیری از تحمیل هزینه های اضافی می باشد. اینورتر نیز دستگاهی برای کاهش جریان کشی اولیه در هنگام راه اندازی است. بنابراین هم طول عمر را فزایش داده و هم مصرف انرژی را کاهش می دهد.

علاوه بر این لوازم، تجهیزات بسیار زیاد دیگری نیز برای بهبود عملکرد و افزایش راندمان موتور های الکتریکی وجود دارد. اگر تجربه استفاده از این گونه تجهیزات را داشتید با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *